zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Tien dingen die werkzoekenden verwachten van een recruitmentsite

8 februari 2008 - De Nederlandse werkzoekende wil op de bedrijvensite van zijn/haar toekomstige werkgever vooral de arbeidsvoorwaarden en het te verwachten salaris terugvinden, gevolgd door bedrijfsinformatie en de locatie/standplaats van een functie.


Slechts zeven procent van de werkgevers geeft echter (zeer) goed inzicht in haar (primaire) arbeidsvoorwaarden. Dit blijkt uit onderzoek van Intelligence Group onder 662 personen uit de Nederlandse beroepsbevolking en 350 recruitmentsites van Nederlandse werkgevers. Het onderzoek is uitgevoerd ten behoeve van het jaarlijkse evenement over online werven ‘Succesvol Werven via Internet’, dat op 27 maart in Rotterdam plaatsvindt. 



Top tien

Uit het onderzoek kwam de volgende top tien van gewenste zaken op een recruitmentsite naar voren:
1. Arbeidsvoorwaarden en salaris (49 procent)
2. Bedrijfsinformatie (41 procent)
3. Locatie/standplaats van de functie (39 procent)
4. Sfeerimpressie (33 procent)
5. Opleidings-/ontwikkelmogelijkheden (32 procent)
6. Contactgegevens (31 procent)
7. Sollicitatieprocedure (28 procent)
8. Online kunnen solliciteren (27 procent)
9. Toegankelijkheid/zoekgemak (26 procent)
10. Mogelijkheid om op de hoogte gehouden te worden van
nieuwe vacatures (jobagent) (achttien procent) 

Taboe

Terwijl het in Engeland de normaalste zaak van de wereld is om het salaris te vermelden bij de vacature, lijkt dit voor veel Nederlandse werkgevers nog een taboe. Vooral in de sectoren waar de schaarste het grootst is, zoals ICT/Automatisering en de juridische dienstverlening is deze informatie op de recruitmentsites slechts sporadisch aanwezig. De collectieve sector, zoals de overheid en met name zorginstellingen, geeft daarentegen veel meer openheid van zaken. 

Elementaire informatie ontbreekt

Slechts zeven procent van de onderzochte recruitmentsites geeft (zeer) goed weer wat het bedrijf aan arbeidsvoorwaarden en salaris te bieden heeft. Dit houdt in dat het bedrijf op haar recruitmentsite uitgebreid en specifiek ingaat op de arbeidsvoorwaarden en het salaris. Hiermee sluiten deze werkgevers goed aan bij de behoefte van baanzoekers. Werkgevers die het goed voor elkaar hebben zijn bijvoorbeeld het Universitair Medisch Centrum Utrecht, Randstad en het Amphia Ziekenhuis Breda. 

Summiere gegevens

59 procent van de bedrijven gaat op de recruitmentsite buitengewoon summier in op arbeidsvoorwaarden en salaris. "Veel bedrijven besteden überhaupt geen aandacht aan dit belangrijke element op de recruitmentsite of gaan niet veel verder dan ´wij bieden een marktconform salaris´ of ´wij hebben een CAO la carte´", aldus Elke Poulissen, arbeidsmarktanalist bij Intelligence Group. "Het benoemen van wat je als werkgever te bieden hebt, lijkt misschien een ‘open deur’, maar klaarblijkelijk wordt het door veel werkgevers nog vergeten en veelal ook nog onvoldoende benut."

 
 Doorsturen   8 reacties  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Twintig kenmerken van een effectieve recruitmentsite
 Negen aandachtspunten voor een effectieve wervingssite
 Vindt en bindt toppers met meer investeringen in recruitment
 Corporate website biedt nog volop wervingskansen
 
 
reacties
 
F. Santoo  |   | 
8-02-2008
 | 
09:55 uur
Aan de auteur:

Wat is uw visie over de inzet van videovacatures van bedrijven voor potentiele kandidaten?

Zie voor een voorbeeld: (Klik hier)

