zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

E-mailjunkies zijn productiefste werknemers

Aantal e-mailcontacten bepalend voor succes binnen onderneming

1 mei 2007 - Het gebruik van e-mail op de werkvloer verbetert de productiviteit van de werknemer. Tot die conclusie komen Neil Gandal (Tel Aviv University), Charles King (Greylock McKinnon Associates) en Marshall Van Alstyne (Boston University) na het onderzoek 'Information Technology Use and Productivity at the Individual Level'.

Ze volgden daarvoor nauwgezet het e-mailgedrag van de werknemers van een Amerikaanse headhunterbedrijf. De economen gebruikten gegevens over zaken als het aantal mailtjes dat iedere werknemer verstuurde en ontving, de gemiddelde lengte ervan, het aantal ontvangers en de hoeveelheid namen in het adresboek. Vervolgens keken ze of e-mailjunkies meer of minder succes hadden bij het vinden van geschikte kandidaten voor opdrachtgevers, dan headhunters met minder intensief e-mailgebruik.

Aantal contacten belangrijker dan aantal mailtjes


Uit de analyse blijkt dat vooral het aantal e-mailcontactpersonen binnen het bedrijf een grote positieve invloed heeft op de productiviteit van een werknemer. Het aantal mailtjes is van minder belang, het gaat vooral om de sociale positie binnen het (digitale) netwerk van het bedrijf. Die factor is zelfs belangrijker - zo blijkt uit het onderzoek - dan bijvoorbeeld de ervaring, leeftijd en opleiding van de werknemer. Wie zijn adresboek goed beheert, en zijn e-mailcontacten warm houdt, zit als een spin in het web van het bedrijf. Zo iemand krijgt meer voor elkaar dan de ervaren collega die elke maand op cursus gaat, maar zijn Outlook met tegenzin opent.


Bron: Management Scope, Express.be
 
 Doorsturen   1 reactie  

 

Laatste nieuws

 Bedrijfsleiders worstelen met benutten van zakelijke kansen
 Tien MVO-managers op de shortlist voor titel ‘MVO Manager van het Jaar 2022’
 Jongeren missen begeleiding bij hun eerste stappen op de arbeidsmarkt
 
 
 
reacties
 
heer F Schophuizen  |   | 
2-05-2007
 | 
07:25 uur
Ja logisch... een headhuntersbedrijf is bij uitstek afhankelijk van contacten. De titel van het artikel suggereert (ten onrechte) dat dit ook voor andere bedrijfstakken geldt.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Welke rechten heb je bij een arbeidsconflict?
reacties
Zeven tips voor het omgaan met klagende medewerkers (3) 
Timemanagement is eigenlijk grote onzin! (1) 
Citrix onderzoek toont verdeeldheid over werken op kantoor (1) 
Nederlanders willen vooral buiten kantoor kunnen werken (3) 
Drie eenvoudige tips tegen SIM-swapping (1) 
Nederlander bang voor misleidende online reviews (3) 
Werknemer wil fiets in arbeidsvoorwaardenpakket (1) 
top10
63 procent van de medewerkers voelt zich niet gehoord door de directie
Digitale dienstverlening Nederlandse overheid onvoldoende voor laagopgeleiden
Helft verwacht dat de economie komend half jaar alleen nog maar slechter wordt
Kwart Nederlanders wil meer rechten voor flexwerkers
De vijf opvallendste zomerklussen van jongeren
Eén op de drie tevreden werknemers overweegt andere baan
CIO worstelt met versnelling digitale transformatie
Het belang van IT-beveiliging is in de directiekamer doorgedrongen
91 procent kan zich in online gesprekken beter uitdrukken met emoji
Helft wil dit najaar vaker naar kantoor vanwege hoge energieprijzen
meer top 10