zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

MVO: vooral voor beter imago

8 mei 2008 - Ondanks gebrek aan geld, ervaring en druk van aandeelhouders onplooit meer dan de helft van alle mkb-ondernemingen mvo-activiteiten. Dat blijkt uit onderzoek van Grant Thornton. Ondernemingen kiezen daarbij vooral voor een praktische invulling gericht op het versterken van hun positie.

Een gevaar daarvan is dat het imago- en reputatiemanagement van de grote multinationals de bijdrage van mkb-ondernemingen overstemt en wegdrukt, zo schrijft Financieel Management



Kostenbewustzijn

Mvo lijkt voor een groot deel van de Nederlandse ondernemingen vooral gedreven door kostenbewustzijn. Bijna tweederde van de ondernemers geeft aan dat dit hun belangrijkste drijfveer is om de ethische standaard van de onderneming op te krikken.


Bron: Financieel Management
 
 Doorsturen   2 reacties  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

 MVO is vooral tactische keuze
 Bedrijven overstag voor MVO-verslag
 Drie manieren om verantwoord te ondernemen
 Bedrijfsleven steeds energiebewuster
 
 
reacties
 
Ad de Beer  |   | 
8-05-2008
 | 
09:52 uur
In hoeverre is het echt Maatschappelijk Bewust Ondernemen?
Doe je het niet dan heb je een dikke kans dat de zeurders die onze maatschappij willen vormen naar hun minderheids ideaal hun pijlen op je richten met alle gevolgen van dien toch?
Daarnaast is het meegaan in de Hype zonder dat er echt wordt stilgestaan bij de diepere betekenis, de zingeving van MVO.
Leuk die commercials waarin bedrijven trots aangeven dat ze maar de helft van het aantal vrachtwagens nodig hebben door kleinere verpakkingen, maar als je een beetje nadenkt dan prik je meteen door die leugen heen. Waarschijnlijk zijn de vrachtwagens niet meer zo vol, maar het aantal punten waar ze heen gaan is onveranderd. Het zal wel een beetje brandstof schelen, soit?
Kortom, veelal zijn kostenoverwegingen en imago het meest belangrijke om even mee te gaan doen in deze hype.
En de klant laat zich maar al te graag bedonderen. Verder gun ik natuurlijk onze vaste groep zeurterroristen het gevoel van triomf, een gevoel dat Pyrrus gehad moet hebben na zijn overwinning.
Ron Ladage  |   | 
8-05-2008
 | 
15:51 uur
Het milieu bewuste aspect valt wel mee, het is meer om bij een bepaalde groep klandizie te krijgen. Een groene image is best wel leuk. Het rijden in de zogenaamde groene auto levert extra korting op in de belasting.
Maar wordt er echt bewust naar gekeken en niet uitsluitend vanuit bezuinigingen gezien.
Ik ben het met Ad de Beer eens dat er zo langzamer hand terreurgroepen zijn, die samen met partijen als Groen Links zogenaamd voor de toekomst van de aarde vechten.
De regering roept ook zo af en toe iets over milieu of iets dergelijks en knopen er dan een belastingmaatregel aan, waarvan de opbrengsten zeker niet voor het milieu worden gebruikt, maar om de cadeaupot van de PVDA te vullen, zodat ze hun kiezers te vriend kunnen houden. Willen we echt iets aan het milieu gaan doen, dan moeten we de huidige milieu vervuilende problemen gaan oplossen, bijvoorbeeld zorg dragen dat we geen files meer hebben, want een paar uur stilstaan met duizenden auto’s en vrachtwagens is voor het milieu en de mensen die langs deze wegen leven geen pretje. Maar dan kom je dezelfde zogenaamde milieugroepen tegen, die geen enkel middel schuwen om de echte oplossing voor het korte termijn een kans te geven.
En lukt dat niet via de wet, dan is geweld en bedreiging heel gewoon voor deze groepen.
Ik wil zeker een echte discussie over dit onderwerp aangaan, maar dan moeten we starten met naar elkaar te luisteren en elkaar ideeën te bestuderen en wat nog belangrijker is het om een echte regering te krijgen en geen rugzakfiguren!

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10