Met vriendelijke groeten,

een trouwe lezer.
EL Pastoor  |   | 
8-02-2008
 | 
16:01 uur
Nee, natuurlijk zijn wg buitengewoon summier met gegevens.Ze willen altijd voor een dubbeltje op de eerste rang!Het hangt van je kwaliteit van onderhandeling af,of wg meer willen betalen of andere voorwaarden willen inpassen naast je salaris.Dat staat op elke site over solliciteren en selectie en werving!
Daarnaast hangt het af van de nieuwsgierigheid van een sollicitant om een wg eens goed te screenen, maar ook daar is geen waardering voor.En wat betreft die video's.... Het lijkt mij meer een assecement ter plekke.Dan een waardevol instrument om tot een juiste keuze te komen.Niet elke sollicitant heeft lef genoeg zich op die manier te presenteren!!Je moet al veel drempels over als sollicitant en voor ouderen is dat al helemaal moeilijk.Dan moet er weer hulp komen om iemand zelfbewust zijn talenten en kwaliteiten te presenteren en dat kost weer geld!!Waarom kan het niet eenvoudiger?Als de juiste info in een advertentie staat en wg ervan uit gaan dat solliciteren een serieuze aangelegenheid is,voor beide partijen,dan kom je toch op een ander niveau met elkaar in gesprek?
EL Pastoor  |   | 
8-02-2008
 | 
16:14 uur
Want... meneer Santoo, dat vergeet ik nog te vermelden.Bij alle sollicitaties geldt maar een ding....de EERSTE indruk bij binnenkomst!!met vriendelijke groet, EL
Johan Hendrik  |   | 
10-02-2008
 | 
02:20 uur
Wellicht dat de LOI een cursus spelling en grammatica voor EL Pastoor in het assortiment heeft.
EL Pastoor  |   | 
10-02-2008
 | 
21:29 uur
U heeft helemaal gelijk, meneer Hendrik.
Soms maak je in het vuur van je gesprek of geschrijf een fout. Het is net als stotteren. Ik doe er altijd mijn best voor en zal er op letten in de toekomst.
Maar als ik dan op TV hoor dat half Nederland niet kan rekenen en spellen....dan begrijp ik niet waarom u zich zo aan mij stoort. Maakt u nooit geen fouten?
Met vriendelijke groet, El Pastoor
Johan Hendrik  |   | 
11-02-2008
 | 
00:36 uur
Beste heer Pastoor,

Inderdaad, mijn excuses. Ik moet zeggen dat ik inhoud ook van groter belang acht dan vorm (en goed kunnen rekenen is ook fijn). Echter, wanneer men een wijze opmerking over een bepaald onderwerp tracht te maken ben ik van mening dat het op juiste wijze schrijven van terzake doende begrippen (als assessment) van belang is om een serieuze indruk te maken. Wat inhoud betreft, ik geloof dat video juist als geschikt instrument kan dienen bij de voorselectie van kandidaten. Uiteraard zal de geschiktheid van het instrument per context verschillen, maar het is nogal kort door de bocht om te stellen dat het geen toegevoegde waarde kan hebben bij bepaalde groepen zoals ouderen zonder daar een gefundeerde grondslag voor te geven. Verdergaande digitalisering van het werving en selectieproces biedt zowel rijkere informatie voor werkzoekende als werkbiedende. Hoe rijker de informatie, hoe beter en sneller de geschikte kandidaat gevonden kan worden!

Met vriendelijke groet,

Johan Hendrik
EL Pastoor  |   | 
12-02-2008
 | 
23:16 uur
Nogmaals heeft u gelijk m.b.t. de spelling. Maar toch m.b.t. de videopresentatie ben ik een andere mening toegedaan. Dat heeft natuurlijk te maken met mijn ervaringen en wat ik zoal hoor van anderen in het zelfde schuitje. Laatst ben ik gekozen uit 360 kandidaten na sollicitatie bij een internationaal bedrijf. Er bleven er 11 over. Na 3 gesprekken ben ik afgewezen op leeftijd. .
Ik ben van mening dat ik niet ver gekomen was als ik via videopresentatie meegedaan had aan een selectie. Mijn eigen inbreng en authenticiteit hebben daar zeker toe bijgedragen. Voor mij is het een moment opname die zeker te maken heeft met de eerste 10 minuten van een gesprek en de smaak en stijl van de werkgever. Je kan minder goed beďnvloeden en sturen in het proces. Twee partijen hebben daar geen baat bij. Video is wel een goed middel om terug te zien wat je kunt verbeteren. Als selectiemiddel ben je overgeleverd aan de willekeur van de werkgever, die als hij een bepaald idee heeft over de kandidaat en het functieprofiel nog sneller af zal wijzen als hij nu al doet. Als persoon moet je wel heel sterk zijn om je persoonlijkheid, potentie, kwaliteiten en vaardigheden en creatieve mogelijkheden in een videoboodschap neer te leggen. Niet iedereen is ''fotogeniek'', terwijl de potentie misschien zeer sterk aanwezig is. Je kan geen weerwoord geven of zaken onder de loep nemen die belangrijk voor een wg of jezelf zijn en al die dingen moet je dan inbouwen in je videoboodschap. Het een kennismaking. In een beperkte tijd veel van jezelf laten zien. In mijn ogen is het dan een robotachtig middel wat zijn doel niet dient. Ik ben bang, dat velen met grote weerstand de digitale snelweg opgaan, omdat er straks geen andere keus meer is en dat vind ik heel jammer. Lichtpuntje is je wint tijd voor beiden partijen. Voor werving en selectieprocedures moet je juist de tijd nemen om de juiste kandidaat te scoren. Of de juiste vaste baan te vinden. Voor flexwerkers of gedetacheerden zou het een optie kunnen zijn, omdat zij voor korte periodes een baan of bijverdienste zoeken.
Vin.cent  |   | 
3-03-2008
 | 
15:32 uur
Daar ben ik geheel mee EENS!

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Pas op met het snijden in de kosten als ondernemer
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10