zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Feedback van manager leidt tot stress bij medewerkers

25 november 2004 - Managers krijgen wel eens het verwijt dat ze te weinig feedback geven op het functioneren van hun medewerkers. Maar misschien is dat maar beter zo. Van feedback raken medewerkers namelijk in de stress.

Dat blijkt uit onderzoek van Alain Gosselin, professor in human resource management aan de HEC in Montréal, waarover Harvard Business Review bericht. Hij onderzocht hoe medewerkers van een groot call center reageren op feedback.



Veel feedback
Call centers zijn ideaal voor dergelijk onderzoek omdat hun managers daar vaak feedback geven: 27 keer per jaar in dit geval. De onderzoekers ondervroegen 342 medewerkers over stressgevoelens, de waarde die ze hechten aan het commentaar dat ze krijgen en de behoefte erop te reageren. De managers kregen de vraag de prestaties van hun medewerkers te beoordelen.

Averechts
Wat bleek? Hoe meer de medewerkers de gegeven feedback als overdaad ervaarden, hoe gestresster ze waren en hoe slechter ze werden beoordeeld door hun baas. Iedereen kreeg evenveel feedback. Dus of dat te veel of te weinig is, is tamelijk subjectief. Deze studie toont aan dat managers zich bewust moeten zijn van het mogelijk averechtse effect van feedback. Ze moeten zichzelf afvragen of de feedback die ze geven zinvol is en of ze niet te veel feedback geven. De enige die dat echt kunnen beoordelen zijn hun eigen medewerkers.


Bron: Kluwer Management
 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Pas op met het snijden in de kosten als ondernemer
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10