zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Bij drie op de tien werkenden schiet informeel contact met collega’s erbij in

31 procent van de kantoormedewerkers heeft onvoldoende tijd om nieuwe collega’s in te werken

1 juni 2022 - Bij maar liefst drie op de tien werkenden (29 procent) schiet informeel contact met collega’s er regelmatig bij in door de drukke werkdag. Dit blijkt uit onderzoek van Protime onder ruim 1.000 werkende Nederlanders van achttien jaar en ouder. Mannen hebben dit probleem net iets vaker dan vrouwen; respectievelijk 32 tegenover 26 procent.

Het gebrek aan informeel contact is mogelijk de oorzaak van het feit dat een derde (36 procent) van de werkenden hun band met collega’s als puur zakelijk beschrijft. De groep die hun relatie met collega’s zo ervaart, bestaat voornamelijk uit mannen: van hen noemt maar liefst 44 procent hun band met collega’s puur zakelijk. Van de vrouwen is dit slechts 27 procent.


Het formele karakter van de gesprekken neemt toe wanneer het aankomt op het contact met leidinggevenden. Drie op de tien (29 procent) werkenden praat namelijk met zijn leidinggevende alleen over zakelijke onderwerpen.
 
Van je collega kan je leren
Door een tekort aan tijd wordt er ook onvoldoende geïnvesteerd in het delen van kennis. Maar liefst 57 procent van werkend Nederland is van mening dat zij meer van hun collega’s, en vice versa, kunnen leren dan nu gebeurt. Daarnaast zegt een op de drie (31 procent) respondenten dat hij onvoldoende tijd heeft om te helpen bij het inwerken van nieuwe collega’s. 
Lucas Polman, directeur van Protime: "Doordat werknemers deels of geheel thuiswerken, is het onderhouden van een informele band tussen collega’s lastiger geworden. En dat is zonde. Daarnaast bemoeilijkt thuiswerken de kennisoverdracht, waardoor junior medewerkers in sommige gevallen minder leren van hun ervaren collega’s. We snappen dat het in elkaar investeren er door thuiswerken bij in kan schieten, maar daar willen we iets aan doen. Daarom start Protime de Make Time Valuable-campagne, waarbij we werkend Nederland oproepen om hun tijd waardevol te besteden. Startend met: neem komende twee weken de tijd voor een praatje met je directeur over zijn hobby of help die nieuwe collega op weg. Ik weet zeker dat je daar met voldoening op terugkijkt." 
 

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Kwart werkende Nederlanders walgt van collega’s
 Helft Nederlanders wil partner niet als collega
 De ‘War on Talent’ winnen door de inzet van people analytics
 Kwart Nederlanders heeft een werkvijand
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Pas op met het snijden in de kosten als ondernemer
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10