zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Vijf manieren om een negatieve sfeer om te buigen naar een positieve

22 juli 2008 - Het is makkelijk om positief te zijn in een positieve omgeving. Pas als u meegezogen wordt in een negatieve spiraal, wordt uw positieve denk- en handelvermogen op de proef gesteld. Het goede nieuws: dit is de ultieme kans een lichtend voorbeeld voor anderen te zijn en dus positief op te vallen.

Vijf stappen om een positieve kracht op uw werkplek te zijn: 



1. Erken het probleem

(H)erken de negativiteit om u heen. Soms voelt u uw energie al wegstromen als iemand zijn mond alleen maar open doet. Als iets slecht of ongemakkelijk voelt, is het negatief. Sta open voor deze gevoelens en zie ze onder ogen. Als u eenmaal weet wat er aan de hand is, kunt u beginnen de zaken ten goede te keren. 

2. Begin bij uzelf
Op welke manier draagt u zelf bij aan de negatieve sfeer? Luistert u naar roddels? Doet u mee aan gesprekken waarin anderen afgekraakt en bekritiseerd worden? Let op de manier waarop u iets zegt. Als u iets negatiefs over iemand zegt, onteert dat niet alleen degene over en met wie u praat, maar krijgt u zelf ook een slecht gevoel. Zelfs als u dat niet bewust doorheeft. Respecteer anderen en geef ze de ruimte zichzelf te zijn. Niemand is perfect. Door eindeloos te klagen, komen er geen oplossingen maar vergroot u het probleem alleen maar en verspilt u bovendien ieders tijd en energie.

3. Trek uw mond open
Vertel de ander hoe u zich voelt door bijvoorbeeld te zeggen ‘dit werkt zo niet’. Vel geen oordeel maar focus op uw eigen gevoelens. Mensen hebben vaak niet eens in de gaten dat ze negatief zijn. Wijs hen er vriendelijk op. ‘Besef je wel dat je aan het klagen bent?’ Dat kan al genoeg zijn om het gesprek een andere wending te geven. Langzamerhand zullen mensen ontdekken wat ze wel en niet met u kunnen bespreken en lost het probleem zich vanzelf op. Als u niets zegt, geeft u stilzwijgend toestemming het negatieve gedrag voort te zetten. 

4. Wees constructief

Waarom zegt u iets? Om iemand te kwetsen of om iemand te helpen? Wat wilt u met het gesprek bereiken? Focus op oplossingen en positieve bijdrages. Constructieve gesprekken geven mensen kracht en een goed gevoel. Neem uw woorden serieus en doe wat u zegt. 

5. Wees lief voor anderen én voor uzelf

Het is ongelooflijk wat u kunt bereiken met enkele vriendelijke woorden. Wees iemand bij wie mensen graag in de buurt zijn omdat ze een goed gevoel krijgen en niet leeggezogen worden. Mensen moeten zich goed voelen nadat ze in uw aanwezigheid zijn geweest. Wat de omstandigheden ook zijn, u bent degene die bepaald hoe u erop reageert. Zorg dat u graag in uw eigen gezelschap bent, dan zal dat al snel ook voor anderen gelden.


Bron: Monster
 
 Doorsturen   6 reacties  

 

Laatste nieuws

 Grote merken stellen Nederlandse consument teleur
 Nederlanders zijn trots op hun werk en doen vaak meer dan wordt gevraagd
 HR-beslisser ervaart te hoge werkdruk op HR-afdeling
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Roddelen: goed voor de sfeer of juist niet?
 Wissel zes leiderschapsstijlen af voor topresultaten
 Uw personeel haat u? Goed voor de betrokkenheid!
 Laat roddels in uw voordeel werken
 Ondermijnend gedrag slecht voor moraal
 
 
reacties
 
H Oosterhof  |   | 
22-07-2008
 | 
08:47 uur
Nog een paar tips:

1. Stel u kwetsbaar op.

2. Houd rekening met gevoelens.

3. Streef naar meer zelfsturing binnen het team.

Herman Oosterhof, Interviewspecilist.
arthur  |   | 
22-07-2008
 | 
19:19 uur
inzien dat je zelf situaties kunt sturen, door verantwoordelijkheid te nemen, echt 100% procent zelf verantwoordelijk zijn voor de situatie, zonder beschuldigen van omstandigheden is de eerlijkste en meest efficiente manier om negativiteit te veranderen.

