zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Maak van uw werk uw roeping

8 juli 2008 - Steeds meer organisaties ontdekken dat er effectievere manieren zijn om de productiviteit te verhogen dan een schrikbewind voeren. Eén zo'n productiviteitsverhoger is geluk. Gelukkige medewerkers zijn namelijk inventiever en creatiever en zien de grote verbanden beter.

Dat schrijft Management Team. Hoe productief een werknemer is ligt ook aan de hoeveelheid voldoening die hij uit zijn werk haalt. Ziet hij het als bron van inkomen? Als loopbaan met uitzicht op steeds weer nieuwe uitdagingen? Of als roeping, een manier waarop hij zijn unieke talenten in kan zetten om iets te betekenen voor de wereld? In dat laatste geval geeft ons werk zin aan ons leven. 



Gelukkig zijn kun je leren
Dit alles schrijft de Amerikaanse psycholoog Martin Seligman in 'Authentic Happiness', in het Nederlands vertaald als 'Gelukkig zijn kun je leren'. Een populaire techniek is bijvoorbeeld het bijhouden van een dagboek met herinneringen aan dingen die wel goed zijn gegaan. Wat ook helpt, is simpelweg goed doen. Maar verreweg de beste manier om blijvend meer geluk in uw leven te krijgen, is door de roeping te vinden in uw werk. Het recept van Seligman: stel uw karakteristieke competenties vast en kies werk waarin u die elke dag kunt gebruiken. Of herschep uw werk, zodat u uw competenties kunt gebruiken. Daar is de werkgever net zo goed bij gebaat.


Bron: Connect, Management Team
 
 Doorsturen   1 reactie  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Werkende vrouw is gelukkiger dan thuisblijfmoeder
 Middenmanager in de greep van ontevredenheid
 Kinderen zijn leuk, maar geld maakt pas echt gelukkig
 Managers zijn gelukkiger dan niet-managers
 60 procent vindt baan van zijn dromen
 
 
reacties
 
Kees van Asch  |   | 
8-07-2008
 | 
18:50 uur
Het gebruik van emoties in het aansturen van mensen is geen teken van zwakte. Integendeel, onderzoek wijst uit dat je als leidinggevende pas écht effectief bent als je de medewerker goed aanvoelt en zelf ook emoties toont. En dat hoeven niet alleen maar positieve emoties te zijn. Ook een boze manager kan een medewerker motiveren. Zonder emoties geen leiderschap!

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10