zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Slechts een vijfde van de managers vindt zichzelf onmisbaar

Ruim een op de tien managers heeft last van het imposter syndrome

27 mei 2021 - Een vijfde (22 procent) van de Nederlandse managers vindt zichzelf van onmisbare waarde. Hier tegenover staat een vergelijkbaar percentage (achttien procent) dat zijn rol juist overbodig vindt en van mening is dat zijn team helemaal geen manager nodig heeft. Daarnaast geeft twaalf procent van de managers aan dat ze, sinds ze een managersrol bekleden, last hebben van het imposter syndrome.

Dit houdt in dat ze bang zijn om door de mand te vallen. Dat blijkt uit de ManagementScore van ISBW, een onderzoek onder ruim 500 managers in Nederland.


Alexandra van ’t Geloof, Masterdocent Persoonlijk Leiderschap en Verandermanagement en CEO bij NRJ!: "Ik werk dagelijks met managers die een masteropleiding doen naast hun werk. Vaak gaan mensen pas een managementopleiding doen als ze al tot manager bevorderd zijn, dus het is logisch dat u dan af en toe denkt dat u tekortschiet. Daarnaast is het in deze coronatijd extra lastig om als manager aan de psychologische basisbehoeften van uwmedewerkers - autonomie, verbondenheid en competentie – te werken, want het gros van de medewerkers werkt thuis. Het is als manager daarom zaak om samen met het team de balans te zoeken tussen autonomie van de medewerker en duidelijkheid over de teamdoelen, tussen thuiswerken en verbondenheid met de organisatiewaarden en tussen productie draaien en innovatie en creativiteit. Daar zijn zowel managers, medewerkers als de organisatie bij gebaat."
 
Manager versus teamleden
Ruim een op de acht managers denkt dat hij leidinggeeft aan mensen die het werk eigenlijk beter kunnen dan hijzelf en 38 procent vindt dat zijn team over meer vakinhoudelijke kennis beschikt dan hijzelf. Op gebieden als leidinggeven (78 procent), organiseren (77 procent), plannen (70 procent) en soft skills (70 procent) vinden managers zichzelf wel sterker dan hun teamleden. Een meerderheid van de managers staat open voor feedback van teamleden en vraagt hier ook actief naar. 63 procent van hen doet dit jaarlijks, 40 procent doet dit ieder kwartaal en 33 procent doet dit zelfs maandelijks. Een kleine groep (veertien procent) is van mening dat het niet aan zijn teamleden is om zijn functioneren te beoordelen.
 Rob Rijbroek, directeur ISBW: "De invulling van managementfuncties is continu onderhevig aan veranderingen. Daarnaast zijn voor een managementrol andere eigenschappen nodig dan wanneer u een functie hebt waarin u actiever bent in de operatie. Managers zorgen voor overzicht, staan klaar voor hun team en sturen bij waar nodig. Dat wil echter niet zeggen dat u niet van elkaar kunt leren. Zeker nu, met werken op afstand, is het als manager nog belangrijker om in contact te blijven met medewerkers zodat de wederzijdse verwachtingen gelijk zijn. Openstaan voor feedback en hier zelf ook actief naar vragen, draagt niet alleen bij aan uw eigen ontwikkeling, maar komt ook ten goede aan de algehele sfeer in het team."
 

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Mening medewerkers te weinig gevraagd bij ontwikkeling zakelijke apps
 Internationale ondernemingen zien cybercriminaliteit en het lekken van informatie door werknemers als de grootste risico’s
 70 procent Europese organisaties zet al AI in
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Flexwerkers essentieel om coronacrisis te overleven en economie te redden
 Waarom CFO’s en CIO’s de handen ineen moeten slaan
 Vijf eigenschappen van succesvolle CEO's
 Vertrouwen van managers in medewerkers tijdens thuiswerken is groot
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
advertorial
De Nieuwsbrief Checklist: 49 punten voor een zorgeloze verzending
Bij het versturen van een nieuwsbrief kan veel fout gaan. Fouten maken is menselijk, maar natuurlijk maak je ze liever niet. Om fouten te voorkomen, heeft Spotler een allesomvattend document met 49 checkpoints gemaakt. Superhandig!
Download de gratis checklist
Lees verder
Dit is waarom de beveiliging van jouw domein zo belangrijk is
Het managen van jouw onderneming aan de hand van een sterk netwerk doe je zo
Een bedrijf kopen of verkopen, wat zijn de haken en ogen?
reacties
Saaie baan slecht voor het hart (1) 
HR-professional heeft hekel aan digitale sollicitatiegesprekken (2) 
Hervormingsplan voor woningmarkt goed ontvangen door makelaars (1) 
Logisch dat we zo vaak onlogisch denken (1) 
Hoogwaardige audio-oplossingen bepalend voor welzijn, efficiëntie en professionele uitstraling van hybride werkers (1) 
Vijf AI-lessen die COVID-19 ons leerde (1) 
Pandemie heeft grote impact op werkmotivatie jongeren  (1) 
top10
Futurizen. Het nieuwe werkwoord voor managers
HR-professional heeft hekel aan digitale sollicitatiegesprekken
Bedrijven tonen sterke weerstand tegen technologische transformatie
Kwart thuiswerkers zoekt andere baan bij terugkeer naar kantoor
Zieke medewerker bleef werken om financiële redenen
Managers worstelen 2,5 keer vaker met disrupties dan C-level
Crisiscommunicatie in een steeds complexere wereld
NBBU: SER-akkoord leent zich voor voortzetten gesprekken uitzend-cao
Cloud-native architectuur vereist andere applicatiebeveiliging
De gevaren van het lekken van persoonlijke gegevens en wat u ertegen kunt doen
meer top 10