zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Werkgevers verwachten dit kwartaal drie procent stijging werkgelegenheid

Productiesector meest optimistisch

26 april 2021 - Het Nederlandse netto werkgelegenheidscijfer voor het tweede kwartaal van 2021 komt uit op +drie procent. Dit is nagenoeg hetzelfde als het eerste kwartaal van dit jaar. Dit blijkt uit de ManpowerGroup Employment Outlook Survey. Een onderzoek van ManpowerGroup in 43 landen onder ruim 42.000 werkgevers, waarvan 512 in Nederland.

Het netto werkgelegenheidscijfer van +drie procent betekent een daling van negen procent ten opzichte van het tweede kwartaal in 2020. In dezelfde periode van dat jaar kwam het werkgelegenheidscijfer namelijk uit op +twaalf procent. Het werkgelegenheidscijfer komt tot stand door het percentage werkgevers dat verwacht meer mensen aan te nemen, te verminderen met het percentage werkgevers dat verwacht minder mensen aan te nemen. Dit resulteert in een positieve score wanneer het aantal werkgevers met aannameplannen groter is. In bijna alle sectoren wordt een gematigde prognose voor Q2 afgegeven. De belangrijkste cijfers:


 
 
  • Bouw: werkzoekenden kunnen in het tweede kwartaal van 2021 een rustige arbeidsmarkt verwachten. Werkgevers rapporteren een netto stijging van +drie procent. Dat is een flinke daling van negentien procent in vergelijking met Q2 in 2020, en tevens een flinke afname van 23 procent vergeleken met het eerste kwartaal in 2021.
  • Productie: voor het huidige kwartaal verwachten werkgevers met een netto stijging van +zes procent een beter aanwervingstempo dat gemiddeld. Dat is tien procent hoger dan het voorgaande kwartaal en blijft ongewijzigd in vergelijking met Q2 in 2020.
  • Financiën en zakelijke dienstverlening: werkgevers verwachten gematigde aanwervingsactiviteit in het tweede kwartaal met een netto werkgelegenheidsvooruitzicht van +drie procent. De vooruitzichten dalen met negen procent in vergelijking met zowel het voorgaande kwartaal als Q2 in 2020.
  • Restaurants en hotels: met een netto werkgelegenheidsvooruitzicht van -een procent, wat de vierde opeenvolgende negatieve prognose is, verwachten werkgevers dat de inzinking van de arbeidsmarkt dit kwartaal zal aanhouden. Terwijl de vooruitzichten op kwartaalbasis achttien procent hoger zijn, rapporteren werkgevers een daling van tien procent vergeleken met deze tijd een jaar geleden.
  • Groot- en detailhandel: voor het tweede kwartaal geven werkgevers een netto werkgelegenheidsprognose af van +drie procent. Dit is een daling van zes procent in vergelijking met het voorgaande kwartaal en elf procent lager dan dezelfde periode vorig jaar.
 
Jeroen Zwinkels, algemeen directeur van ManpowerGroup Nederland: "Het onderzoek is tijdens de COVID-19-pandemie uitgevoerd en de enquêteresultaten voor het tweede kwartaal van 2021 weerspiegelen de impact van COVID op de werkgelegenheid. Dat in ogenschouw nemende is het logisch dat de verwachtingen lager uitvallen dan vorige jaren, maar dat de cijfers over het algemeen in het zwart blijven, stemt ons positief.’
 
De volledige versie van de ManpowerGroup Employment Outlook Survey is hier te downloaden.
 
 

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Nederlanders in door corona getroffen sectoren hebben weinig interesse in omscholing naar techniek
 COVID-19 debet aan stijging politieke risico’s in thuislanden Nederlandse handelspartners
 40 procent van de jonge werknemers staat al met één been buiten
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Reorganiseren: vier belangrijke aandachtspunten
 Wat zijn de regionale gevolgen van corona?
 Platform de Toekomst van Arbeid geeft boost aan hervormingen werken, leren en sociale zekerheid
 Nederlandse werkgevers minder positief over werkgelegenheid
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
advertorial
Stappenplan voor automatische e-mail campagnes
Door termen als triggers, leadscoring, notificaties, koppelingen, vullingsgraad zie je door de bomen het bos niet meer op het gebied van e-mail marketing automation. In dit white paper legt Spotler al die termen en de voordelen ervan uit. Inclusief handige woordenlijst.
Download het white paper
Lees verder
Hoe verzamel je met gewijzigd cookie beleid de juiste data?
reacties
Vakantiegeld is dit jaar bonus in plaats van vakantiebudget (2) 
Van 1001 wachtwoorden naar nul? (1) 
Nissan NV200 (1) 
Vertrouwen van managers in medewerkers tijdens thuiswerken is groot (1) 
Koffie halen kan bron van conflict zijn (1) 
Aandelen weer in de gunst  (1) 
Jongeren willen weer zeeman worden (1) 
top10
Verbeter uw supply chain, verbeter uw klantervaring
Intelligente Automatisering nieuwste trend, maar finance professional heeft geen idee wat het is
Vertrouwen van managers in medewerkers tijdens thuiswerken is groot
Werkende prefereert goed luchtreinigingssysteem boven coronavaccinatie
Vier tips voor een digitale lenteschoonmaak voor uw foto’s en video’s
Vakantiegeld is dit jaar bonus in plaats van vakantiebudget
World Password Day stond stil bij wachtwoordbeheer
Vijf tips om persoonsgegevens te beschermen tegen dark web-cybercriminelen
De cyberdreiging van vaccinaties
Covid, cyber, compliance en ESG zijn de grootste risico's voor de financiële dienstensector
meer top 10