zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Effectieve reclame moet emotioneel én rationeel zijn

25 april 2006 - Ten onrechte denken veel adverteerders dat reclame ofwel een emotionele ofwel een rationele reactie opwekt bij de consument. Effectieve reclame kan echter niet zonder één van beide bestaan. Emotie zonder na te denken of nadenken zonder emotionele component bestaan simpelweg niet in de reclamewereld.

Unilever

Om uit te zoeken hoe emotie werkt in reclame en welke interactie er bestaat met rationele componenten onderzocht Ameritest in detail hoe een aantal recente reclamecampagnes van Unilever welk effect bereikten. Er werd gewerkt met 98 beelden uit acht campagnes voor en na blootstelling aan de reclame. Deelnemers werd gevraagd de beelden te rangschikken op basis van relevantie voor het merk, de mate van herinnering aan de reclame en het gevoel dat de reclame opriep.

Mentale proces


Reclame die een verbintenis aangaat tussen rationele en emotionele verwerking van de reclame bleek het meest effectief te zijn. Het mentale proces dat reclame verwerkt is een soort kaart met patronen die de wisselwerking van rationele en emotionele componenten van het denken weergeeft. Dan blijkt dat er geen helder verschil is aan te geven tussen emotie en ratio. Een effectieve commercial focust op beide componenten. Zo ontstaat een piekmoment waarop de merkverwerking optimaal samenkomt.

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10