zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Vrouwen worden nog steeds niet voor vol aangezien

11 augustus 2008 - Bijna iedere CEO ter wereld claimt dat het glazen plafond voorgoed doorbroken is en dat sekse, huidskleur, religie of seksuele voorkeur een carrière op geen enkele manier meer in de weg staan. Talent overwint alles, is het mantra immers. Maar ook puur theorie, zo blijkt uit nieuw onderzoek van CareerBuilder.com.

De carrièresite concludeert dat de voorkeur voor mannen, salarisongelijkheid tussen mannen en vrouwen en promotie op basis van sekse nog altijd overheersen. Ondanks alle maatregelen om gelijkheid te stimuleren, krijgt een derde van de vrouwelijke werknemers nog steeds minder betaald dan hun mannelijke collega’s in dezelfde functie. Het zorgwekkende is dat dit aantal ongeveer ongewijzigd is sinds 2006. Ook zijn er veel meer mannelijke veelverdieners dan vrouwelijke, die juist de onderkant van de salarisschaal domineren. 



Minder kansen
Niet alleen op het gebied van salaris voelen vrouwen zich gediscrimineerd. Meer dan een kwart zegt dat ze minder doorgroeimogelijkheden hebben dan hun mannelijke collega’s in dezelfde functie. Een vijfde zegt niet evenveel opleidingsmogelijkheden te krijgen en zeventien procent dat ze minder flexibele mogelijkheden hebben. Op de vraag waarom ze denken dat ze minder salaris en doorgroeimogelijkheden krijgen, antwoordt de helft van de vrouwen dat dat komt door vriendjespolitiek van het management. Een derde zegt dat mannen meer ‘slijmen’ bij de baas, en nog een derde denkt dat er over het algemeen gewoon gedacht wordt dat mannen meer geld nodig hebben om hun gezin te onderhouden. Ook wordt gedacht dat mannen vaker projecten toegewezen krijgen die hen meer in de kijker spelen. Een kwart van de vrouwen zegt dat mannen nu eenmaal agressiever zijn in hun salarisonderhandelingen. 

Brancheverschillen
Vrouwen die in de gezondheidszorg, de vrijetijdssector en het onderwijs werken, voelen zich het minst gediscrimineerd op het gebied van salaris; vrouwen in de IT en financiële scoren gemiddeld en vrouwen in de productie, retail en zakelijke dienstverlening het meest. Een vijfde van de mannen in de vrijetijdssector en zestien procent in de financiële dienstverlening rapporteert overigens dat ze minder betaald krijgen dan hun vrouwelijke collega’s.

 
 Doorsturen   3 reacties  

 

Laatste nieuws

 Mind your data
 2018: het jaar van de verliezer
 Het aanwerven van het juiste talent en het belang van kandidaatervaring
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Glazen plafond is extra hard voor vrouwelijke accountant
 Vrouwen krijgen riskantere leidinggevende posities dan mannen
 Vrouwelijke interim doorbreekt glazen plafond wél
 Glazen plafond bestaat nog steeds
 
 
reacties
 
Henk Ritmeester  |   | 
11-08-2008
 | 
20:37 uur
Tjsa...het blijft actueel en dat zal dit onderwerp nog wel even blijven ook vrees ik. Een leuk artikel over dit onderwerp is terug te vinden op (Klik hier)

Groet!
Henk Ritmeester

LinkedIn groep voor management en directie; (Klik hier)
Wilbert de Kroon  |   | 
12-08-2008
 | 
14:21 uur
Het is genoegzaam bekend dat - wil hierin wezenlijk iets veranderen - ''de beide partijen'' in actie zullen moeten komen: management én de vrouw-zelf. Wat ik (nog) veel tegen kom in mijn coachingspraktijk is dat een vrouw zich met name richt op de inhoud van het werk en minder op ''het spel'' dat rondom het feitelijke werk gespeeld wordt/moet worden om gezien/erkend/gewaardeerd te worden. Draai de zaak eens om: wie is het meest arrogant? Degene die klip en klaar aan de wereld laat weten wat hij/zij kan of degene die het gepaster vindt dat de wereld moeite doet om achter zijn/haar kwaliteiten te komen? Naast de vele kwaliteiten die veel vrouwen hebben, wens ik ze de kwaliteit ''speelt het spel met verve'' van harte toe.
Vriendelijke groet,
Wilbert de Kroon
Diemen & Van Gestel
CAW van Ravenhorst  |   | 
13-08-2008
 | 
11:51 uur
Kiekeboe spelen in organisaties?? Laat me niet lachen! Over inefficient gesproken! Degenen die klip en klaar laten weten wie ze zijn en wat ze kunnen komen het verst in de maatschappij, nationaal en internationaal, mannen en vrouwen!! Ik zou zeggen,laat het om de inhoud gaan en niet om zulke zielige spelletjes!

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
advertorial
'Sneltraining' Spreken in het openbaar
Een unieke sneltraining, anders dan andere en met stip de beste op dit gebied in Nederland. De methode Mind Tuning van Pieter Frijters is vernieuwend en staat garant voor succes. Bel voor meer informatie 0182 631 232 of surf naar www.spreek.nl.
Lees verder
reacties
Nederland zakt uit top drie Digitaliserings Index  (1) 
Generatie Z wordt online het gemakkelijkst beďnvloed (1) 
De top tien startups waar talent wil werken (1) 
Hoe word ik meer zichtbaar en gewaardeerd? (1) 
Marketeers besteden video steeds meer uit (6) 
De Tesla-taxi's van Schiphol gaan in de verkoop (4) 
UPS bestelt 125 Tesla-trucks (1) 
top10
Vijf zegeningen van een burn-out
Extreme beloning toppers in bedrijfsleven blijkt wederom mythe
Nederlander met modaal inkomen ziet nettosalaris met bijna 50 euro stijgen
Kennis cybersecurity-terminologie Nederlandse beslissers onvoldoende
Sterke ontwikkeling cloud- en hostinggebruik in Nederland
Vijf tips om tijd te besparen met vliegen
Wie van het Europese talent wil in Eindhoven werken? Bijna niemand
Generatie Z wordt online het gemakkelijkst beďnvloed
Besluitvormingsdilemma’s in het digitale tijdperk
72 procent Nederlanders vindt Prinsjesdag waardevolle traditie
meer top 10