zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Vijf manieren om een negatieve sfeer om te buigen naar een positieve

22 juli 2008 - Het is makkelijk om positief te zijn in een positieve omgeving. Pas als u meegezogen wordt in een negatieve spiraal, wordt uw positieve denk- en handelvermogen op de proef gesteld. Het goede nieuws: dit is de ultieme kans een lichtend voorbeeld voor anderen te zijn en dus positief op te vallen.

Vijf stappen om een positieve kracht op uw werkplek te zijn: 



1. Erken het probleem

(H)erken de negativiteit om u heen. Soms voelt u uw energie al wegstromen als iemand zijn mond alleen maar open doet. Als iets slecht of ongemakkelijk voelt, is het negatief. Sta open voor deze gevoelens en zie ze onder ogen. Als u eenmaal weet wat er aan de hand is, kunt u beginnen de zaken ten goede te keren. 

2. Begin bij uzelf
Op welke manier draagt u zelf bij aan de negatieve sfeer? Luistert u naar roddels? Doet u mee aan gesprekken waarin anderen afgekraakt en bekritiseerd worden? Let op de manier waarop u iets zegt. Als u iets negatiefs over iemand zegt, onteert dat niet alleen degene over en met wie u praat, maar krijgt u zelf ook een slecht gevoel. Zelfs als u dat niet bewust doorheeft. Respecteer anderen en geef ze de ruimte zichzelf te zijn. Niemand is perfect. Door eindeloos te klagen, komen er geen oplossingen maar vergroot u het probleem alleen maar en verspilt u bovendien ieders tijd en energie.

3. Trek uw mond open
Vertel de ander hoe u zich voelt door bijvoorbeeld te zeggen ‘dit werkt zo niet’. Vel geen oordeel maar focus op uw eigen gevoelens. Mensen hebben vaak niet eens in de gaten dat ze negatief zijn. Wijs hen er vriendelijk op. ‘Besef je wel dat je aan het klagen bent?’ Dat kan al genoeg zijn om het gesprek een andere wending te geven. Langzamerhand zullen mensen ontdekken wat ze wel en niet met u kunnen bespreken en lost het probleem zich vanzelf op. Als u niets zegt, geeft u stilzwijgend toestemming het negatieve gedrag voort te zetten. 

4. Wees constructief

Waarom zegt u iets? Om iemand te kwetsen of om iemand te helpen? Wat wilt u met het gesprek bereiken? Focus op oplossingen en positieve bijdrages. Constructieve gesprekken geven mensen kracht en een goed gevoel. Neem uw woorden serieus en doe wat u zegt. 

5. Wees lief voor anderen én voor uzelf

Het is ongelooflijk wat u kunt bereiken met enkele vriendelijke woorden. Wees iemand bij wie mensen graag in de buurt zijn omdat ze een goed gevoel krijgen en niet leeggezogen worden. Mensen moeten zich goed voelen nadat ze in uw aanwezigheid zijn geweest. Wat de omstandigheden ook zijn, u bent degene die bepaald hoe u erop reageert. Zorg dat u graag in uw eigen gezelschap bent, dan zal dat al snel ook voor anderen gelden.


Bron: Monster
 
 Doorsturen   6 reacties  

 

Laatste nieuws

 Onbekende cyberaanval is de grootste vrees voor 2019 van IT-beslissers
 Occasionmarkt 2019: online en transparant
 Helft organisaties heeft geen inzicht in datalekken eigen IoT-devices
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Roddelen: goed voor de sfeer of juist niet?
 Wissel zes leiderschapsstijlen af voor topresultaten
 Uw personeel haat u? Goed voor de betrokkenheid!
 Laat roddels in uw voordeel werken
 Ondermijnend gedrag slecht voor moraal
 
 
reacties
 
H Oosterhof  |   | 
22-07-2008
 | 
08:47 uur
Nog een paar tips:

1. Stel u kwetsbaar op.

2. Houd rekening met gevoelens.

3. Streef naar meer zelfsturing binnen het team.

Herman Oosterhof, Interviewspecilist.
arthur  |   | 
22-07-2008
 | 
19:19 uur
inzien dat je zelf situaties kunt sturen, door verantwoordelijkheid te nemen, echt 100% procent zelf verantwoordelijk zijn voor de situatie, zonder beschuldigen van omstandigheden is de eerlijkste en meest efficiente manier om negativiteit te veranderen.

