zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Tweederde van de werknemers is dwangmatige emailchecker

26 juli 2007 - Twee op de drie werknemers controleert zakelijke emails semi-dwangmatig. Niet alleen tijdens werkuren, maar ook in hun vrije tijd, zelfs als daar geen noodzaak toe is. Ook managers en directeuren zijn emailverslaafd. Dat blijkt uit Brits onderzoek van het consultancybureau Mesmo. De meerderheid van de zakelijke emailgebruikers laat alle werk uit handen laten vallen om te reageren op emails.

Belangrijke berichten 


Het onderzoek toont dat zeventien procent van de respondenten hun directe collega’s toestemming geeft om hun mailbox in de gaten te houden in hun afwezigheid. Meer dan 80 procent leest ieder mailbericht dat ze ontvangen, ook al zijn ze vrij. Volgens Monica Seeley van Mesmo zijn veel mensen bang om belangrijke berichten te missen. Bovendien zitten er vaak privémailtjes tussen die ze liever niet delen met collega’s of meerderen. 

Snelle respons
"De meerderheid van gebruikers verwacht dat een zakelijke email binnen 24 uur wordt beantwoord. Zodra een antwoord op tijd is ontvangen, schept dat weer verwachtingen voor de vervolgcorrespondentie. Daar gaan medewerkers reactief en behoorlijk improductief van werken." Als voorbeeld geeft Seeley de responstijd op de vragenlijst die zij per e-mail verspreidde onder vierduizend zakelijke gebruikers, waarvan een ruime meerderheid tot het hogere bedrijfsmanagement behoort. Binnen het eerste uur had ongeveer de helft de lijst al ingevuld en teruggemaild.


Bron: Intermediair
 
 Doorsturen   1 reactie  

 

Laatste nieuws

 Vijf tips voor een perfecte videosollicitatie
 Een beetje geluk in huis: welke bloemen u juist nú moet geven
 Houd continuïteit en vaart in samenwerkingsprojecten ondanks corona
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Bel- en emailterreur maakt dom en gestresst
 Email en telefoon zijn tijdvreters: zo doet u er wat aan
 Telefoon effectiever dan email bij zakelijk contact
 Informatieoverload werknemers valt mee
 Medewerkers worden om de elf minuten gestoord
 Werknemers verspillen veel tijd met email
 
 
reacties
 
heer Ron Ladage  |   | 
31-07-2007
 | 
15:44 uur
Kort en krachtig artikel.
Gaat nu over de dwangmatig nakijken van e-mail, maar dat is nog maar een van de vele zaken, waar we te dwangmatig naar kijken.
Wat denkt u van de uitvinding van de mobile telefoon, de sms berichten, de voicemail boodschappen.
Waar we vroeger van 8 tot 5 werkten, zijn we nu zeker als ondernemer van 8 tot bedtijd mee bezig. Maar we kunnen de telefoon afzetten of bij binnenkomend bericht kijken of we het willen opnemen. Dus niet verslavend?
Ja want we worden steeds gestoord en aangespoord om zaken na te kijken.
E-mail kan belangrijk zijn, maar hoe kijk je ernaar.
Ook de post moeten we doornemen, dan de mails en dan de telefoonberichten.
We zijn onbeperkt bereikbaar en we zijn allemaal bang om iets belangrijkst (geld te kunnen verdienen) te missen. Een zegen van deze tijd?
Zelf ben ik een kleine zelfstandige die adviseert etc. binnen organisaties en het is van belang dat mijn order portefeuille gevuld wordt.
Toch heb ik nu geleerd dat in het weekend mijn mobiel afstaat en dat ik slechts één keer in het weekend (mits ik thuis ben) mijn mails nakijk.
En het koste me in het begin moeite om me los te koppelen, maar het gaat steeds beter wennen.
Binnen grote bedrijven liep men vroeger even binnen om wat te vragen. Had je persoonlijk contact en ook sociaal was dat goed voor iedereen.
Nu winnen we tijd door te e-mailen, te pas en te onpas. Start met het verminderen van de mails intern, stel als regel dat e-mails niet de verantwoording weghalen van persoonlijk met elkaar in contact gaan.
Schilt zeker meer dan 60% van de mails, blijft er genoeg tijd over voor echt belangrijke mails van klanten etc.
En maak je geen zorgen, op dit moment is het internet netwerken volop in ontwikkeling, kost me nu al; minstens een halve dag per week.
Heerlijk al die nieuwe technologische ontwikkelingen, blijf je tenminste bezig.
Sterkte aan al die mensen die wederom weer eens aan tijdsmanagement moeten gaan doen.






REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Bespaar tijd door je boekhouding online bij te houden
Op deze manieren kun je je werkkapitaal verruimen
Werknemer heeft geldproblemen, is dat jouw probleem als manager?
reacties
Huiseigenaren met hogere inkomens zitten er warmer bij (1) 
Explosieve groei in zoekvolume voor ‘werken op afstand’ (2) 
Philips Lighting gaat Nederlandse hockeyvelden verlichten (1) 
82 procent meer internetoverstappers door thuiswerk-situatie (1) 
Rabobank: Nederlandse economie in recessie (2) 
Zes tips om zo efficiënt mogelijk thuis te werken (1) 
Update: Dure dollar raakt Procter & Gamble (1) 
top10
Lichaamstaal in tijden van het coronavirus
Adviezen voor veilige verbindingen bij thuiswerken
Explosieve groei in zoekvolume voor ‘werken op afstand’
Opgepast: videobellen op eigen (privacy)risico
Nederlandse marketeer loopt voor op internationale collega’s maar zet niet door
Fors meer callcenters in Nederland
Nieuwe norm voor bedrijfscontinuïteitsmanagement
Werkgevers wereldwijd hanteren empathische personeelsaanpak ten tijde van coronacrisis
Influencers onverminderd in trek bij adverteerders tijdens corona-crisis
Onveilig thuiswerken: angst reëel dat toegang belangrijker wordt geacht dan security
meer top 10