zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Duurzaam werken verantwoordelijkheid werkgever

Groene werkomgeving werkt stimulerend

25 juni 2007 - Het verzorgen van een duurzame werkomgeving wordt vooral gezien als de verantwoordelijkheid van de werkgever. Dit blijkt uit een onderzoek dat Blauw Research heeft gedaan onder werkende Nederlanders, in opdracht van OVG Projectontwikkeling uit Rotterdam. Slechts 5,8 procent van de werknemers rekent duurzaam werken tot de eigen verantwoordelijkheid.

De Nederlandse kantoorwerker blijkt echter wel milieubewust: ruim driekwart (77,1 procent) vindt dat iedere burger een bijdrage moet leveren aan een betere woon- en leefomgeving.

Energie


Op het werk gedraagt men zich minder milieubewust dan thuis: ongeveer twee derde (65 procent) zegt thuis meer met energiebesparing bezig te zijn dan op het werk. Slechts één op de vijf (21 procent) ondervraagden spreekt collega's op het werk er op aan om energiezuinig te werken. Ruim 85 procent (werkgevers én werknemers) vindt dat de verantwoordelijkheid voor een duurzame en prettige werkomgeving bij de werkgever of de overheid ligt.

Geen concessies
Bijna 90 procent van de ondervraagden werkt vanuit industrie- en bedrijventerreinen of in de stad, terwijl ruim de helft (56 procent) het liefst zou werken in een groene omgeving. Behalve als dit ten koste gaat van de bereikbaarheid van de werkplek, wijst het onderzoek eveneens uit. "We vinden milieu en groen belangrijke thema's, maar we willen er geen concessies voor doen," constateert Pier Vellinga, hoogleraar Milieuwetenschappen aan de Universiteit van Wageningen en directeur van het Klimaatcentrum van de Vrije Universiteit Amsterdam, in een reactie op het onderzoek.

Samen inspannen
Vellinga stelt dat een groene werkomgeving kan bijdragen aan de bewustwording rondom milieu- en duurzaamheidsvraagstukken op de werkplek. "Willen we echt een kentering op gang brengen dan moeten we ernaar streven om CO2-neutraal te gaan werken. Dat kan alleen worden bereikt als werkgever én werknemer zich samen hiervoor inspannen en elkaar hierop aanspreken. Een zichtbaar groenere werkplek is een mooi startpunt, omdat deze doorgaans als prettig en stimulerend wordt ervaren." Uit het onderzoek blijkt dat slechts acht procent van de ondervraagden een groene werkomgeving daadwerkelijk is gegund.

 
 Doorsturen   1 reactie  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 
 
 
reacties
 
Ernest Spronck www.spiritueelmanagemencentrum.nl  |   | 
25-06-2007
 | 
11:12 uur
We zijn er kennelijk na 4 decennia roepen om autonomie, zelfontplooiingskansen en krijgen van verantwoordelijkheid nog lang niet. De werknemer vindt nog steeds dat de arbeidsverhoudingen zo zijn hij/zij de goede dingen van zijn/haar werkgever moet krijgen en dat die maar voor de goede zaken moet zorgen.
En we vergeten snel kennelijk. De beroemde en inmiddels hoogbejaarde managementgoeroe Peter Drucker heeft ons kennis doen maken met intrinsieke en extrinsieke werkmotiveerders. Groene omgeving is zo'n extrinsieke motivator, door hem "hygienics" genoemd. Kenmerk: zo gauw we zoiets hebben gerealiseerd verliest het zijn motiverende kracht. Wat moeten we dan weer bedenken om mensen zich lekker te laten voelen bij wet werk?

We hebben nog veel te leren om met besef werknemer (en werkgever) te kunnen zijn.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Pas op met het snijden in de kosten als ondernemer
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10