zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

'Werknemer verantwoordelijk voor eigen ontwikkeling'

Meeste bedrijven hebben geen strategie op het gebied van scholing

14 mei 2021 - Maar liefst 58 procent van de Nederlandse bedrijven legt de verantwoordelijkheid voor persoonlijke groei, zoals het bijschaven van vaardigheden, volledig neer bij de werknemer. Dat blijkt uit onderzoek onder 1.057 HR-professionals uitgevoerd door Lepaya in samenwerking met Panelwizard. De beloftes rondom een leven lang leren lijken daarmee haaks te staan op de situatie in de praktijk.

Het is van groot belang dat het duidelijk wordt wie verantwoordelijk is voor de persoonlijke ontwikkeling van medewerkers, blijkt uit het onderzoek. Een derde van de ondervraagde organisaties verwacht dat hun werknemers, door de invloed van automatisering op de arbeidsmarkt, over tien jaar niet meer over de juiste skills beschikken om hun werk naar behoren uit te kunnen voeren. Hoe groter het bedrijf, hoe groter de kans dat werknemers de digitalisering niet kunnen bijbenen. Waar het kleinbedrijf verwacht dat een kwart van de werknemers vaardigheden tekort gaat komen, bedraagt dit percentage onder grote bedrijven (1.000+ medewerkers) ruim 40 procent. 



Aannemen in plaats van omscholen
Dat het Nederlandse bedrijfsleven de verantwoordelijkheid voor persoonlijke ontwikkeling bij de medewerker neerlegt, blijkt verder uit het feit dat maar liefst 36 procent van de ondervraagde organisaties geen strategie heeft rondom het bij- en omscholen van medewerkers. Dit heeft ook gevolgen voor het aannamebeleid. Zo zegt een derde van hen bij vaardigheidstekorten eerder nieuwe mensen aan te nemen dan simpelweg bestaande medewerkers bij- of om te scholen. Daarnaast is bij de helft van de ondervraagde bedrijven niet iedereen binnen de organisatie op de hoogte van de beschikbare leerbudgetten, terwijl tien procent aangeeft niet eens over een leerbudget te beschikken.

Onbewust onbekwaam
Volgens René Janssen, oprichter van Lepaya, zijn veel organisaties niet genoeg bezig met de persoonlijke ontwikkeling van personeel. De resultaten uit het onderzoek ondersteunen deze visie: een op de acht bedrijven heeft geen idee of hun werknemers op dit moment de juiste skills bezitten voor hun toekomstige rol.
"Het besef dat de vaardigheden van uw werknemers uw organisatie kunnen maken of breken, leeft nog verre van voldoende bij organisaties zelf. Werknemer en werkgever wijzen naar elkaar over de verantwoordelijkheid voor persoonlijke ontwikkeling. Riskant hieraan is dat beide partijen zich daardoor niet met dit cruciale onderwerp bezig te houden. Het is aan de werkgever om rechtsomkeert te maken, de benodigde skills in kaart te brengen en de weg te wijzen," aldus Janssen.
 
 

 
 Doorsturen   1 reactie  

 

Laatste nieuws

 De uitdagingen van de nieuwe werkwereld
 Citrix onderzoek laat stand van zaken rond veilig remote werken zien
 Hybride werken maakt een einde aan wachtwoorden
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Om- en bijscholing onder werkende Nederlanders daalt ondanks actief beleid
 Grote knowledge gaps in IT remmen innovatie en ontwikkeling
 30 procent van de Nederlandse organisaties heeft geen leerbeleid
 Mismatch talent nog nooit zo groot door snelle technologische ontwikkelingen
 
 
reacties
 
cobi  |   | 
17-05-2021
 | 
08:38 uur
Jammer dat veel bedrijven investeren in het zoeken en aannemen van nieuw personeel, in plaats van investeren in een beleid dat duurzame inzetbaarheid van het eigen personeel ondersteunt. Ook dan kan de medewerker nog de regie nemen in zijn/haar eigen ontwikkeling. De organisatie helpt de medewerker wel om bewust te zijn van de noodzaak en biedt de middelen voor persoonlijke en professionele ontwikkeling. Dat is mijns inziens de mooiste combinatie.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Aangeklaagd door cliënt wegens een beroepsfout: wat nu?
reacties
Lynk&Co 01 (1) 
Werknemers hoeven niet altijd bereikbaar te zijn (1) 
Werknemer vindt dat werkgever verantwoordelijk is voor werkgeluk (1) 
Foute kersttrui populair, maar niet op op de werkvloer (1) 
Kantoren en werkvormen veranderen radicaal (4) 
Wat mannelijke leiders moeten weten over het vrouwenbrein (1) 
Dat coachen is ook niet alles.  (2) 
top10
Alle obstakels voor de digitale transformatie van tafel
Nieuwe blik op security nodig in hybride wereld
Klaar met ransomware? Check dan deze vijf best practices
Samenwerking CIO-CFO stimuleert bedrijfstransformatie
Het werk van de toekomst: welke van deze vijf banen heb jij in 2030?
De uitdagingen van de nieuwe werkwereld
Nederlandse werknemers wereldwijd het minst gestrest
Rapport benadrukt belang van gelijke kansen en mogelijkheden voor hybride werknemers
Oganisaties doen er twee werkdagen over om op beveiligingsincidenten te reageren
Citrix onderzoek laat stand van zaken rond veilig remote werken zien
meer top 10