zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Zoekmachines belangrijkste marketingkanaal voor webwinkels

18 januari 2008 - Zoekmachines vormen verreweg het meest belangrijke marketingkanaal voor webwinkels. Zowel als het gaat om de bijdrage aan de naamsbekendheid als de Return on Investment (ROI) wordt zoekmachinemarketing het meest geprezen.

Dit en meer blijkt uit onderzoek door de Webwinkel Vakdagen en zoekmachinemarketingbureau Traffic Builders. In het onderzoek stond het gebruik van diverse online en offline marketingmethoden in de thuiswinkelbranche centraal. 



Topposities

Zoekmachinemarketing wordt met name gewaardeerd als het gaat om de bijdrage aan online verkopen. Topposities in de niet-gesponsorde zoekresultaten en adverteren in zoekmachines komen op dit punt als meest gewaardeerd marketingmethode naar voren. Ruim 60 procent van respondenten gaf aan tevreden of zelfs zeer tevreden te zijn over de behaalde resultaten met zoekmachine-optimalisatie. Over adverteren in zoekmachines via netwerken als Google Adwords en Yahoo Search Marketing is ruim 48 procent tevreden tot zeer tevreden. E-mail marketing en PR volgen op afstand met elk een tevredenheid van ruim 38 procent. Direct marketing en adverteren in print media komen het slechts uit de bus. 

Naamsbekendheid

Ook als het gaat om de bijdrage aan naamsbekendheid nemen zoekmachine-optimalisatie en adverteren in zoekmachines respectievelijk de eerste en tweede plaats in. Ruim 42 procent is tevreden over zoekmachine-optimalisatie, een kleine achttien procent zelfs zeer tevreden. Direct marketing wordt waar het de naamsbekendheid betreft het minst gewaardeerd: slechts 22,7 procent is tevreden tot zeer tevreden over de behaalde resultaten. Opvallend genoeg presteert ook online banner advertising slecht op dit vlak. Slechts 27,3 procent van de webwinkeliers geeft aan tevreden te zijn terwijl online advertising juist wordt ingezet ten behoeve van online branding. 

Marketingbudget

De tevredenheid over zoekmachinemarketing methoden komt tevens tot uiting in het marketingbudget van 2008. 45,3 procent van de respondenten geeft aan meer budget te alloceren voor het adverteren in zoekmachines vergeleken met afgelopen jaar. 34,8 procent gaat meer investeren in zoekmachine-optimalisatie om zo de vindbaarheid te verbeteren. Ook e-mail marketing kan rekenen op een groter budgetaandeel in 2008. De toenemende budgetten gaan voornamelijk ten koste van printmedia, betaalde linkvermeldingen en online banner advertising.

 
 Doorsturen   1 reactie  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Ook CEO overstag voor zoekmachinemarketing
 Zoekmachinegebruikers stoppen op pagina drie
 Top-100 adverteerders niet vindbaar op internet
 Tien e-commerce blunders
 Drie randvoorwaarden voor succesvolle online marketing
 
 
reacties
 
Timo A.J. Uitendaal  |   | 
18-01-2008
 | 
07:35 uur
Uit onze dagelijkse praktijk (www.nowthatsit.nl) blijkt dit ook inderdaad. Ook het meten, evalueren en bijsturen heeft een directer effect bij online campagnes.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Pas op met het snijden in de kosten als ondernemer
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10