zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

E-mail verdringt persoonlijk contact met collega's

25 september 2006 - Bijna de helft van de kantoormedewerkers geeft toe een collega naast zich soms liever te mailen om zo een direct gesprek te vermijden. Ook mobiele telefoons en mp3's veranderen de communicatiestromen op kantoor. Eén op de twintig werknemers stelt dat zij naar muziek luisteren om te voorkomen dat collega's hen aanspreken. Een vijfde meldt zich liever per mail of sms ziek dan dat zij dit telefonisch aan de baas melden.

Dit zijn de verontrustende uitkomsten van een Brits onderzoek door The Corporate Services Group onder 2.000 kantoormedewerkers.


Bron: Zibb
 
 Doorsturen   5 reacties  

 

Laatste nieuws

 Bedrijfsleiders worstelen met benutten van zakelijke kansen
 Tien MVO-managers op de shortlist voor titel ‘MVO Manager van het Jaar 2022’
 Jongeren missen begeleiding bij hun eerste stappen op de arbeidsmarkt
 
 
 
reacties
 
Geens Marijke  |   | 
25-09-2006
 | 
09:41 uur
Helaas is dit een tendens die wij in ons bedrijf ook zien. Ik ben zelf manager van een klein team. Het heeft me zweet en bloed gekost om mijn mensen effectief met elkaar te leren communiceren. Ik ben me er van bewust dat het een inspanning vraagt maar het geeft veel voldoening achteraf. We kunnen ons natuurlijk afvragen hoe het komt dat mensen meer en meer de neiging hebben om zich af te sluiten, ook op de werkvloer. Zou de focus dan misschien toch meer op people management moeten liggen?
mevrouw Y.Th.S Heffelaar  |   | 
25-09-2006
 | 
08:03 uur
Waarom is dit nieuws verontrustend?
Waarom zouden collega's vrienden moeten zijn?
Als je full-time werkt en dus 8 uur per dag met je collega's optrekt, zie je je collega's meer dan je eigen familie.
Ik verkies een fijne, maar toch zakelijk relatie met mijn collega's boven het zogenaamde vrienden-gedoe.
Joyce de Visser  |   | 
25-09-2006
 | 
14:29 uur
Ook binnen ons bedrijf zie ik dit steeds vaker, het zal ook wel per bedrijfsector verschillen. Ik betrap me er zelf ook wel eens op. Soms zijn er weleens onderwerpen die ik liever per mail mededeel. Communicatie verbeteren binnen een bedrijf is hierdoor wel moeilijker geworden. Het actie reactie effect is er niet meer. Je kan je beter op je antwoord voorbereiden. Tja ik zeg niet dat ik het afkeur maar er kan wel beter mee worden omgegaan, want soms is een gesprek net zo verhelderd.
Mijn voorkeur gaat toch wel nog steeds naar een goed gesprek.
A. Mesquita (lurn.nl)  |   | 
25-09-2006
 | 
18:05 uur
Het gaat er niet om of je e-mailt of overlegt, maar of er ruimte is om openlijk met elkaar van gedachten te wisselen. Zo ontstaan goeie nieuwe ideeën en blijft werken bovendien stukken leuker.

Wie dat voor elkaar krijgt is gegarandeerd van continuïteit en hoge kwaliteit van dienstverlening.
Anne  |   | 
26-09-2006
 | 
11:23 uur
Een mooie oplossing is de chatfone, een professionele chat-tool. Uiteraard onvergelijkbaar met een onbeveiligd product zoals msn, waar ook nog eens de hele familie in kan worden opgenomen. Via de chatfone wordt persoonlijk contact gelegd met collega's, maar heb je toch voldoende tijd om na te denken over een antwoord. Het is minder 'dwingend' dan de telefoon en tegelijkertijd interactief genoeg om direct op elkaar te reageren. Bovendien zijn er geen gesprekskosten.
Binnen het bedrijf waar ik werk is de chatfone opgenomen op het intranet, ideaal en zeer effectief.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Welke rechten heb je bij een arbeidsconflict?
reacties
Zeven tips voor het omgaan met klagende medewerkers (3) 
Timemanagement is eigenlijk grote onzin! (1) 
Citrix onderzoek toont verdeeldheid over werken op kantoor (1) 
Nederlanders willen vooral buiten kantoor kunnen werken (3) 
Drie eenvoudige tips tegen SIM-swapping (1) 
Nederlander bang voor misleidende online reviews (3) 
Werknemer wil fiets in arbeidsvoorwaardenpakket (1) 
top10
63 procent van de medewerkers voelt zich niet gehoord door de directie
Digitale dienstverlening Nederlandse overheid onvoldoende voor laagopgeleiden
Helft verwacht dat de economie komend half jaar alleen nog maar slechter wordt
Kwart Nederlanders wil meer rechten voor flexwerkers
De vijf opvallendste zomerklussen van jongeren
CIO worstelt met versnelling digitale transformatie
Eén op de drie tevreden werknemers overweegt andere baan
Het belang van IT-beveiliging is in de directiekamer doorgedrongen
91 procent kan zich in online gesprekken beter uitdrukken met emoji
Helft wil dit najaar vaker naar kantoor vanwege hoge energieprijzen
meer top 10