zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Nederlandse arbeidsmarkt kent aankomend kwartaal grootste stijging werkgelegenheid sinds 2003

Nergens ter wereld zo’n grote stijging van werkgelegenheid

16 september 2021 - Nederland kent komend kwartaal een record stijging in de werkgelegenheid. Dat blijkt uit de ManpowerGroup Employment Outlook Survey, een onderzoek uitgevoerd in 43 landen onder ruim 42.000 werkgevers, waarvan 513 in Nederland. Het Nederlandse netto werkgelegenheidscijfer* voor de laatste drie maanden van 2021 komt uit op maar liefst +40 procent.

Dit netto werkgelegenheidscijfer is een stijging van maar liefst 31 procent ten opzichte van Q3 2021 en 41 procent ten opzichte van Q4 2020. Deze stijging van de werkgelegenheid is een record: sinds de start van de ManpowerGroup Employment Outlook Survey is er niet eerder zo’n stijging gemeten. Ook kent Nederland de sterkst stijgende vooruitzichten van alle 26 EMEA-landen die onderdeel zijn van de survey.


Jeroen Zwinkels, algemeen directeur van ManpowerGroup Nederland: "Vorig kwartaal zagen we al een flinke stijging, maar de toename die we nu zien is zeer indrukwekkend. In de huidige arbeidsmarkt is het voor iedereen merkbaar dat de vraag naar personeel ongekend hoog is. Dat maakt het nog belangrijker om te kijken naar de persoonlijke kwaliteiten van mensen en dat je als potentiële werkgever talent weet te vinden, te benutten en verder helpt te ontwikkelen. Met die focus is er voor iedere vacature een geschikte werknemer te vinden."
 
Productie kent meest positieve prognose, bouw krimpt minimaal
In alle sectoren wordt voor het laatste kwartaal van dit jaar een stijging verwacht ten opzichte van het laatste kwartaal van vorig jaar (Q4 2020). In vergelijking met Q3 2021 kent alleen de bouwsector een kleine krimp. 
 
De belangrijkste cijfers:
 
  • Productie: in de productie wordt de meest positieve prognose verwacht, namelijk een stijging van +54 procent, dat is een verbetering van respectievelijk 48 procent en 51 procent in vergelijking met Q3 2021 en Q4 2020.
  • Financiën en zakelijke dienstverlening: ook in deze sector zijn de voorspellingen beter dan het gemiddelde landelijke niveau. Met +46 procent als netto werkgelegenheidscijfer is er een stijging van 31 procent op kwartaalbasis en 55 procent op jaarbasis.
  • Bouw: het is de bouwsector die als enige geen groei kent ten opzichte van Q3 2021. De vooruitzichten zijn +10 procent, wat een daling van drie procent betekent ten opzichte van vorig kwartaal, maar tegelijk een stijging van drie procent ten opzichte van Q4 2020.
De volledige versie van de ManpowerGroup Employment Outlook Survey is te downloaden via: www.manpowergroup.com/meos. De werkgelegenheidsverwachting voor het eerste kwartaal van 2022 wordt op 14 december 2021 bekendgemaakt.
 

 

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Van Digital Twins tot afstandscontrole: dít zijn de visualisatietrends van 2022
 Jongeren zijn extra kwetsbaar voor phishing
 Bedrijven willen klantervaring verbeteren in huidige 'digital-first' wereld
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Twee na grootste stijging werkgelegenheid ooit
 Werkgevers verwachten dit kwartaal negen procent stijging werkgelegenheid
 Werkgevers verwachten dit kwartaal drie procent stijging werkgelegenheid
 Nederlandse werkgevers minder positief over werkgelegenheid
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
advertorial
White paper: E-mail Marketing Automation Trends 2022
Wat kun je in 2022 verwachten op het gebied van e‑mail marketing automation? Welke trends en ontwikkelingen ziet Spotler? En welke thema’s moet je dit jaar in de gaten houden om zoveel mogelijk succes te behalen met je organisatie?
Download het white paper
Lees verder
Kies als MT voor duurzame oplossingen; juist in de bouw
De kracht van buitenreclame blijft bestaan
reacties
Traditioneel kerstpakket populairste extra beloning  (1) 
Thuiswerkers klagen het meest over hoofdpijn, stijve nek en vermoeide ogen  (1) 
Bedrijven verwachten tweedeling kantoorwerkers en thuiswerkers (2) 
Laptop veel milieuvriendelijker dan desktop  (1) 
Om veerkrachtiger te zijn, moeten bedrijven zich op snelheid en schaal richten (1) 
25 procent meer omzet verwacht door face-to-face zakendoen (2) 
Agile werken: een fundamentele cultuurverandering (1) 
top10
Betere balans tussen werk en privé is goed voornemen nummer één
Werkend Nederland gaat er minimaal op vooruit
Meeste finance afdelingen beschikken slechts over beperkte digitale basis
De acht belangrijkste trends op de bijbanenmarkt
Global Networking Trends report: NaaS steeds populairder
Vier technologietrends die we de komende jaren steeds vaker gaan zien
Deze vier taken staan zeker op de agenda van de CFO in 2022
Twee derde organisaties in afgelopen jaar slachtoffer geworden van ransomware-aanval
Meer dan een derde van de CMO's verliest talent aan concurrenten
De zes belangrijkste trends voor intelligente documentverwerking in 2022
meer top 10