zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Waarom we van slecht nieuws houden

14 april 2005 - Hoe komt het toch dat slecht nieuws over een product of een collega zich zeven keer sneller verspreidt dan goed nieuws. Het is de schuld van ons brein. Die heeft namelijk een voorkeur voor negatieve zaken. Dat blijkt uit psychologisch onderzoek aan de Ohio State University.

Verminkt gezicht


De Amerikaanse onderzoekers onderzochten deze negatieve 'bias' door het meten van hersenactiviteit bij proefpersonen. Tijdens het experiment keken proefpersonen naar positieve plaatjes (een pizza of een Ferrari), naar negatieve afbeeldingen (een dode poes of een verminkt gezicht) en naar neutrale plaatjes (een föhn of een theedoek). Het bleek dat de hersenactiviteit bij negatief getinte plaatjes veel groter was dan bij positieve of neutrale afbeeldingen.

Evolutie
Volgens de onderzoekers is dit fenomeen evolutionair goed verklaarbaar. Met het oog op overleving is het namelijk gunstig om potentieel gevaarlijke (en dus negatieve) zaken snel te detecteren zodat adequaat gereageerd kan worden.

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10