Enkel de positieve mensen kunnen vergeven. Als je niet kan vergeven ben je neurotisch, dan hang je vast aan het verleden, een mentale constructie. Constant het verleden herkauwen is echt neurotisch, toch?
Vergeven is de hoop op een beter verleden opgeven.
A.S. Tromp  |   | 
23-07-2008
 | 
23:52 uur
Verwerk ook eerst voor jezelf de negativiteit en probeer over te komen als dat je geen oordeel velt. Daarnaast zorg dat je beschermd bent tegen de negativiteit. Wees onderdanig als de teamleider.
Bert-Jan  |   | 
28-07-2008
 | 
18:36 uur
Een positief artikel met goede tips. Om het in de praktijk handen en voeten te kunnen geven heb ik een mensmodel ontwikkeld, waarbij ik een onderscheid maak tussen de schijnpersoonlijkheid en de ware persoonlijkheid, het Zelf, van de mens. Ons gedrag en ons denken en voelen worden daardoor bepaald. Onze uitstraling, onze eigen positieve en negatieve gedachten en gevoelens worden bepaald door ons zelfbeeld, mensbeeld, wereldbeeld en onze levensovertuiging, waarden en normen. Ik heb de psychologische en levensbeschouwelijke aspecten met elkaar verbonden in de bewustwordingspsychologie.

In mijn lees-, studie- en werkboek ''De mens in de 21e eeuw'' geef ik inzichten en handvatten om te komen tot het luisteren naar en de dialoog aangaan met jezelf en met de ander.

De ervaring wijst uit dat men hierdoor effectief kan omgaan met sferen en negatieve in positieve kan ombuigen. Daarom kan ik niet nalaten het naar aanleiding van dit artikel te noemen.

Met vriendelijke groeten,

Bert-Jan van der Mieden, PYRAMIDE, Apeldoorn.
arthur  |   | 
28-07-2008
 | 
21:50 uur
Dag Bert-Jan,

Waar kan ik dit boek kopen? Ik wil het voor mezelf en voor een vriend kopen. georges.arthur@gmail.com

Ik heb nog een goeie link over een cursus die je bijvoorbeeld ook leert je identiteit te behandelen; De Avatar cursus. Ik deed juist het eerste deel en het was echt verbluffend. En vooral heel leuk. Ik gebruik deze technieken nu in mijn leven. Met resultaat.
Wil je dit ook, dan kijk je op de Avatar website.
www.avatar.nl

Hartelijke groeten,

Arthur

Bert-Jan  |   | 
29-07-2008
 | 
09:22 uur
Beste Arthur,

Het boek is te koop via (Klik hier) Je kunt me ook mailen of bellen:
b.j.p.mieden@pyramide.nl

Met vriendelijke groet,

Bert-Jan.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
advertorial
White paper: E-mail Marketing Automation Trends 2022
Wat kun je in 2022 verwachten op het gebied van e‑mail marketing automation? Welke trends en ontwikkelingen ziet Spotler? En welke thema’s moet je dit jaar in de gaten houden om zoveel mogelijk succes te behalen met je organisatie?
Download het white paper
Lees verder
Trend van eigen thuisbioscoop zet ook in 2022 door
reacties
Traditioneel kerstpakket populairste extra beloning  (1) 
Thuiswerkers klagen het meest over hoofdpijn, stijve nek en vermoeide ogen  (1) 
Bedrijven verwachten tweedeling kantoorwerkers en thuiswerkers (2) 
Laptop veel milieuvriendelijker dan desktop  (1) 
Om veerkrachtiger te zijn, moeten bedrijven zich op snelheid en schaal richten (1) 
25 procent meer omzet verwacht door face-to-face zakendoen (2) 
Agile werken: een fundamentele cultuurverandering (1) 
top10
De zes belangrijkste trends voor intelligente documentverwerking in 2022
Van Digital Twins tot afstandscontrole: dít zijn de visualisatietrends van 2022
Brede kijk op netwerksecurity dé uitdaging voor 2022
'Het nieuwe normaal is nu gewoon normaal'
Jongeren zijn extra kwetsbaar voor phishing
Drie manieren om betrokkenheid te creëren bij medewerkers op afstand
Bedrijven willen klantervaring verbeteren in huidige 'digital-first' wereld
Vijf tips voor veiligheidsbewustzijn
Twee op de vijf werkenden laat zich niet verleiden door tekenbonus bij zoektocht nieuwe baan
Deze acht innovatieve features brengt Zoom uit in 2022
meer top 10