zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Nederlanders vol lof over eigen rijgedrag, maar geven anderen een onvoldoende

'Iedereen rijdt onveilig, behalve ik'

3 juni 2021 - Ruim zeven op de tien Nederlanders hemelen het eigen rijgedrag op en vinden zichzelf als verkeersdeelnemer ‘goed’ of zelfs ‘uitmuntend’. Van medeweggebruikers hebben Nederlanders een minder hoge pet op: gemiddeld krijgen zij het rapportcijfer 3,1. Maar als het aankomt op theoretische kennis vertrouwt slechts acht procent van de Nederlanders erop opnieuw te slagen voor het rijexamen.

Volgens Athlon Nederland tijd voor actie: daarom biedt de mobiliteitsprovider vanaf 1 juni het online leer- en ontwikkelprogramma Athlon e-Driver twaalf maanden gratis aan voor heel rijdend Nederland.


Onderzoek onder ruim 1.000 Nederlandse weggebruikers, uitgevoerd door Motivaction, wijst uit: Nederlanders slaan zichzelf op de borst over hun eigen rijgedrag, maar keuren dat van medeweggebruikers voornamelijk af. 44 procent beoordeelt zichzelf als veiligere weggebruiker dan anderen. Jean-Pierre Vissers, algemeen directeur Athlon Nederland: "Iedereen rijdt onveilig, behalve ik, dat is het sentiment onder Nederlanders ten aanzien van verkeersveiligheid en rijgedrag. Maar verkeersveiligheid is ons gemeengoed; we zijn daarin allemaal een belangrijke schakel. Als mobiliteitsprovider voelen wij een grote verantwoordelijkheid op het gebied van verkeersveiligheid en zien het als onze taak om alle hulp te bieden om iedereen veilig op weg te helpen."
 
Athlon geeft jaar lang online rijtraining cadeau aan Nederland
Om bij te dragen aan de landelijke verkeersveiligheid en bewustwording geeft Athlon aan werkgevers de mogelijkheid hun personeel twaalf maanden lang gratis gebruik te laten maken van e-Driver. Maar ook de particuliere bestuurder kan hier gebruik van maken. Met dit online leer- en ontwikkelprogramma spijkeren weggebruikers hun kennis bij over verkeersregels via praktijkvoorbeelden. Ze krijgen elke zes weken nieuwe online trainingen en inzichten over het omgaan met afleiding in het verkeer, opfrissen van verkeersregels en beter anticiperen op verkeerssituaties. "Het creëren van een veilige werkomgeving is een zorgplicht voor werkgevers. Ook als deze zich op de weg bevindt. Voor de start van de coronacrisis was een derde van alle kilometers voor zakelijke doeleinden. Na ruim een jaar van vooral thuiswerken, is het een goed moment om aandacht te besteden aan verkeersveiligheid en -bewustzijn. Ondanks dat u autorijden niet zo snel verleert, is het daadwerkelijk doen en bijblijven het allerbelangrijkst. Het is dan eigenlijk ook raar dat de meesten van ons bij het behalen van het rijbewijs, voor het laatst actief bezig zijn geweest met kennisvergaring. Terwijl de wegen alsmaar drukker worden en verkeersregels veranderen," aldus Vissers.
 
Tweederde beantwoordt deze vraag verkeerd
In het onderzoek legde Athlon een vraag voor die terugkomt in de Athlon e-Driver.
 
‘Als u in de auto drie seconden bent afgeleid, omdat i bijvoorbeeld de radio wilde aanzetten, hoeveel meter heb i dan afgelegd als u 100 km/uur rijdt?
 
  • 5 meter
  • 12 meter
  • 45 meter
  • 80 meter
  • Juiste antwoord: 80 meter. U rijdt per seconde 27,77 meter. In drie seconden heb u  dus meer dan 80 meter afgelegd.
    66 procent dacht dat het afgelegde aantal meters lager lag. vijftien procent hiervan koos zelfs voor het antwoord twaalf meter’, terwijl het werkelijke aantal afgelegde meters ruim zes keer zoveel is.
     
    Kwart Nederlanders wil verplichte jaarlijkse rijtraining
    De verwachtingen van de rol van werkgevers in het kader van verkeersveiligheid zijn hoog: 41 procent vindt dat hun werkgever MONO-rijden verplicht moet stellen of stimuleren en 22 procent verwacht duidelijke richtlijnen over veilig rijden. Er zijn ook Nederlanders die ervoor zijn om consequenties te verbinden aan verkeersveiligheid onder werktijd: dertien procent geeft aan dat zakelijk rijgedrag best onderdeel mag uitmaken van het beoordelingsgesprek. Als een werkgever online trainingen op het gebied van verkeersveiligheid zou aanbieden, geeft meer dan de helft van de Nederlanders aan hier gebruik van te maken. Een kwart vindt zelfs dat alle weggebruikers verplicht één keer per jaar een rijtraining zou moeten volgen. Momenteel is het percentage Nederlanders dat weleens een online training volgt slechts acht procent.
     

     
     Doorsturen   Reageer  

     

    Laatste nieuws

     Hybride werken vraagt om nieuwe securitystrategie
     De cruciale rol van de SAM-professional
     Hybride model? Dan is betere samenwerking noodzakelijk
     

    Gerelateerde nieuwsitems

     Den Haag duurste stad om uw auto te verzekeren wegens meer diefstal
     Bumperkleven en smartphone grootste ergernis in het verkeer
     Opengooien autodeur blijft link voor fietser
     Helft Nederlanders geen idee van eigen risico bij autoschade
     
     
    reacties
     
    Er zijn nog geen reacties.

    REAGEREN

    Naam:
    Emailadres:
    URL: (niet verplicht) http:// 
     
    Reactie/Opmerking:
    Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
     
    Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
    E-learning laten ontwikkelen? Let op deze tips!
    reacties
    Dat coachen is ook niet alles.  (2) 
    India minder aantrekkelijk door krappe arbeidsmarkt (1) 
    Vijf actiepunten voor een geavanceerde data-analytics-strategie voor de toekomst (1) 
    Zo toegankelijk zijn websites waar je belangrijke zaken regelt (1) 
    Young Professionals ervaren steeds meer stress (1) 
    Twee na grootste stijging werkgelegenheid ooit  (1) 
    Nederlanders meest gierig: consumenten betalen steeds minder voor verzending (1) 
    top10
    Wat mannelijke leiders moeten weten over het vrouwenbrein
    Vier op tien jonge Nederlanders overwegen emigratie door woningtekort
    Netto maandsalaris van Nederlander met modaal inkomen stijgt met 7,75 euro
    Premie WA beperkt casco-verzekering stijgt ondanks daling schadelasten
    Nederlander verwacht weer vaker de weg op te gaan voor werk
    Drie op de vijf Nederlanders willen werken bij bedrijf dat diversiteit als kernwaarde heeft
    Werving stijgt weer op prioriteitenlijstje Europese bedrijven
    AFAS Software en Viisi Hypotheken beste Europese werkgevers
    Prinsjesdag 2021: de belangrijkste veranderingen voor HR- en salarisprofessionals
    Gelijkheid, diversiteit en inclusie: goed voor de medewerkers, maar ook goed voor het bedrijf?
    meer top 10