zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Social media zetten jongeren en Nederlanders met hoog inkomen aan tot onnodige uitgaven

Druk van influencers moeilijk te weerstaan

22 december 2022 - Bijna de helft van de jongeren tussen de 18 en 21 jaar (42 procent) ervaart druk van social media om meer uit te geven dan nodig. Dat terwijl 44 procent van deze generatie de afgelopen maanden minstens één rekening niet heeft kunnen betalen. Dit blijkt uit recent onderzoek van Intrum onder 1.000 Nederlanders. Als we kijken naar het inkomen, zien we vooral dat de hoogste inkomensklasse de druk van influencers op sociale media moeilijk kunnen weerstaan.

Eén op de drie (30 procent) geeft aan meer te spenderen dan nodig, tegenover 28 procent bij de middeninkomens en zeventien procent bij de lage inkomens. Guy Colpaert, directeur van Intrum Benelux: "Zeker bij de hogere inkomens is de druk erg groot om erbij te horen en niet onder te doen voor de buren, de beste vriend(ind) of een influencer op Instagram. De rol van social media mag in de schuldenproblematiek dus absoluut niet worden onderschat."


 
Buy now, pay later-oplossingen in trek
Opvallend is dat generatie Z en de hoge inkomensklasse nog een gemene deler hebben. Zij maken namelijk bovengemiddeld gebruik van 'buy now, pay later'-oplossingen, oftewel achteraf betalen, om de kosten uit hun sociale en romantische leven te dekken. Waar gemiddeld genomen één op de vijf Nederlanders gebruikmaakt van de oplossing om nu te kopen en later te betalen, doet 38 procent van generatie Z en 27 procent van de hoge inkomensklasse dit. Dit kan te maken hebben met het feit dat beide groepen Nederlanders dusdanig beïnvloedbaar zijn en er daarnaast vrijwel zeker van zijn de volgende maand de openstaande bedragen te kunnen betalen.
Colpaert: "Die rol van sociale media is een element om in de gaten te houden. Het risico om te veel uit te geven is echt reëel bij deze groep, zeker met de feestdagen in het verschiet. Jezelf spiegelen aan bepaalde profielen op sociale media kan een trigger zijn die mensen in betaalmoeilijkheden brengt, zeker wanneer oplossingen als ‘buy now, pay later’ als paddenstoelen uit de grond schieten. Hiermee los je het probleem niet op, maar ben je het probleem aan het verschuiven."
 
 

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Nederland heeft behoefte aan ander leiderschap
 Technologische superioriteit is de belangrijkste onderscheidende factor voor bedrijven
 Helft werkend Nederland: de term manager wordt te pas en te onpas gebruikt
 

Gerelateerde nieuwsitems

 De kracht van influencers: met minder budget naar een enorm bereik
 Influencer ziet forse stijging in activiteit volgers
 Influencers onverminderd in trek bij adverteerders tijdens corona-crisis
 Generatie Z wordt online het gemakkelijkst beïnvloed
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Stap over naar de cloud om op de kosten te besparen
reacties
Kwart Nederlanders wil sociale media verwijderen (1) 
Driekwart Nederlanders let dit jaar beter op financiën dan in 2022 (2) 
HR-trends voor 2023: dit staat HR-professionals te wachten (1) 
Een nieuwe taal leren, maar dan anders (4) 
Wat is er nodig voor échte duurzame en sociale impact? (3) 
De Metaverse: wat kan je er eigenlijk mee? (2) 
Helft Nederlandse werknemers last van mentale problemen, verergerd door kosten levensonderhoud (1) 
top10
De top drie tech-trends volgens Alibaba
Ondanks salariskloof krijgen mannen en vrouwen even vaak promotie
Nederland heeft behoefte aan ander leiderschap
Drie HR-tips om werknemers gemotiveerd de winterdagen door te krijgen
C-suite wil in technologie investeren om uit de recessie te komen
Combinatie data, technologie en mensen essentieel voor stimuleren groei
Europese CEO’s vol vertrouwen in vermogen om groei te realiseren
Helft werkend Nederland: de term manager wordt te pas en te onpas gebruikt
In vier stappen naar je eerste elektrische auto
Retentie als talentstrategie
meer top 10