zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Groene actie stimuleert betrokkenheid

23 juli 2008 - Het is overduidelijk dat stijgende olieprijzen en verminderde koopkracht mensen meer of minder milieubewust maakt. Hoe het ook zij: werkgevers gedragen zich steeds ‘groener’ om zowel de pijn aan de pomp voor hun werknemers te verzachten als om hun loyaliteit te vergroten en hun image te versterken.

Uit onderzoek van Fresh Marketing blijkt dat zorgen om de olieprijs en het stijgende milieubewustzijn direct aangegrepen kunnen worden om het imago te versterken. Maar ook dat de meeste werkgevers geen flauw idee hebben hoe ze dat moeten doen. Wel blijkt een stijgende interesse in initiatieven die werknemers kunnen helpen om te gaan met de huidige oliecrisis. Werkgevers realiseren zich namelijk maar al te goed dat als ze hun mensen tegemoet kunnen komen in de stijgende kosten van levensonderhoud ze niet alleen iets ‘goeds’ doen, maar bovendien de betrokkenheid aanzienlijk vergroten. 



Groene initiatieven

Op de website van de Amerikaanse Society of Human Resource Management staan een aantal innovatieve initiatieven op dit gebied. Deze variëren van beloningen voor minder autorijden, thuiswerkmogelijkheden, bonussen voor mensen die blijven ondanks een lange reistijd en carpoolinitiatieven of beloningen voor werknemers die daar gebruik van maken. Ook informatiebijeenkomsten over brandstofbesparing en het aanpassen van werktijden zodat werknemers niet in milieuverontreinigende files hoeven te staan, worden genoemd. Sommige bedrijven geven medewerkers zelfs kaartjes voor de film of restaurantvergoedingen om hen te compenseren door de gestegen reiskosten. Anderen promoten het samen reizen met collega’s via het intranet, geven ov-kaarten weg of bieden gratis busvervoer aan. 

Hoe?

Uit het onderzoek van Fresh Marketing blijkt ondertussen dat veel managers niet zeker weten hoe ze milieu- en sociale vraagstukken aan moeten pakken. Zaken als minder afval produceren, energie besparen, minder CO2-uitstoten en minder giftige of schadelijke stoffen gebruiken klinken allemaal goed op papier, maar hoe je ze in de praktijk brengt blijkt vaak een probleem. Nog slechts een derde van de ondernemingen heeft duurzaamheid opgenomen in de kernwaarden. Meer dan de helft van de werknemers heeft geen flauw idee wat hun bedrijf doet voor het milieu en de maatschappij, terwijl de meesten daar wel in geïnteresseerd zijn. Fresh Marketing stelt voor dat bedrijven diverse benaderingen proberen om hun personeel in te lichten over wat het bedrijf zoal doet voor het milieu. Te denken valt aan informatieve video’s, artikelen in het personeelsblad en seminars organiseren.

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Kwart bedrijven heeft meer mensen ontslagen als gevolg van de coronacrisis
 Bumperkleven en smartphone grootste ergernis in het verkeer
 Bestuurders kunnen aansprakelijk zijn bij het aangaan van overeenkomsten
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Een beter milieu begint nog niet op het werk
 MVO: vooral voor beter imago
 Drie manieren om verantwoord te ondernemen
 Aandacht voor duurzaam ondernemen is vooral theoretisch
 Duurzaam werken verantwoordelijkheid werkgever
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
advertorial
Plan van Aanpak: 3 stappen voor meer e-mail marketingsucces
In dit white paper / Plan van Aanpak legt Spotler uit hoe je 1) je doelen en doelgroepen in kaart brengt, 2) met welke middelen je je doelen en doelgroepen bereikt en 3) wie het uitvoert en wanneer. Download het handige document, inclusief checklist.
Download het Plan van Aanpak
Lees verder
Zo maak je een indrukwekkende online bedrijfspresentatie
reacties
Tien suggesties voor meer 'fun' op de werkplek (1) 
Bouw-cao zet aan tot fraude (1) 
Topmanagers vergaderen 100 procent van hun tijd (1) 
Manager moet werknemer los kunnen laten (4) 
Horeca start glimlachcursus voor medewerkers (1) 
Tips om online de perfecte werknemer te vinden (1) 
'Beleggers hebben binnen 3 tot 6 jaar hun geld terug' (1) 
top10
Van smart tv tot speelgoedpop: deze apparaten in huis bespioneren u
Nederlandse hackers nemen laptops over door ernstige kwetsbaarheden in Zoom
Een op zes mannen vindt dat partner te veel verdient
De favoriete vakgebieden van oud-horecapersoneel
Corona-versoepelingen in aantocht, maar bordspellen onverminderd populair
Kwart bedrijven heeft meer mensen ontslagen als gevolg van de coronacrisis
Jongere vindt werkgever verantwoordelijk voor de gezondheid van medewerkers
DDoS-aanvallen in 2020 krachtiger, complexer en langer
Door pandemie meer behoefte aan duurzame en flexibele mobiliteitsoplossingen
Medewerker overschat zichzelf in het herkennen van cyberincidenten
meer top 10