Negatieve boodschap sorteert meer effect dan positieve
15 november 2007 -
Hoewel mensen de neiging hebben om negatieve boodschappen voor zich te houden, werkt het brengen van een negatieve boodschap beter. Uit studies blijkt dat een negatieve formulering van een boodschap betrokkenheid, attitudeverandering of gedragsverandering eerder simuleert dan positieve informatie. Dit meldt MD Weekly.
Vervelende boodschap
Hoe negatieve informatie bij overtuigende teksten goede mogelijkheden biedt om een vervelende boodschap te `verkopen`, blijkt wel uit de effectiviteit van sommige voorlichtingscampagnes (bijvoorbeeld antirookcampagnes). Op het gebied van gedragsverandering of (koop)beslissingen wordt dit fenomeen al jaren met succes ingezet. Deze methode heet verliesframing en is tegengesteld aan de meer toegepaste methode van winstframing.
Voorkeur voor verliesframing
Wordt winstframing toegepast om een roker van het roken af te helpen, dan wordt de nadruk gelegd op de positieve aspecten van niet roken zoals fysieke en psychische voordelen. In de praktijk geven voorlichters de voorkeur aan verliesframing: negatieve fraseringen trekken immers meer de aandacht en hebben dus meer effect. Verlies weegt immers zwaarder dan winst omdat de beleving ervan anders is. Verliesframing wordt op vele gebieden toegepast: van instructies voor de bediening van gevaarlijke apparatuur tot slechtnieuwsgesprekken.
Management Tools (31-10-07)MD
, MD Weekly