zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Interim-managementbureaus groeien,ondanks en dankzij coronacrisis

Interim-managementbureaus zien volop kansen en definiëren hun markt als ‘groeimarkt’

29 december 2021 - Interim-managementbureaus werken in een uiterst competitieve markt. Toch vertonen uurtarieven van de branche groei tijdens de coronacrisis en nemen omzetten toe, blijkt uit onderzoek van de Raad voor Interim Management en ZiPconomy. De bureaus hebben de storm die corona bracht goed doorstaan en hun opdrachtgevers daarin effectief terzijde gestaan.

Onder de interim-managementbureaus heerst overwegend positivisme. Ruim driekwart is geen andere product-/marktcombinatie gaan voeren als gevolg van de coronacrisis. Meer dan de helft van de respondenten geeft aan dat Covid-19 geen invloed heeft gehad op eindtarief of lengte van de opdracht. Op de bureaumarge was dat zelfs voor 71 procent van de bureaus niet het geval.


Het gemiddelde uurtarief (inclusief bureaumarge) van een bemiddelde interim-manager is in twee jaar met zeven  euro gestegen naar 128 euro per uur. De bureaumarge bleef nagenoeg gelijk op twintig procent.
Meer dan de helft van de respondenten denkt niet dat de Covid-19 crisis een permanente invloed heeft op het vak interim-management en/of de dienstverlening van bureaus. Ten aanzien van de omzetverwachting is men overwegend positief. Een uiterst kleine groep verwacht voor het eerst een daling van de omzet in de komende drie jaar. Het merendeel van de bureaus echter verwacht een stijging van omzet voor de toekomst.

Meerwaarde
In reflectie op de resultaten meent de RIM dat  interim-managementbureaus juist meerwaarde hebben geleverd tijdens het hoogtepunt van de crisis. Hun ervaring is dat zij als interim-management bemiddelaar in staat waren direct capaciteit te leveren voor sturing en ondersteuning op cruciale momenten in de bedrijfsvoering van organisaties. Daarmee hielpen de bureaus hun opdrachtgevers de coronastorm goed te doorstaan en deden dat zelf ook. Het crisisachtige karakter van opdrachten bij aanvang van de coronacrisis is grotendeels verdwenen en de aard van opdrachten is weer terug bij business as usual.
Schaarste als kans voor groei
De interim-managementbureaus zien volop kansen en definiëren hun markt als ‘groeimarkt’. Zij verwachten dat de arbeidsmarkt nog verder zal flexibiliseren en dat de behoefte aan specialisten toeneemt. De schaarste van vakspecialisten zien zij als kans om de toegevoegde waarde van een bureau boven brede marktselectie te laten zien.
Bureaus specialiseren zich en bieden extra diensten aan, maar uit het onderzoek blijkt ook dat ze niet radicaal vernieuwen. Nieuwe dienstverleningsmodellen zijn beperkt, innovaties vinden blijkbaar eerder plaats binnen bestaande proposities. De fee-structuur is hoofdzakelijk nog traditioneel, al werken bureaus vaker met een eenmalige vergoedingsfee en is de succesfee in opmars.
 

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Managers kunnen zich verzekeren tegen aansprakelijkheid
 Tweedeling dreigt in top interim-markt
 Tarieven interim professionals in de lift
 Nederlandse interimmanagers zien werkdruk toenemen
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Pas op met het snijden in de kosten als ondernemer
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10