zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Eén op de vijf kan eerste werkdag nauwelijks werken door niet-werkende digitale middelen

Slechts één op de drie organisaties heeft goed systeem voor inleveren digitale middelen

20 juni 2022 - Eén op de vijf (negentien procent) medewerkers heeft op zijn of haar eerste werkdag bij de huidige werkgever niet of nauwelijks kunnen werken, omdat de digitale middelen nog niet werkend waren. Dit komt naar voren uit een benchmark onder ruim duizend Nederlandse werknemers, uitgevoerd in opdracht van TOPdesk. Ook een digitaal onboardingproces is lang niet altijd vanzelfsprekend.

Bijna de helft (46 procent) van de organisaties heeft dit niet. In dit geval wordt het inwerken volledig door collega’s gedaan. Bij iets meer dan de helft (54 procent) van de organisaties krijgen nieuwe medewerkers toegang tot een digitaal programma waarin ze praktische of werkinhoudelijke zaken doorlopen.


 
Door- en uitstroomproces
Ook het door- en uitstroomproces gebeurt steeds vaker digitaal, maar de uitvoering laat nog te wensen over. Uit het onderzoek blijkt dat slechts 36 procent van de organisaties een goed systeem heeft om digitale middelen in te leveren. Ook het wijzigen van persoonlijke gegevens – bijvoorbeeld bij doorstromen - kunnen medewerkers regelmatig niet zelf. Opvallend hierbij is dat bijna één op de tien überhaupt niet weet waar ze gegevens moeten aanpassen of doorgeven.
Suzanne van Dijk, Business Unit Director bij TOPdesk: "Het is belangrijk dat nieuwe medewerkers een gestroomlijnd onboardingsproces kunnen doorlopen. Het is immers de eerste indruk die mensen krijgen van jou als werkgever. Daar hoort ook bij dat alle benodigde digitale middelen gereed zijn op de eerste werkdag, zodat iemand direct aan de slag kan. Ons onderzoek toont aan dat ook het door- en uitstroomproces nog iets valt te verbeteren. Dit geldt vooral voor continu terugkerende werkzaamheden en processen. Om hier niet te veel tijd aan te besteden, kun je werken met één centraal portaal. Hierdoor worden repetitieve taken uit handen genomen en zijn medewerkers in charge om hun zaken te regelen. Zo houdt jouw HR-afdeling meer tijd over voor de belangrijkste pijler, namelijk het welzijn van de medewerkers."
 

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Deze vijf tips helpen jouw organisatie ‘digitaal’ te worden
 Hoe wordt jouw organisatie een digitale winnaar?
 Supportprofessional van de toekomst moet digital savvy zijn
 Werknemer vindt toekomstig werkgever zonder juiste zakelijke digitale middelen onprofessioneel
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10