zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Medewerkers worden om de elf minuten gestoord

17 januari 2006 - Kantoormedewerkers verliezen veel productiviteit doordat ze voortdurend gestoord worden. Ze worden afgeleid door een email, een telefoontje of een tik op de schouder van een collega. Opgeteld worden medewerkers gemiddeld elke elf minuten gestoord voor het een of ander. Soms gebeurt dit in zo sterke mate dat het tot ziekteverschijnselen leidt.

Dat komt naar voren uit een onderzoek waarover Time Magazine bericht. Daarbij observeerden onderzoekers kantoormedewerkers en ontdekten ze dat die om de elf minuten worden onderbroken door een email, telefoontje, de baas of een collega.



Psychische last
In het artikel wordt gewaarschuwd dat deze voortdurende onderbrekingen op den duur een zware psychische last kunnen worden. En kunnen leiden tot stress en een lagere productiviteit. De werkonderbrekingen nemen gemiddeld 2,1 uur per werkdag in beslag, oftewel 28 procent van de de totale werktijd. 25 minuten alleen al daarvan gaan op aan de tijd dat een medewerker nodig heeft om zich na een onderbreking weer tot zijn eigenlijke werk te zetten.

ADD
In Time stelt de Amerikaanse psychiater Edward Hallowell hij een sterke toename ziet in patiënten met een Attention Deficit Disorder (ADD), een door werkomstandigheden veroorzaakte vorm van ADHD. ADHD is een ziektebeeld waarbij mensen zich slecht kunnen concentreren en hyperactier zijn. Deze mensen zijn snel geïrriteerd. Hun organisatievermogen en productiviteit neemt zienderogen af. Volgens de arts onstaat AD(h)D door de overvloed aan berichten en taken die op medewerkers afkomen. "Mensen zijn door de overvloed en snelheid niet meer in staat daar op tijd de juiste prioriteit aan toe te kennen."

 
 Doorsturen   6 reacties  

 

Laatste nieuws

 Vijf tips voor een perfecte videosollicitatie
 Een beetje geluk in huis: welke bloemen u juist nú moet geven
 Houd continuïteit en vaart in samenwerkingsprojecten ondanks corona
 
 
 
reacties
 
heer J.F. Hendriks  |   | 
25-06-2007
 | 
16:20 uur
Momenteel ben ik druk doende met het geven van Time-management cursussen. Het artikel over het storen om de 11 minuten van een werknemer, is een gegeven wat bij mij bekend is en wat ook tijdens mijn sessies door de cursisten als het meest storende factor ervaren wordt. Mijn devies is dan ook bij bedrijven om in de prime-time, de tijd dat je het meest presteert, elkaar gedurende 1 uur niet te storen. De tijd die nodig is om weer terug te keren naar je eigenlijke werk waar je mee bezig was, verschilt per persoon en per onderwerp waarmee de werknemer bezig is. Bij een moeilijke en complexe zaken kan het wel 10 tot 15 minuten duren voordat de draad weer helemaal is opgepakt. Wanneer je weer gestoord wordt kan het gebeuren dat mensen zo geirriteerd raken dat er boze woorden vallen, mensen weglopen of met spullen wordt gesmeten. Dus ik raad een iedere werknemer aan toch eens op de werkplek duidelijke afspraken te maken. Ook met die baas die denkt overal voorrang te hebben.


C.M.T.A. TOTTE  |   | 
26-08-2009
 | 
09:16 uur
Ik geef ook af en toe een korte cursus time management. Vervolgens laat ik de cursisten een tijdsblad invullen.Ze schrikken dan meestal als ze er achter komen hoeveel tijd er aan koffie, wc, zaal boeken, pc opstarten en al dat soort 'kleine' dingen in totaal op een dag besteed wordt. Het ervan bewust worden helpt echter wel om er beter mee om te gaan: ''daar blijven die uurtjes dus die je 'kwijt 'bent..!''
Icnivad  |   | 
26-08-2009
 | 
19:32 uur
En dan hebben we het nog niet eens over e-mail en telefoontjes, en doorlopende updates aan alles en iedereen.

het zou me niets verbazen als de gemiddelde productieve tijd op kantoor 0 zou zijn. Misschien dat daarom de jagers liever de grot verlieten?

