zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Kwart werkenden is gestresst

26 februari 2008 - Ruim een kwart van de Nederlandse werknemers ervaart (zeer) vaak stress op het werk. Toch valt dit mee in vergelijking met België en Frankrijk. Daar klaagt respectievelijk 42 procent en 36 procent over werkstress.

Dit blijkt uit onderzoek van Zebrazone onder 2.230 Nederlanders in loondienst, zo schrijft HR Praktijk. Stress heeft negatieve gevolgen voor zowel het personeel als de organisatie. Meer dan vier op de tien medewerkers met stress zijn neerslachtiger en een gestreste werknemer verzuimt gemiddeld negen dagen per jaar; drie dagen meer dan zijn/haar relaxte collega. Bovendien zegt 26 procent van de gestreste personeelsleden niet goed te functioneren. Van de niet-gestresten is dat dertien procent. 



Steun van collega’s

Werknemers die veel steun van leidinggevenden en collega's krijgen, ervaren minder stress. Ook personeel dat het werk naar eigen inzicht kan organiseren, klaagt minder over werkdruk en slechte arbeidsomstandigheden. Verder wordt de minste stress ervaren door medewerkers van kleine organisaties en parttimers.


Bron: HR Praktijk
 
 Doorsturen   2 reacties  

 

Laatste nieuws

 Thuiswerkenden niet bezig met privacy bij videobellen
 Verveling slaat toe, mensen maken massaal fotoboeken
 Veel angst en onzekerheid op de werkvloer en thuis door corona
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Ideaalbeeld verhoogt werkstress
 Big Brother bezorgt werknemer stress
 Telewerken goed tegen stress
 Tien risicoprofielen voor een burn-out
 Europeanen werken minder, maar ervaren meer stress
 
 
reacties
 
Ad de Beer  |   | 
26-02-2008
 | 
09:59 uur
Het verbaast met niets dat in België en Frankrijk de stress hoger ligt dan hier. De stijl van leidinggeven in deze landen is veel meer autoritair dan in ons land. Onvoorwaardelijke gehoorzaamheid aan de baas is in Frankrijk heel gewoon. In inzichten in HR loopt dat land ook minstens 10 jaar achter op ons land.
Neem daarbij een besluiteloosheid waarmee vergeleken ons kabinet zeer besluitvaardig is, wat weer leidt tot zeer veel onduidelijkheid, en het is duidelijk waar de stress vandaan komt.
Goede leidinggevenden die niet autoritair maar wel besluitvaardig opereren, zorgt voor een laag stress niveau. Bij de selectie van leidinggevenden is het wel zo verstandig daar goed op te letten.
H Oosterhof  |   | 
26-02-2008
 | 
11:37 uur

Waarom moeten we zoveel en zo vaak onstressen, ontzorgen en ontstroeven?
Omdat we in een tijd leven van Turboveranderingen.
De oplossing? Je eigen tempo, levensstijl en competanties aanpassen en bepalen.

Herman Oosterhof.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Bespaar tijd door je boekhouding online bij te houden
Op deze manieren kun je je werkkapitaal verruimen
Werknemer heeft geldproblemen, is dat jouw probleem als manager?
Technologie, zo blijf je op de hoogte
Hoe kun je competenties als professional verbeteren?
reacties
Huiseigenaren met hogere inkomens zitten er warmer bij (1) 
Explosieve groei in zoekvolume voor ‘werken op afstand’ (3) 
Philips Lighting gaat Nederlandse hockeyvelden verlichten (1) 
82 procent meer internetoverstappers door thuiswerk-situatie (1) 
Rabobank: Nederlandse economie in recessie (2) 
Zes tips om zo efficiënt mogelijk thuis te werken (2) 
Update: Dure dollar raakt Procter & Gamble (1) 
top10
Lichaamstaal in tijden van het coronavirus
Adviezen voor veilige verbindingen bij thuiswerken
Opgepast: videobellen op eigen (privacy)risico
Nederlandse marketeer loopt voor op internationale collega’s maar zet niet door
Nieuwe norm voor bedrijfscontinuďteitsmanagement
Werkgevers wereldwijd hanteren empathische personeelsaanpak ten tijde van coronacrisis
Influencers onverminderd in trek bij adverteerders tijdens corona-crisis
Juist nu moeten werkgevers goed voor hun mensen zorgen
Online imago beďnvloedt sollicitatiegedrag
Een beetje geluk in huis: welke bloemen u juist nú moet geven
meer top 10