zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Uw feedback is bepalend voor de prestaties op de werkvloer

15 april 2008 - De prestaties van werknemers worden voor een groot deel bepaald door leiderschap en feedback. Dat meent Léon Keemer, directeur van het onderzoeks- en adviesbureau Benz & Benz op MD Weekly.

De prestaties van werknemers steunen op een complex netwerk van mechanismen, moderatoren en persoonlijkheidskenmerken. Het leiderschap binnen een organisatie beïnvloedt het geloof in eigen kunnen van medewerkers en speelt tevens een rol bij het vaststellen van doelstellingen. 



Betrokkenheid telt
Medewerkers die zich meer betrokken voelen bij een organisatie presteren beter dan medewerkers die niet betrokken zijn. Betrokkenheid wordt gevormd door intrinsieke taakkenmerken, zoals uitdaging en autonomie. Dat is belangrijker dan extrinsieke kenmerken zoals loon en arbeidsomstandigheden. Het functioneren van een medewerker is tevens afhankelijk van zijn gezondheid.


Bron: Kwaliteit in Bedrijf, MD Weekly
 
 Doorsturen   4 reacties  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Slechte prestaties zijn besmettelijk
 Acht manieren om mensen te managen
 Leidinggevende is teveel operationeel bezig
 Zeven handige feedbacktips
 
 
reacties
 
Ad Beer  |   | 
15-04-2008
 | 
07:29 uur
Ik heb het al meermalen als reactie op dit soort artikelen geschreven, dus is er weinig nieuws onder de zon.
Erger nog, in de jaren 70 van de vorige eeuw publiceerden Hackman en Oldham in The Journal for Applied Psychology deze theorie reeds in het artikel ''Motivation through the design of work''
In het model dat ze daar presenteerden worden autonomie en feedback al als belangrijke motivatoren aangehaald (naast de belangrijkheid, de toegevoegde waarde van de baan, de identificatie met de baan en gevarieerdheid in taken).
Wat overigens iedere keer wordt vergeten is dat Ambitie van de medewerker een intervenierende variabele is. Heeft de medewerker geen ambitie dan werkt motivatie niet echt.
Het ware goed als deze theorie meer aandacht krijgt in de diverse management trainingen en op de opleidingsinstituten, dan hoeven naar free publicity hunkerende managers van adviesbureaus tenminste niet meer met oude wijsheden aan te komen als ware het hemelbestormende nieuwe inzichten.
H Oosterhof  |   | 
15-04-2008
 | 
10:42 uur
OPTIMALE BETROKKENHEID
Helemaal mee eens. Probeer dus op de hoogte raken van de capaciteiten, de breedte van de ervaring en de diepte van de kennis van uw medewerkers.

Herman Oosterhof, Interviewspecialist.
Michels Gerrit  |   | 
15-04-2008
 | 
13:45 uur
Geachte lezers,
Ik kan mij niet aan de indruk onttrekken dat het merendeel van de lezers het met bovenstaande eens. Graag zou ik eens reacties krijgen vanuit de groep die managementboeken lezen uit het jargon : Hoe word ik een rat? Groeten Gerrit Michels. www.germarmich.com
Ad Beer  |   | 
16-04-2008
 | 
08:50 uur
@Gerrit,
Ik heb ''hoe wordt ik een rat'' met belangstelling gelezen en eerlijk gezegd heb ik er ook wel een beetje van geleerd.
Ik weet eigenlijk niet wat het met dit artikel te maken heeft, al is het wel zo dat een echt goede rat van deze wetenschap goed gebruik kan maken. Hoe? Het geheim van de smit dat ik niet eventjes ga openbaren.
Overigens kan ik de lezers van ''hoe wordt ik een rat'' aanbevelen ook eens ''hoe vang ik een rat'' te lezen. Ken je de wapens van de tegenstanders, dan is het eenvoudigers hem te verslaan per slot.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Pas op met het snijden in de kosten als ondernemer
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10