zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Omslachtige advertenties worden meer gewaardeerd

31 oktober 2005 - Claims van het type 'Omo wast witter' komen we tegenwoordig in tijdschriften zelden tegen. Lezers vinden die te direct en daar houden ze niet van. Daarom zijn advertenties indirecter geworden. Ze bevatten een woordspeling, moeten ontcijferd worden of er zit een dubbele boodschap in verpakt.

Daarover bericht de Journal of Advertising.



Minder tekst
Amerikaans onderzoek wijst uit dat tussen 1954 en 1999 in tijdschriftadvertenties het beeld belangrijker geworden is en de hoeveelheid tekst is afgenomen. Het percentage afbeeldingen dat de reclameboodschap niet letterlijk weergeeft maar iets te raden overlaat, is verdubbeld.

Minder discussie
Adverteerders hebben daar hun redenen voor. Ze gebruiken meer illustraties omdat die minder discussie oproepen. Staat er in de advertentie dat het desbetreffende merk deodorant voor mannen een onweerstaanbaar effect heeft op vrouwen, dan kun je daar als lezer je twijfels over hebben. Met een foto kun je het moeilijk oneens zijn. Daar komt nog bij dat een directe boodschap weinig overlaat aan de fantasie van de lezer.

Puzzelen
In Amerika kregen studenten letterlijke en niet-letterlijke versies van dezelfde advertenties. Hoe directer de advertentie, hoe minder positieve reacties hij teweegbracht. Blijkbaar houden consumenten ervan er aan reclame wat te puzzelen valt.


Bron: Marketing Online
 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

  Bijna net zoveel vacatures als werklozen
 Economisch beeld fractie minder gunstig
 Ruim 220. 000 mensen werken niet vanwege zorgtaken
 
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
advertorial
Leer in 2 dagen ontspannen en overtuigend te presenteren
Spreekangst wordt ontrafeld en geëlimineerd. Ruim 14.000 professionals volgden eerder de 'Sneltraining ‘Spreken in het openbaar’ van Pieter Frijters. Rebels, open en ‘out of the box’. Kijk op Spreek.nl of bel 0182 631 232.
Lees verder
Meer dan 100 gratis checklists voor ondernemers. Op Brisk Magazine, internetmagazine voor ondernemers.
Stuur je medewerkers veilig en voordelig de weg op
Belang van een goede werkgeversverklaring
Waar voldoet een goede website voor jouw bedrijf aan?
reacties
Hoe kunt u slaaptekort van uw medewerkers oplossen? (1) 
De klant is koning, maar is uw medewerker dat ook?  (1) 
Ultieme teambuilding: met het team op vakantie (1) 
HR-beslisser: starters met traineeship mogen meer verdienen dan starters zonder (1) 
De hoge werkdruk grootste probleem in organisaties (1) 
Luieroorlog lijkt voorbij (1) 
Autovakantie: spannendste situaties en grootste irritaties (1) 
top10
Hoe kunt u slaaptekort van uw medewerkers oplossen?
Zakelijke rijder gaat het liefst met zijn leaseauto op vakantie
Vier manieren waarop AI uw leven makkelijker en veiliger maakt
De klant is koning, maar is uw medewerker dat ook?
Onderzoek toont risico’s penetratietesten aan
Nederlanders geven gemiddeld 211 euro uit aan slimme huisbeveiliging
Opleiders populairste doelwitten cyberaanvallen
Automobilist kijkt naar werkgever voor opladen elektrische zakelijke auto
Dekkingsgraad duikt onder kritieke grens
Vijf slimme manieren die u helpen uw concurrenten te overtreffen
meer top 10