zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Negatieve boodschap sorteert meer effect dan positieve

15 november 2007 -  Hoewel mensen de neiging hebben om negatieve boodschappen voor zich te houden, werkt het brengen van een negatieve boodschap beter. Uit studies blijkt dat een negatieve formulering van een boodschap betrokkenheid, attitudeverandering of gedragsverandering eerder simuleert dan positieve informatie. Dit meldt MD Weekly.

Vervelende boodschap


Hoe negatieve informatie bij overtuigende teksten goede mogelijkheden biedt om een vervelende boodschap te `verkopen`, blijkt wel uit de effectiviteit van sommige voorlichtingscampagnes (bijvoorbeeld antirookcampagnes). Op het gebied van gedragsverandering of (koop)beslissingen wordt dit fenomeen al jaren met succes ingezet. Deze methode heet verliesframing en is tegengesteld aan de meer toegepaste methode van winstframing. 

Voorkeur voor verliesframing

Wordt winstframing toegepast om een roker van het roken af te helpen, dan wordt de nadruk gelegd op de positieve aspecten van niet roken zoals fysieke en psychische voordelen. In de praktijk geven voorlichters de voorkeur aan verliesframing: negatieve fraseringen trekken immers meer de aandacht en hebben dus meer effect. Verlies weegt immers zwaarder dan winst omdat de beleving ervan anders is. Verliesframing wordt op vele gebieden toegepast: van instructies voor de bediening van gevaarlijke apparatuur tot slechtnieuwsgesprekken.
Management Tools (31-10-07)MD

, MD Weekly
 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Waarom we van slecht nieuws houden
 Omslachtige advertenties worden meer gewaardeerd
 Stiekeme reclame werkt
 Geen peptalk maar stresstalk
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10