Enkel de positieve mensen kunnen vergeven. Als je niet kan vergeven ben je neurotisch, dan hang je vast aan het verleden, een mentale constructie. Constant het verleden herkauwen is echt neurotisch, toch?
Vergeven is de hoop op een beter verleden opgeven.
A.S. Tromp  |   | 
23-07-2008
 | 
23:52 uur
Verwerk ook eerst voor jezelf de negativiteit en probeer over te komen als dat je geen oordeel velt. Daarnaast zorg dat je beschermd bent tegen de negativiteit. Wees onderdanig als de teamleider.
Bert-Jan  |   | 
28-07-2008
 | 
18:36 uur
Een positief artikel met goede tips. Om het in de praktijk handen en voeten te kunnen geven heb ik een mensmodel ontwikkeld, waarbij ik een onderscheid maak tussen de schijnpersoonlijkheid en de ware persoonlijkheid, het Zelf, van de mens. Ons gedrag en ons denken en voelen worden daardoor bepaald. Onze uitstraling, onze eigen positieve en negatieve gedachten en gevoelens worden bepaald door ons zelfbeeld, mensbeeld, wereldbeeld en onze levensovertuiging, waarden en normen. Ik heb de psychologische en levensbeschouwelijke aspecten met elkaar verbonden in de bewustwordingspsychologie.

In mijn lees-, studie- en werkboek ''De mens in de 21e eeuw'' geef ik inzichten en handvatten om te komen tot het luisteren naar en de dialoog aangaan met jezelf en met de ander.

De ervaring wijst uit dat men hierdoor effectief kan omgaan met sferen en negatieve in positieve kan ombuigen. Daarom kan ik niet nalaten het naar aanleiding van dit artikel te noemen.

Met vriendelijke groeten,

Bert-Jan van der Mieden, PYRAMIDE, Apeldoorn.
arthur  |   | 
28-07-2008
 | 
21:50 uur
Dag Bert-Jan,

Waar kan ik dit boek kopen? Ik wil het voor mezelf en voor een vriend kopen. georges.arthur@gmail.com

Ik heb nog een goeie link over een cursus die je bijvoorbeeld ook leert je identiteit te behandelen; De Avatar cursus. Ik deed juist het eerste deel en het was echt verbluffend. En vooral heel leuk. Ik gebruik deze technieken nu in mijn leven. Met resultaat.
Wil je dit ook, dan kijk je op de Avatar website.
www.avatar.nl

Hartelijke groeten,

Arthur

Bert-Jan  |   | 
29-07-2008
 | 
09:22 uur
Beste Arthur,

Het boek is te koop via (Klik hier) Je kunt me ook mailen of bellen:
b.j.p.mieden@pyramide.nl

Met vriendelijke groet,

Bert-Jan.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
advertorial
'Sneltraining' Spreken in het openbaar
Een unieke sneltraining, anders dan andere en met stip de beste op dit gebied in Nederland. De methode Mind Tuning van Pieter Frijters is vernieuwend en staat garant voor succes. Bel voor meer informatie 0182 631 232 of surf naar www.spreek.nl.
Lees verder
Duurzaamheid in 2019: start small, but start!
Ligo komt met ‘paraplu oplossing’ voor online juridische dienstverlening.
reacties
Werknemer heeft geen idee van bedrijfsdoelstellingen (1) 
Wat is de beste manier om nieuwe klanten te werven? (2) 
Welke tech-trends staan ons in 2019 te wachten? (1) 
Smartphonegebruik achter het stuur: 94 procent vindt het onverantwoord (2) 
Diversiteit slecht verankerd in Nederlandse werkcultuur (1) 
Oude koeien uit de sloot halen is grootste ergernis bij vergaderen (1) 
Expats kiezen voor Amstelveen  (2) 
top10
'Huizenprijzen stijgen tot 2021 door, aantal woningverkopen blijft dalen'
Werknemer heeft geen idee van bedrijfsdoelstellingen
Zo zorgt u voor bevlogen medewerkers
Vakantiegangers mijden toeristische bestemmingen het liefst, maar gaan toch
Klimaatakkoord bedreigt bedrijven in energiesector
Nederlanders trappen gaspedaal te diep in
Januari minst romantische maand: meer scheidingen dan huwelijken
Wie is het talent dat zich inzet om van data iets moois te maken?
Controleren loonstrook blijkt ingewikkeld
Bezettingsgraad en verhuurtermijn huurauto’s groeit
meer top 10