zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Groene actie stimuleert betrokkenheid

23 juli 2008 - Het is overduidelijk dat stijgende olieprijzen en verminderde koopkracht mensen meer of minder milieubewust maakt. Hoe het ook zij: werkgevers gedragen zich steeds ‘groener’ om zowel de pijn aan de pomp voor hun werknemers te verzachten als om hun loyaliteit te vergroten en hun image te versterken.

Uit onderzoek van Fresh Marketing blijkt dat zorgen om de olieprijs en het stijgende milieubewustzijn direct aangegrepen kunnen worden om het imago te versterken. Maar ook dat de meeste werkgevers geen flauw idee hebben hoe ze dat moeten doen. Wel blijkt een stijgende interesse in initiatieven die werknemers kunnen helpen om te gaan met de huidige oliecrisis. Werkgevers realiseren zich namelijk maar al te goed dat als ze hun mensen tegemoet kunnen komen in de stijgende kosten van levensonderhoud ze niet alleen iets ‘goeds’ doen, maar bovendien de betrokkenheid aanzienlijk vergroten. 



Groene initiatieven

Op de website van de Amerikaanse Society of Human Resource Management staan een aantal innovatieve initiatieven op dit gebied. Deze variëren van beloningen voor minder autorijden, thuiswerkmogelijkheden, bonussen voor mensen die blijven ondanks een lange reistijd en carpoolinitiatieven of beloningen voor werknemers die daar gebruik van maken. Ook informatiebijeenkomsten over brandstofbesparing en het aanpassen van werktijden zodat werknemers niet in milieuverontreinigende files hoeven te staan, worden genoemd. Sommige bedrijven geven medewerkers zelfs kaartjes voor de film of restaurantvergoedingen om hen te compenseren door de gestegen reiskosten. Anderen promoten het samen reizen met collega’s via het intranet, geven ov-kaarten weg of bieden gratis busvervoer aan. 

Hoe?

Uit het onderzoek van Fresh Marketing blijkt ondertussen dat veel managers niet zeker weten hoe ze milieu- en sociale vraagstukken aan moeten pakken. Zaken als minder afval produceren, energie besparen, minder CO2-uitstoten en minder giftige of schadelijke stoffen gebruiken klinken allemaal goed op papier, maar hoe je ze in de praktijk brengt blijkt vaak een probleem. Nog slechts een derde van de ondernemingen heeft duurzaamheid opgenomen in de kernwaarden. Meer dan de helft van de werknemers heeft geen flauw idee wat hun bedrijf doet voor het milieu en de maatschappij, terwijl de meesten daar wel in geïnteresseerd zijn. Fresh Marketing stelt voor dat bedrijven diverse benaderingen proberen om hun personeel in te lichten over wat het bedrijf zoal doet voor het milieu. Te denken valt aan informatieve video’s, artikelen in het personeelsblad en seminars organiseren.

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Een beter milieu begint nog niet op het werk
 MVO: vooral voor beter imago
 Drie manieren om verantwoord te ondernemen
 Aandacht voor duurzaam ondernemen is vooral theoretisch
 Duurzaam werken verantwoordelijkheid werkgever
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Pas op met het snijden in de kosten als ondernemer
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10