zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

E-mail verdringt persoonlijk contact met collega's

25 september 2006 - Bijna de helft van de kantoormedewerkers geeft toe een collega naast zich soms liever te mailen om zo een direct gesprek te vermijden. Ook mobiele telefoons en mp3's veranderen de communicatiestromen op kantoor. Eén op de twintig werknemers stelt dat zij naar muziek luisteren om te voorkomen dat collega's hen aanspreken. Een vijfde meldt zich liever per mail of sms ziek dan dat zij dit telefonisch aan de baas melden.

Dit zijn de verontrustende uitkomsten van een Brits onderzoek door The Corporate Services Group onder 2.000 kantoormedewerkers.


Bron: Zibb
 
 Doorsturen   5 reacties  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 
 
 
reacties
 
Geens Marijke  |   | 
25-09-2006
 | 
09:41 uur
Helaas is dit een tendens die wij in ons bedrijf ook zien. Ik ben zelf manager van een klein team. Het heeft me zweet en bloed gekost om mijn mensen effectief met elkaar te leren communiceren. Ik ben me er van bewust dat het een inspanning vraagt maar het geeft veel voldoening achteraf. We kunnen ons natuurlijk afvragen hoe het komt dat mensen meer en meer de neiging hebben om zich af te sluiten, ook op de werkvloer. Zou de focus dan misschien toch meer op people management moeten liggen?
mevrouw Y.Th.S Heffelaar  |   | 
25-09-2006
 | 
08:03 uur
Waarom is dit nieuws verontrustend?
Waarom zouden collega's vrienden moeten zijn?
Als je full-time werkt en dus 8 uur per dag met je collega's optrekt, zie je je collega's meer dan je eigen familie.
Ik verkies een fijne, maar toch zakelijk relatie met mijn collega's boven het zogenaamde vrienden-gedoe.
Joyce de Visser  |   | 
25-09-2006
 | 
14:29 uur
Ook binnen ons bedrijf zie ik dit steeds vaker, het zal ook wel per bedrijfsector verschillen. Ik betrap me er zelf ook wel eens op. Soms zijn er weleens onderwerpen die ik liever per mail mededeel. Communicatie verbeteren binnen een bedrijf is hierdoor wel moeilijker geworden. Het actie reactie effect is er niet meer. Je kan je beter op je antwoord voorbereiden. Tja ik zeg niet dat ik het afkeur maar er kan wel beter mee worden omgegaan, want soms is een gesprek net zo verhelderd.
Mijn voorkeur gaat toch wel nog steeds naar een goed gesprek.
A. Mesquita (lurn.nl)  |   | 
25-09-2006
 | 
18:05 uur
Het gaat er niet om of je e-mailt of overlegt, maar of er ruimte is om openlijk met elkaar van gedachten te wisselen. Zo ontstaan goeie nieuwe ideeën en blijft werken bovendien stukken leuker.

Wie dat voor elkaar krijgt is gegarandeerd van continuïteit en hoge kwaliteit van dienstverlening.
Anne  |   | 
26-09-2006
 | 
11:23 uur
Een mooie oplossing is de chatfone, een professionele chat-tool. Uiteraard onvergelijkbaar met een onbeveiligd product zoals msn, waar ook nog eens de hele familie in kan worden opgenomen. Via de chatfone wordt persoonlijk contact gelegd met collega's, maar heb je toch voldoende tijd om na te denken over een antwoord. Het is minder 'dwingend' dan de telefoon en tegelijkertijd interactief genoeg om direct op elkaar te reageren. Bovendien zijn er geen gesprekskosten.
Binnen het bedrijf waar ik werk is de chatfone opgenomen op het intranet, ideaal en zeer effectief.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Pas op met het snijden in de kosten als ondernemer
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10