zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Medewerkers op de juiste manieren laten leren motiveert!

Leren kan heel goed tussen de bedrijven door

1 november 2021 - Veel werkgevers zijn gewend om hun medewerkers te laten leren op de traditionele manier. Klassikaal of e-learnings, dat is anno 2021 de norm. De medewerker neemt afstand van zijn werk om te leren en is op dat moment niet inzetbaar. Kan dat niet anders? 
 

Van den Berg, microlearning expert bij Let’s Learn! heeft ervaren in de praktijk dat het ook anders kan. Leren kan heel goed tussen de bedrijven door. Zonder verlies van inzetbaarheid. Waarbij bovendien het geleerde direct in de praktijk toegepast kan worden. 


 
Aandachtsvelders
Van den Berg: "Vanuit een grote stichting in de Ouderenzorg kregen we de vraag om microlearnings voor een leertraject ‘Aandachtsvelders’ te ontwikkelen. De doelgroep waren de medewerkers die een extra rol kregen op het gebied van kwaliteitszorg (de zogenoemde aandachtsvelders). De opdracht was om een traject te ontwikkelen met zo min mogelijk verleturen. Er was geen tijd om medewerkers van de werkplek te halen om klassikaal of via een e-learning te laten leren." 
 
Grondige aanpak
De opdrachtgever ging grondig te werk. Zij hadden de rol van aandachtsvelder in kaart gebracht. Van den Berg: "Er werd een zelf-assessment ontwikkeld, waarmee de medewerkers uit kunnen vinden wat ze nog bij kunnen leren. Dat werkte motiverend voor de mensen en maakte ze nieuwsgierig naar het vervolg."
 
Hoeveel tijd kost dit?
Een van de dingen waar de medewerkers in de zorg mee te maken hebben is tijdsdruk. Er is dus geen ruimte voor een uitgebreid leerprogramma met verplichte onderdelen. Daarom is een leertraject ontwikkeld waarin de medewerker veel regie heeft. Het start met de scan. Bij deze scan stelt iemand zelf vast in welke taak er verdieping gewenst is. Daarna gaat de aandachtsvelder opdrachten op de werkvloer doen, die passen bij de taak. Aan deze opdrachten zijn microlearnings gelinkt die de medewerkers helpen bij de opdrachten. Zo kan de medewerker zelf aan de slag met zijn eigen ontwikkeling. De medewerker werkt dus zelfstandig aan zijn of haar eigen ontwikkeling en krijgt hiervoor na afronding een certificaat. Er is dus geen tijd in de klas of voor het afronden van een e-learning nodig.
 
Wat is het verschil met e-learning?
Van den Berg: "Bij deze aanpak is er veel minder sprake van zenden dan bij de traditionele vormen van leren. Dit leertraject is heel praktisch. Medewerkers gaan zelf aan de slag op de werkvloer en zoeken daar zelf de hulp bij die ze nodig hebben. Ze zijn ook niet verplicht om alles te doen. Dat is praktisch. In de microlearning krijgt de medewerker te zien hulp bij de opdracht die direct in de praktijk toegepast kan worden."
 
Wat is het resultaat van deze aanpak geweest?
"De opdrachtgever zag dat de medewerkers praktisch aan de slag gingen," volgens Van den Berg. "Ze passen het geleerde direct toe in hun werk. Dat werd gewaardeerd door de medewerkers. Een flink aantal deelnemers heeft zelfs het hele leertraject doorlopen, terwijl dat niet verplicht was. Het idee was dat een medewerker alleen dat leert, wat hij of zij nodig heeft. Uit de terugkoppeling bleek dat het traject als een verademing werd ervaren en dat het ‘leuk’ was om aan de slag te zijn met de nieuwe functie op een manier die direct vruchten afwierp. Er was weinig motivatie voor de medewerkers nodig. En ook geen aparte cursusdag."
 
 
 

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Bedrijfsleiders worstelen met benutten van zakelijke kansen
 Tien MVO-managers op de shortlist voor titel ‘MVO Manager van het Jaar 2022’
 Jongeren missen begeleiding bij hun eerste stappen op de arbeidsmarkt
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Werknemers richten zich tijdens pandemie op zelfsturend leren
 Coderen net zo belangrijk als leren lezen of schrijven
 'Werknemer verantwoordelijk voor eigen ontwikkeling'
  Pandemie inspireert Nederlanders tot gerichte om- en bijscholing naar banen van toekomst
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Welke rechten heb je bij een arbeidsconflict?
reacties
Zeven tips voor het omgaan met klagende medewerkers (3) 
Timemanagement is eigenlijk grote onzin! (1) 
Citrix onderzoek toont verdeeldheid over werken op kantoor (1) 
Nederlanders willen vooral buiten kantoor kunnen werken (3) 
Drie eenvoudige tips tegen SIM-swapping (1) 
Nederlander bang voor misleidende online reviews (3) 
Werknemer wil fiets in arbeidsvoorwaardenpakket (1) 
top10
63 procent van de medewerkers voelt zich niet gehoord door de directie
Digitale dienstverlening Nederlandse overheid onvoldoende voor laagopgeleiden
Helft verwacht dat de economie komend half jaar alleen nog maar slechter wordt
Kwart Nederlanders wil meer rechten voor flexwerkers
De vijf opvallendste zomerklussen van jongeren
Eén op de drie tevreden werknemers overweegt andere baan
CIO worstelt met versnelling digitale transformatie
Het belang van IT-beveiliging is in de directiekamer doorgedrongen
91 procent kan zich in online gesprekken beter uitdrukken met emoji
Helft wil dit najaar vaker naar kantoor vanwege hoge energieprijzen
meer top 10