zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Telefoon effectiever dan email bij zakelijk contact

Bij het aanvragen van informatie (70 procent) of het maken van een afspraak (67 procent) wordt de telefoon verkozen boven sms of e-mail.

7 mei 2006 - 43 procent van de werkende Nederlanders vindt de telefoon het belangrijkste communicatiemiddel voor het leggen van contact met nieuwe klanten. Bovendien speelt de telefoon bij het in stand houden van zakelijke relaties voor bijna tweederde van de Nederlanders een cruciale rol. Dit blijkt uit het Zakelijke Telefonie Onderzoek (pdf) van zakelijke service provider BBeyond dat is uitgevoerd door NetPanel.

Het onderzoek toont aan dat zowel persoonlijk bezoek als telefonisch contact de voorkeur genieten voor het maken van werkelijk contact. In emailcontact gaan nuance en humor verloren, wat volgens de onderzoekers juist cruciaal is in het leggen van eerste contacten.

Persoonlijk
Driekwart van de werknemers noemt persoonlijke aandacht als belangrijkste reden om de telefoon te gebruiken in plaats van bijvoorbeeld e-mail. Juist door telefonie voor klantrelaties in te zetten, doen bedrijven effectiever zaken. In overlegsituaties, 52 procent, en voor het maken van afspraken, 44 procent, wordt er getelefoneerd. Ook als haast geboden is, vertrouwelijke informatie gedeeld wordt, duidelijkheid gewenst is of als de ander overtuigd moet worden, is de telefoon het middel dat wordt ingezet.

Reputatie


Niet telefonisch bereikbaar zijn leidt tot reputatieschade en financiële schade. 46 procent van de managers geeft aan reputatieschade op te lopen als hun bedrijf een dag niet over de telefoon kan beschikken. Een derde van de managers, 33 procent, geeft aan dat de financiële schade in dat geval oploopt tot duizenden euro's.

Bereikbaarheid
Van alle werkende Nederlanders werkt 23 procent bij een bedrijf dat 24 uur per dag telefonisch bereikbaar is. Bij het aanvragen van informatie (70 procent) of het maken van een afspraak (67 procent) wordt de telefoon verkozen boven middelen als sms of e-mail. Het sturen van een kaartje is nog steeds favoriet bij verjaardagen. Ook zieke collega's kunnen rekenen op een kaartje (53 procent) of een telefoontje (23 procent).

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Voorziet u de consequenties van verkeerde kernwaarden voor uw bedrijf?
 Vier kansen in process excellence die u in de gaten moet houden
 Wereldwijde groei aan cyberdreigingen
 
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
De meest belangrijke bedrijfsverzekeringen op een rijtje
Hoe werkt een laadpaal voor elektrische auto’s eigenlijk?
reacties
'Cybersecurity moet een schoolvak worden' (1) 
De vier belangrijkste betaaltrends om naar uit te kijken in 2020 (1) 
Meer productiviteit in minder tijd (2) 
Europese markt overspoeld met nepartikelen (2) 
Arbeidsmarkt onverminderd goed (1) 
Angst voor baanverlies leidt tot slapeloze nachten (1) 
Meerderheid werknemers denkt dat technologie hun werkervaring verbetert (1) 
top10
Vier HR-trends voor 2020
Diversiteit in Raad van Commissarissen neemt gestaag toe
Emotionele gezondheid wordt nog te vaak vergeten door werkgevers
Hoe kun je dít nu relativeren?!
Nederlanders in Europese kopgroep digitale vaardigheden
Supply Chain 4. 0: Klantbeleving als doorslaggevende succesfactor
Volop aandacht voor het menselijk kapitaal
Nederland in top tien economisch meest getroffen landen door coronavirus
Bedrijfsleven leunt op achterhaald beleid wanneer het gaat om cyberveiligheid
Toename personeelskosten leidt tot hogere zorgkosten
meer top 10