zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Generatie Z wordt online het gemakkelijkst be´nvloed

Generatie Z meest bereid om persoonlijke data te delen met merken als ze hier een goede ervaring voor terugkrijgt

19 september 2019 - Uit het Across the Generations onderzoek van Adobe blijkt dat 43 procent van de respondenten denkt dat Generatie Z (tot 23 jaar) het gemakkelijkst te beïnvloeden is – of het nu gaat om reclame, nieuwsbronnen, of influencers en vrienden op sociale media – vergeleken met zeventien procent van de Babyboomers.

Voor dit onderzoek werden ruim 1.200 enquêtes afgenomen onder Britse consumenten die gelijkmatig zijn verdeeld onder Generatie Z, Millennials, Generatie X en Babyboomers.



Bewust van kwetsbaarheid
Generatie Z blijkt zich bewust te zijn van hun kwetsbaarheid. 41 procent van deze leeftijdsgroep is het ermee eens dat zij zich het gemakkelijkst online laten beïnvloeden. De resultaten van het onderzoek laten ook zien dat Generatie Z bewuster omgaat met de persoonlijke gegevens die ze delen. Zo’n 33 procent van deze leeftijdsgroep beheert proactief zijn of haar datavoorkeur op sociale netwerken, in vergelijking met 29 procent in andere leeftijdscategorieën.

Duidelijke verwachting
Generatie Z heeft een duidelijke verwachting als het gaat om de waarde-uitwisseling zodat ze een persoonlijkere ervaring van merken krijgen in ruil voor persoonlijke gegevens. 69 procent is bereid om gegevens te delen met merken, vergeleken met 52 procent van de Babyboomers.
Ondanks de grotere bereidheid om data delen, laat het onderzoek van Adobe zien dat Generatie Z genadeloos kan zijn voor merken die hun verwachtingen omtrent de ervaringen niet waarmaken. Ongeveer één op de vijf (21 procent) beperkt de data die ze met merken delen als zij niet aan hun verwachtingen voldoen.
Gavin Mee, Vice President van Noord-Europa, het Midden-Oosten en Afrika bij Adobe, zegt: "Generatie Z heeft vanaf een jonge leeftijd relaties opgebouwd met merken, waardoor zij meer worden blootgesteld aan het uitwisselen van gegevens en ervaringen. Bedrijven kunnen deze relaties niet voor lief nemen. Als een merk niet aan hun hoge verwachtingen voldoet, heeft deze leeftijdsgroep er geen problemen mee om hun persoonlijke gegevens in te trekken en over te stappen naar een concurrent die een persoonlijke en relevante ervaring biedt. Voor alle generaties, zeker de oudere leeftijdsgroepen, geldt dat merken vertrouwen moeten opbouwen door open te zijn over hoe zij omgaan met persoonlijke data. Ook moeten zij duidelijk zijn over de toegevoegde waarde die zij hierdoor kunnen bieden."

Merken online
Het Across the Generations onderzoek van Adobe heeft onderzocht hoe generaties merken online zien, wat de voorkeuren en gewoonten zijn bij het delen van persoonlijke gegevens en wat de verwachtingen van waarde-uitwisseling zijn. Andere opvallende conclusies uit het onderzoek zijn:
 
  • Generatie Z is het meest ontvankelijk voor online advertenties, 52 procent gaat vaak de interactie met deze bedrijven aan in vergelijking met 30 procent van de andere leeftijdsgroepen.
  • Babyboomers hebben het minste vertrouwen in de intenties van merken. Slechts zeventien procent gelooft dat merken "het juiste doen" met hun data. 27 procent van Generatie X, 26 procent van de Millennials en 28 procent van Generatie Z denkt er ook zo over, wat betekent dat Generatie Z het meeste vertrouwen heeft.
  • Babyboomers zijn het meest bereid om data te ruilen voor een korting of speciale aanbieding (73 procent). Deze bereidheid geldt overigens voor alle leeftijdsgroepen (60 procent), hoewel Generatie Z het minst bereid is om persoonlijke data te delen in ruil voor kortingen en speciale aanbiedingen (47 procent).
  • Generatie Z waardeert persoonlijke ervaringen meer dan andere generaties, 28 procent is bereid om persoonlijke data hiervoor te ruilen. Ervaringen zijn minder belangrijk voor de kortingsgevoelige oudere leeftijdsgroepen, met twintig procent van de Millennials, veertien procent van Generatie Z en acht procent van de Babyboomers die tot hetzelfde bereid zijn.

 
 Doorsturen   1 reactie  

 

Laatste nieuws

 Bumperklevers en smartphonegebruik bron van ergernis
 Versleutelen van WAN-verbinding gebeurt te vaak niet
 Is drukwerk de sleutel naar succes in het reclamegeweld tijdens de feestdagen?
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Consument bereid gegevens te delen in ruil voor voordeel
 Consumentenvertrouwen: de kopzorg van cybercriminelen
 Nederlanders hebben 'cyberstress'
 Impact van online formulieren op klantreis onderschat
 
 
reacties
 
Mike  |   | 
19-09-2019
 | 
19:26 uur
Ik kan me niet aan de indruk onttrekken dat de titel van het artikel niet klopt.
Zich laten be´nvloeden betekent dat ze het zich maar laten overkomen, wat bij deze generatie volgens het artikel helemaal niet het geval is.

Ze zijn bewuster van wat ze er mee kunnen en laten zich er meer mee in, wat iets anders is dan zich laten be´nvloeden.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
advertorial
Leer in 2 dagen ontspannen en overtuigend te presenteren
Spreekangst wordt ontrafeld en geëlimineerd. Ruim 14.000 professionals volgden eerder de 'Sneltraining ‘Spreken in het openbaar’ van Pieter Frijters. Rebels, open en ‘out of the box’. Kijk op Spreek.nl of bel 0182 631 232.
Lees verder
Meer dan 100 gratis checklists voor ondernemers. Op Brisk Magazine, internetmagazine voor ondernemers.
Zakelijke telefoon snel laten repareren: zo ondervind je hier zo min mogelijk last van
Bijdragen aan een beter milieu als ondernemer
reacties
Vijf Praktische tips voor effectieve verkoopgesprekken (1) 
Sligro rondt overname Horeca Totaal Sluis af (1) 
Uitvaartorganisaties zien brood in duurzame uitvaart (1) 
Kerstpakket populairste extraatje onder werknemers (1) 
Nog weinig oog voor nieuwe technologie in vacatures financieel specialisten (1) 
Hoeveel tijd verlies je door 100 km/h te rijden? Wij zochten het uit (1) 
Nuttig of tijdsverspilling: wat vindt Nederland van vergaderen? (1) 
top10
Tijdsregistratie op het werk: Nederland meest digitale leerling van de klas
Vrouwelijke professionals en leidinggevenden weinig zelfverzekerd
Kerstpakket populairste extraatje onder werknemers
Amsterdam wereldwijd op nummer twee wat betreft stedelijke mobiliteit
70 procent financiŰle professionals is al bezig met blockchain en kunstmatige intelligentie
HR Case activatiebeleid: vier tips om medewerkers zelfstandig te laten leren
Dit zijn de meest favoriete werkgevers in Nederland onder mensen met een migratieachtergrond
Tweederde van bedrijven is niet op de hoogte van de risicoĺs bij gebruik van SaaS-oplossingen
De grootste cyberdreigingen voor de financiŰle sector in 2020
Helft kantoormedewerkers heeft lichamelijke klachten door werk
meer top 10