zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Zes suggesties voor goede feedback

6 mei 2008 - Vage afspraken maken en kritiek uitstellen zijn niet handig. Feedback geven iets anders dan een lijstje afwerken met alle kritiekpunten, zegt auteur Jonas Rubrech. Volgens Rubrech bepaalt de manier waarop feedback gebracht wordt voor een groot deel of de ontvanger er iets mee doet.

In zijn nieuwe boek ‘Interpersoonlijke vaardigheden voor ict'ers' vertelt hij ook hoe het wél moet. Computable zet zes adviezen op een rij: 



1. Neem verantwoordelijkheid voor de feedback
U bent dan geloofwaardiger en de persoon in kwestie zal zich minder snel aangevallen voelen. 

2. Begin met iets positiefs

Breng dan het negatieve nieuws en sluit af met weer iets positiefs. 

3. Maak concrete en haalbare afspraken en kom ze na


4. Geef, indien mogelijk, kritiek op het moment dat de gedraging zich voordoet of zo snel mogelijk daarna

5. Houd rekening met het zogenaamde ‘better-than-the-rest-effect'

Mensen zijn geneigd zichzelf beter dan gemiddeld te vinden en dus hun prestaties te overschatten. 

6. Wees expliciet
Ga er niet vanuit dat de werknemer weet wat u bedoelt.


Bron: Computable
 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 HR heeft nauwelijks invloed op de scholingsintentie van medewerkers
 Tempo Team, KPN en Pathé genomineerd voor Email Awards 2019
 Rijksoverheid heeft informatiebeveiliging en IT-beheer nog niet op orde
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Uw feedback is bepalend voor de prestaties op de werkvloer
 Zeven handige feedbacktips
 Feedback van manager leidt tot stress bij medewerkers
 Feedforward verfrissender dan feedback
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
advertorial
Leer in 2 dagen ontspannen en overtuigend te presenteren
Spreekangst wordt ontrafeld en geëlimineerd. Ruim 14.000 professionals volgden eerder de 'Sneltraining ‘Spreken in het openbaar’ van Pieter Frijters. Rebels, open en ‘out of the box’. Kijk op Spreek.nl of bel 0182 631 232.
Lees verder
Meer dan 100 gratis checklists voor ondernemers. Op Brisk Magazine, internetmagazine voor ondernemers.
Is uw volgende zakelijke leaseauto een Tesla?
reacties
HR heeft nauwelijks invloed op de scholingsintentie van medewerkers (1) 
Werknemer neemt vrij voor ziek huisdier (1) 
Werven van nieuwe medewerker kost meer dan 4. 000 euro per persoon (1) 
Krapte arbeidsmarkt neemt verder toe (2) 
Aanhoudend tekort aan technici stagneert groei organisaties (1) 
Porsche 911 Speedster heeft een prijs (1) 
Drie handige chat-apps voor op kantoor (1) 
top10
Technologie als retentie- en wervingstool van medewerkers in 2019
Krapte arbeidsmarkt neemt verder toe
Vijf technologische oplossingen voor maatschappelijke uitdagingen
Data scientists besteden 80 procent van hun tijd aan opschonen en structuren data
Betere managers leiden productievere bedrijven
Drie handige chat-apps voor op kantoor
Helft Nederlandse werknemers neemt werk mee op vakantie
Werknemer onzeker of zijn vaardigheden over vijf jaar nog nodig zijn
Familiebedrijf niet de beste werkgever
Aanhoudend tekort aan technici stagneert groei organisaties
meer top 10