zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

De ‘War on Talent’ winnen door de inzet van people analytics

Persoonsgegevens zijn vaak erg rommelig

23 februari 2022 - Getuige het aantal vacatures, liggen de banen voor het oprapen. Voor bedrijven is het zaak werknemers tevreden te houden zodat ze geen overstap maken. Want hoewel het vinden van nieuwe collega’s al lastig is, een vervanger vinden met dezelfde ervaring lijkt bijna onmogelijk. Steeds meer organisaties zetten data in om de talentvolle medewerkers te behouden.

Door middel van bijvoorbeeld gezondheids- en welzijnsonderzoeken wordt de tevredenheid van werknemers gevolgd, er worden commentaren geanalyseerd om de nuances in ervaringen van werknemers te begrijpen en people analytics wordt ingezet om zinvolle patronen in de beschikbare data te vinden. Hoe kan data helpen om waardevolle medewerkers te behouden?


Martijn Geerlings, regional manager van BI en big data specialist ThoughtSpot: "Als je het niet kan meten, kun je het niet verbeteren. Neem bijvoorbeeld het onderwerp diversiteit. In veel organisaties komt de nieuwe functie van diversiteitsmanager op. Deze mensen zullen ergens op moeten meten om iets kunnen managen. Data gaat dus deel uitmaken van het diversiteitsdebat binnen bedrijven. De organisaties die hier op de juiste manier gebruik van maken, zien kansen in de data, maken actieplannen om eventuele hiaten aan te pakken, en nemen zo een voorsprong op bedrijven die misschien minder gevorderd hierin zijn en minder zicht hebben op de punten waar verbeteringen mogelijk zijn."
 
Data ordenen
Er moet veel aandacht worden besteed aan de kwaliteit van de gegevens voordat ze kunnen worden ingezet voor bruikbare analyses. Het is slim om datakwaliteit parallel aan te pakken, bijvoorbeeld door het standaardiseren van processen, zodat de definitie van ‘human capital’ voor iedereen duidelijk is. Geerlings geeft als voorbeeld de voedingsmultinational Kraft Heinz; hier wordt gebruikgemaakt van tevredenheidsenquêtes met de mogelijkheid tot het geven van commentaar na elke vraag. Het voordeel daarvan is dat het commentaar aan een specifieke vraag kan worden gekoppeld. Op die manier wordt er meer informatie verzameld dan een enkel open veld aan het einde van een enquête. Door middel van sentimentanalyse worden patronen vastgesteld, waarop weer gestuurd kan worden.
Geerlings: "Persoonsgegevens zijn vaak erg rommelig. Begin niet met data, begin met het probleem dat je wilt oplossen. Als er een retentieprobleem is, is het belangrijk te kijken naar de data over verloop van werknemers. Het is dan niet zo relevant dat elk meetpuntje volledig accuraat is, als de focus maar ligt op het hoge verloop van personeel. Dit geeft richting en is een stimulans om de juiste gegevens op te schonen. Door heel specifiek te bepalen welke data moet worden aangepakt voor de analyses, kan u veel gerichter te werk gaan. Leuk werk is het misschien niet, maar als er een zakelijk doel is, is het beter te rechtvaardigen."
 
Nut voor werkgever en werknemer
Data-analyse inzetten om werknemers tevreden te houden, is nuttig voor een bedrijf, maar moet ook van nut zijn voor de medewerkers. Wanneer besloten wordt een meetelement toe te voegen of collega’s gevraagd wordt hun gegevens bij te werken, moet de toegevoegde waarde duidelijk zijn. Volgens Geerlings is communicatie hierbij van groot belang: "Er moet een heldere uitleg zijn waarom een dergelijke beslissing wordt genomen, en wat het de medewerkers oplevert. Vaak wordt aan werknemers bijvoorbeeld gevraagd naar hun voorkeur voor loopbaanontwikkeling. In wat voor soort banen zijn ze geïnteresseerd? Zijn ze in staat om geografisch te verplaatsen? Zijn ze mobiel? Al deze vragen zijn belangrijke gegevens voor een bedrijf om te hebben, maar het helpt ook werknemers. Als een bedrijf weet wat de loopbaaninteresses van medewerkers zijn, kunnen ze die beter afstemmen op bestaande interne mogelijkheden. Met de juiste communicatie wordt dat helder, ook dat negatieve antwoorden op deze vragen - zoals ‘ik wil niet op een andere locatie aan de slag’ - niet tegen hen zullen worden gebruikt."
 

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Promotie: Houvast in processen en governance voor data analytics in organisaties
 Vijf actiepunten voor een geavanceerde data-analytics-strategie voor de toekomst
 De componenten en mechanismen die HR Analytics mogelijk maken
 HR analytics nog in kinderschoenen
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Pas op met het snijden in de kosten als ondernemer
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10