8 juli 2008 -
Steeds meer organisaties ontdekken dat er effectievere manieren zijn om de productiviteit te verhogen dan een schrikbewind voeren. Eén zo'n productiviteitsverhoger is geluk. Gelukkige medewerkers zijn namelijk inventiever en creatiever en zien de grote verbanden beter.
Dat schrijft Management Team. Hoe productief een werknemer is ligt ook aan de hoeveelheid voldoening die hij uit zijn werk haalt. Ziet hij het als bron van inkomen? Als loopbaan met uitzicht op steeds weer nieuwe uitdagingen? Of als roeping, een manier waarop hij zijn unieke talenten in kan zetten om iets te betekenen voor de wereld? In dat laatste geval geeft ons werk zin aan ons leven.
Gelukkig zijn kun je leren
Dit alles schrijft de Amerikaanse psycholoog Martin Seligman in 'Authentic Happiness', in het Nederlands vertaald als 'Gelukkig zijn kun je leren'. Een populaire techniek is bijvoorbeeld het bijhouden van een dagboek met herinneringen aan dingen die wel goed zijn gegaan. Wat ook helpt, is simpelweg goed doen. Maar verreweg de beste manier om blijvend meer geluk in uw leven te krijgen, is door de roeping te vinden in uw werk. Het recept van Seligman: stel uw karakteristieke competenties vast en kies werk waarin u die elke dag kunt gebruiken. Of herschep uw werk, zodat u uw competenties kunt gebruiken. Daar is de werkgever net zo goed bij gebaat.
Bron:Connect, Management Team
Het gebruik van emoties in het aansturen van mensen is geen teken van zwakte. Integendeel, onderzoek wijst uit dat je als leidinggevende pas écht effectief bent als je de medewerker goed aanvoelt en zelf ook emoties toont. En dat hoeven niet alleen maar positieve emoties te zijn. Ook een boze manager kan een medewerker motiveren. Zonder emoties geen leiderschap!