Waar is de tijd dat alleen de baas een telefoon en postvak had, de asbak op mijn bureau stond, ik driemaal per dag gestoord werd door de koffiejuffrouw en ik verder de hele dag lekker kon werken.
Rolanda Lugtenaar  |   | 
27-08-2009
 | 
09:27 uur
Ik denk dat hier toch op een vreselijke manier de plank misgeslagen wordt met betrekking tot AD(h)D.
ADD en AD(h)D zijn geen werkgerelateerde stoornissen. Deze stoornis openbaart zich al in de eerste 7 levensjaren.

AD(h)D wordt NIET veroorzaakt door deze zaken. Het zou wel kunnen worden versterkt (verergert).

Zelf ben ik gediagnostiseerd met ADHD en ik moet zeggen dat ik juist in een chaotische omgeving uitstekend functioneer, vooral omdat ik nog meer dan andere collega's kan multitasken, wat voor mij inhoudt dat als ik in de gaten houd waarmee ik bezig was op het moment dat ik gestoord word, ik daar ook direct weer naar terug kan zonder problemen.
ICNIVAD  |   | 
27-08-2009
 | 
10:10 uur
Ad(h)d als bedrijfsziekte is inderdaad niet houdbaar (als het al een ziekte is, het bestaat immers bij gratie van een geneesmiddel).

Uiteindelijk is ADHD een extreme vorm van impulsieve reactiviteit. een voordeel is dat niet. Uit onderzoek is meermaals gebleken dat multitasken veroorzaakt dat alle taken kwalitatief slechter worden uitgevoerd en dat hiervoor in totaal véél meer tijd benodigd is.
Een hogere productiviteit is een illusie, men lijkt alleen maar drukker doordat men ook bij dient te houden waar men mee bezig is.

Impulsieve reactiviteit werd in vroeger tijden door de opvoeding onderdrukt, in een tijd van prinsenkindjes wordt deze emotionele stoornis veelal geïnterpreteerd als intelligentie.
MC Pasch  |   | 
27-08-2009
 | 
11:02 uur
Heeft het niet te maken met de huidige eeuw waarin we leven. Alles moet twee keer zo snel. Wat 10 jaar terug door twee mensen werd gedaan moet nu één persoon klaren. Er wordt van je verwacht dat je 10 dingen tgelijk kunt doen. Mensen raken inderdaad overruled doordat er teveel op hun schouders wordt gelegd. Inderdaad stress, ziekte, oververmoeidheid noem maar op is de normale dagelijkse gang van zake. Tijd is geld wordt er geroepen. Maar die duur betaalde tijd wordt wel terugbetaald door gezondheid in te leveren. Waar zijn we mee bezig. Ik heb niet meer het idee dat we in deze periode van individualisering de klok kunnen terugdraaien. Zolang de financiën voorop staan blijven lichaam en geest uit balans. Financiële rijkdom maar uiteindelijke geestelijke armoede.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Bespaar tijd door je boekhouding online bij te houden
Op deze manieren kun je je werkkapitaal verruimen
Werknemer heeft geldproblemen, is dat jouw probleem als manager?
reacties
Huiseigenaren met hogere inkomens zitten er warmer bij (1) 
Explosieve groei in zoekvolume voor ‘werken op afstand’ (3) 
Philips Lighting gaat Nederlandse hockeyvelden verlichten (1) 
82 procent meer internetoverstappers door thuiswerk-situatie (1) 
Rabobank: Nederlandse economie in recessie (2) 
Zes tips om zo efficiënt mogelijk thuis te werken (2) 
Update: Dure dollar raakt Procter & Gamble (1) 
top10
Lichaamstaal in tijden van het coronavirus
Adviezen voor veilige verbindingen bij thuiswerken
Explosieve groei in zoekvolume voor ‘werken op afstand’
Opgepast: videobellen op eigen (privacy)risico
Nederlandse marketeer loopt voor op internationale collega’s maar zet niet door
Fors meer callcenters in Nederland
Nieuwe norm voor bedrijfscontinuïteitsmanagement
Werkgevers wereldwijd hanteren empathische personeelsaanpak ten tijde van coronacrisis
Influencers onverminderd in trek bij adverteerders tijdens corona-crisis
Onveilig thuiswerken: angst reëel dat toegang belangrijker wordt geacht dan security
meer top 10