zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Manager geniet stiekem van de crisis

14 oktober 2008 - Een vijfde van de managers lijdt aan baanonzekerheid en ligt zelfs wakker van de economische crisis. Naar buiten toe blijven de managers echter vol vertrouwen dat ze de storm wel overleven. Zes van de tien zouden bovendien zeker van baan veranderen als er een goede kans voorbij zou komen.

Meer dan een derde van is zelfs actief op zoek naar een hogere functie. Een en ander blijkt uit onderzoek van het Chartered Management Institute. De onderzoekers denken dat veel managers stiekem genieten van de adrenalinerush die gepaard gaat met het leiden van een onderneming in turbulente tijden. Hoewel de helft zegt dat ze meer stress ervaren in de huidige omstandigheden en driekwart dat ze voor meer uitdagingen staan dan ooit, voegt meer dan een derde daar meteen aan toe dat ze daardoor meer gefocust zijn op hun werk. Een derde is nog steeds graag bereid risico’s te nemen en zes van de tien zetten graag een extra tandje bij. 



Zorgen

Waar de bankencrisis de media domineert, maken managers zich de meeste zorgen over de stijgende brandstofprijzen. Ook dalende motivatie van medewerkers en afnemende vraag, baren managers zorgen. Meer dan de helft blijft overigens optimistisch over hun zakelijke vooruitzichten het komende jaar. 

Actie

Om de crisis het hoofd te bieden heeft een derde inmiddels een personeelsstop ingelast. Vier van de tien besteden meer aandacht aan het ontwikkelen van bestaand personeel. Acht van de tien vinden dat het verbeteren van management- en leiderschapsvaardigheden essentieel zijn om de crisis te overleven. Meer dan tweederde vindt dat er vooral gefocust moet worden op innovatie en service, zelfs als dat hogere kosten met zich meebrengt. Slechts een derde stelt dat kostenreductie de beste manier is om te overleven.

 
 Doorsturen   2 reacties  

 

Laatste nieuws

 Citrix onderzoek toont verdeeldheid over werken op kantoor
 Werknemer worstelt met lastige IT-beveiligingsprotocollen
 Gefragmenteerde informatie staat optimale customer experience in de weg
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Kredietcrisis houdt werknemer niet op zijn plek
 Europese bedrijven te passief in kredietcrisis
 CEO en CFO schatten risico’s totaal anders in
 Topmanager zag kredietcrisis niet aankomen
 
 
reacties
 
Matthijn  |   | 
14-10-2008
 | 
09:39 uur
Elke bedreiging vormt een kans. In tijden van crisis beraden mensen zich over hun positie. Dat kan het moment zijn dat ze een nieuwe wending willen geven aan hun loopbaan, relatie of onderneming.
L  |   | 
17-10-2008
 | 
10:11 uur
Denken in uitdagingen en niet in problemen is een van de kenmerken van een goede manager! En ja ik voel me nu meer nodig dan ooit.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
In welke gevallen moet je aan de slag met een BAV
reacties
Citrix onderzoek toont verdeeldheid over werken op kantoor (1) 
Nederlanders willen vooral buiten kantoor kunnen werken (3) 
Drie eenvoudige tips tegen SIM-swapping (1) 
Nederlander bang voor misleidende online reviews (1) 
Werknemer wil fiets in arbeidsvoorwaardenpakket (1) 
Nederland positieve uitschieter: 62 procent vertrouwt op huidige pensioenstelsel (1) 
Het grote verschil tussen weten en kunnen (1) 
top10
Sterk gestegen hypotheekrente zorgt voor impasse op woningmarkt
‘Extended reality’ brengt hybride werkers weer naar kantoor
Onderzoek onthult bloeiende ransomware-marktplaats op het dark web
Koffie op kantoor: dit komt er allemaal bij kijken
Risicofactoren voor bedrijfssucces in een wereld na de pandemie
Een ambitieuze bedrijfscultuur realiseren: 'Succes hangt af van ongeduld'
Kennismigranten buiten EU zijn interessant arbeidspotentieel voor schaarste arbeidsmarkt
Diverse organisatie trekt accounting talent aan
Een inclusieve werkplek: vier tips om de volgende stappen te zetten
Werknemer die moeilijk rondkomt, zoekt naar manieren om extra te werken
meer top 10