zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Coderen net zo belangrijk als leren lezen of schrijven

De vraag naar goede medewerkers met de benodigde vaardigheden zal altijd blijven

2 juni 2021 - We bevinden ons midden in een revolutie waarin elk bedrijf uit elke industrie, gewild of ongewild, een transformatie ondergaat. Gedreven door veranderende marktomstandigheden en nieuwe behoeften van klanten en medewerkers, volgen innovaties in technologie elkaar in rap tempo op en gaan ontwikkelingen in machine learning, IoT, Artificial Intelligence, virtual reality en robotics razendsnel.

Deze technologieën verbinden de fysieke en digitale wereld en veranderen daarmee de manier van produceren, van werken en de manier waarop klanten bediend worden. Nieuwe technologieën vragen echter ook om nieuwe digitale vaardigheden.



Aanpassen aan digitale vereisten
"Bedrijven realiseren zich meer dan ooit dat dit het moment is om zich aan te passen aan de hedendaagse digitale vereisten. Dit vergt echter wel een investering. Niet alleen in technologie, maar ook in de vaardigheden van mensen om met die technologie om te gaan," zegt Michiel van Vlimmeren, General Manager van Salesforce in Nederland. Uit een vorig jaar uitgevoerd Salesforce-onderzoek onder leidinggevenden naar hun perceptie van de toekomst van werk, geeft driekwart van hen aan dat ze nog niet ten volle profiteren van de nieuwe digitale technologieën die ze hebben geïmplementeerd.
Uit dat onderzoek kwam ook dat 70 procent van de Nederlandse leidinggevenden denkt dat werknemers niet alleen nu, maar permanent nieuwe vaardigheden nodig hebben. Denk hierbij aan veel gezochte hard skills zoals data analytics, coderen, het ontwikkelen van software of apps bouwen. In de nieuwe, digitale economie zullen deze vaardigheden net zo belangrijk zijn als het vermogen om te lezen en te schrijven.
Van Vlimmeren: "De nieuwe realiteit leert ons ook dat soft skills net zo belangrijk zijn. Natuurlijk hebben organisaties teams nodig die zich de voordelen van nieuwe technologie snel eigen maken, maar ze zijn ook afhankelijk van werknemers die meer kunnen dan complexe problemen oplossen. Nederlandse zakelijke leiders geven niet voor niets prioriteit aan nieuwe vaardigheden - zoals samenwerken (50 procent), emotionele intelligentie (39 procent) en interpersoonlijke vaardigheden (34 procent) - in de nasleep van de pandemie. Voor een toekomstbestendige en concurrerende beroepsbevolking het essentieel dat bedrijven een rol spelen en investeren in het opleiden van hun mensen. Zij moeten de mogelijkheid krijgen om nieuwe vaardigheden te ontwikkelen en zich eventueel te laten om- of bijscholen. Maar dat is niet alles; de toekomstige beroepsbevolking moet worden klaargestoomd voor de banen waar de grootste vraag naar is. Overheden, onderwijsinstanties en bedrijven moeten hier samen in optrekken."
De vraag naar goede medewerkers met de benodigde vaardigheden zal altijd blijven, denkt Van Vlimmeren. "Door te zorgen dat onderwijs goed aansluit bij het professionele leven en iedereen dezelfde kansen te geven, blijft niemand achter. Bedrijven kunnen zo een belangrijke rol spelen in het vormgeven van de arbeidsmarkt en bijdragen aan het succes voor iedereen, van medewerkers tot organisaties tot aan de economie in zijn geheel, in een nieuw tijdperk."
 
 

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Vrouwelijke werknemer verbergt ware gevoelens op het werk
 Een derde van werkend Nederland heeft te maken met grensoverschrijdend gedrag
 CFO's willen kosten besparen vanwege recessiezorgen
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Een carričre in cybersecurity: vijf tips
 Nederlandse werknemer wil nieuwe digitale vaardigheden
  Pandemie inspireert Nederlanders tot gerichte om- en bijscholing naar banen van toekomst
 Bijna helft professionals mist cruciale toekomstbestendige vaardigheden
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Welke rechten heb je bij een arbeidsconflict?
reacties
Zeven tips voor het omgaan met klagende medewerkers (3) 
Timemanagement is eigenlijk grote onzin! (1) 
Citrix onderzoek toont verdeeldheid over werken op kantoor (1) 
Nederlanders willen vooral buiten kantoor kunnen werken (3) 
Drie eenvoudige tips tegen SIM-swapping (1) 
Nederlander bang voor misleidende online reviews (3) 
Werknemer wil fiets in arbeidsvoorwaardenpakket (1) 
top10
Werknemers gestrest, maar welzijnsprogramma’s blijven onderbelicht
Ruim helft Gen Z ervaring met uitbuiting of mishandeling op werk
Video-Leren: het hoe en waarom
Databeheer kritieke uitdaging voor succesvolle inzet AI
Hoe reis je zakelijk zorgeloos en met plezier door Nederland?
Pakt de werknemer meer macht in 2023 ?
Kwart werkend Nederland vindt werkgevers verantwoordelijk voor vitaliteit medewerkers
Nederlander met minimumloon gaat er maandelijks netto 216 euro op vooruit
Dealmakers in Europa optimistisch ondanks moeilijke marktomstandigheden
Week van het Werkgeluk in een extreem krappe arbeidsmarkt
meer top 10