zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Bijverdieners: toffe job scoort hoger dan goed salaris

Goede sfeer en marktconform salaris belangrijk voor jongeren

7 februari 2022 - Het is voor werkgevers heel lucratief om naast de vaste medewerkers, ook voor bijverdieners te investeren in een aantrekkelijke werkplek, concludeert NOWJOBS op basis van een onderzoek onder ruim 600 bijverdieners. Jongeren met één of meerdere bijbanen vinden flexibiliteit en een marktconform salaris belangrijk, maar een tof bedrijf om voor te werken en een leuke sfeer op de werkvloer tellen minstens zo zwaar mee bij de keuze voor een bijbaan. 

Jongeren met één of meerdere bijbanen zijn in eerste instantie op zoek naar werk dat matcht met hun agenda. Ze geven de voorkeur aan een bijbaan op tijden die passen bij hun rooster. Een marktconforme vergoeding voor deze flexibele werkzaamheden vinden ze daarbij ook heel belangrijk.


 Jongeren zijn daarnaast ook gevoelig voor het imago van het bedrijf waarvoor ze werken en voor de ‘fun at work’ factor. "Uit de resultaten kunnen we opmaken dat bijverdieners erg loyaal zijn, loyaler dan de meeste werkgevers wellicht denken, " zegt Reinier Vastenburg, Country Manager van NOWJOBS Nederland. "Ze willen weliswaar graag werken op dagen en tijdstippen die hun zelf het beste uitkomen, maar keren tegelijkertijd het liefst terug naar die ene werkgever waar het gewoon leuk is."
 
Toffe job scoort hoger dan goed salaris
Uit de analyse van de onderzoeksresultaten door NOWJOBS blijkt overigens dat vooral voor vrouwelijke bijverdieners plezier in het werk zwaar meetelt. Maar liefst 41 procent van de ondervraagde vrouwen geeft aan dit aspect erg belangrijk te vinden (tegen 23 procent bij mannen). Mannen daarentegen vinden het salaris belangrijker dan vrouwen en kiezen hun bijbanen daar ook vaker dan vrouwen op uit. Over de gehele linie hebben zowel mannen als vrouwen een duidelijkere voorkeur (70 procent) voor een toffe baan dan voor een goed salaris. Dat laatste verklaart volgens Vastenburg dat een baan in de horeca nog steeds veruit het populairst is (met name op festivals), al stijgt een baan als bezorger ook sterk in populariteit.
NOWJOBS ziet het onderzoek vooral als indicatie dat het voor werkgevers loont om ook te investeren in een aantrekkelijke werkplek voor jongvolwassenen. Vastenburg: "Ons advies is tweeledig. Eén: probeer bijverdieners niet in te kaderen in vaste dagen en vaste uren, want dan ben je ze snel kwijt. En biedt ze ook de mogelijkheid om af en toe een paar dagen te werken in een job die ze ook heel leuk vinden, zoals bijvoorbeeld op een festival. Door zelf flexibel te zijn, behoud je je bijverdieners. Twee: zorg ervoor dat ze het ook leuk vinden om voor jóú te werken. Op die manier kun je als werkgever een behoorlijk loyale groep goed ingewerkte bijverdieners om je heen verzamelen. Je bouwt een favorietenpoule op waarmee je probleemloos schommelingen in de personeelsbezetting kunt opvangen." 
 

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

 76 procent van de studenten werkt door coronacrisis in een andere sector
 De acht belangrijkste trends op de bijbanenmarkt
 Laatstejaarsstudenten zoeken zekerheid na een rumoerig jaar
 Albert Heijn en Jumbo aan kop als meest favoriete werkgevers onder scholieren en studenten
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10