zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Vijf eigenschappen van succesvolle CEO's

Blindelings vertrouwen geven

4 september 2019 - Een goede CEO creëert een fijne werkomgeving waarin werknemers zich goed voelen. Tevreden werknemers zijn namelijk essentieel voor het succes van een bedrijf. Maar niet iedereen kan zomaar een leiderspositie innemen. Hoe herken je een goede en sterke CEO? Deze vijf leiderschapskwaliteiten zijn volgens Robert Half onmisbaar.

1. Positieve instelling


Een positieve instelling doet wonderen voor de werksfeer binnen een bedrijf. Eén negatieve opmerking kan al invloed hebben op de motivatie van je werknemers. Maar het werkt ook andersom: een oprecht bedankje of welgemeend compliment – het liefst zo concreet mogelijk, want dat vergroot de positieve impact ervan – zorgt direct voor een enorme motivatieboost. Probeer daarom de inspanningen van je team voldoende erkenning te geven.

2. Passie
Om iets goed te doen, moet je het vooral met passie doen. Een goede CEO is niet snel tevreden en is erop gebrand om zaken steeds beter aan te pakken. Door je visie uit te leggen aan je medewerkers, zullen ze zelf ook gemotiveerder zijn om de doelen van de organisatie na te streven. Herinner je team er regelmatig aan wat hun bijdrage betekent en hoe dat qua waarde past in het grotere geheel. Mensen die vinden dat ze zinvol en interessant werk verrichten, zijn namelijk gemiddeld 2,4 keer gelukkiger dan mensen die vinden dat ze ‘gewoon werk’ doen – zie ons rapport over de geheimen van de gelukkigste bedrijven en werknemers.

3. Eerlijk
Eerlijk en respectvol behandeld worden is in Nederland een van de belangrijkste drijfveren voor geluk op het werk. Met een transparante houding win je het vertrouwen en de gunfactor van je medewerkers. Wees altijd jezelf en communiceer zo eerlijk mogelijk over beslissingen omtrent salaris, promoties en projecten. Het moet voor je werknemers duidelijk zijn wat ze moeten doen om een nieuwe titel of loonsverhoging te krijgen. Zo weten je medewerkers wat ze van jou kunnen verwachten en andersom ook wat jij van hen mag verwachten. Op deze manier komt niemand voor verrassingen te staan.

4. Ruimdenkend en emotioneel intelligent
Een ruimdenkend persoon is niet alleen beter in staat om belangrijke businessrelaties tot stand te brengen, maar ook om positieve relaties met werknemers aan te gaan. Ruimdenkende CEO’s leven meer mee met hun werknemers. Deze voelen zich op hun beurt beter begrepen en gaan gemakkelijker met stress om. Mensen die een goede band met hun collega’s en baas hebben, gaan bovendien met meer plezier naar hun werk. Daarnaast levert emotionele intelligentie een grote bijdrage als het gaat om leiderschap. Iemand die in staat is om zijn eigen emotionele realiteit te begrijpen en dat van anderen draagt misschien wel meer bij aan succes dan puur denkvermogen(IQ).

5. Vertrouwen
Een sterke CEO wint het vertrouwen van zijn of haar werknemers gemakkelijk, maar vertrouwt zelf ook blindelings op de kwaliteiten van het team. Door de werknemers een gevoel van ‘empowerment’ te geven, verbeter je de werktevredenheid. Wie het gevoel krijgt zelf beslissingen te mogen maken, voelt zich namelijk automatisch belangrijker. Op die manier krijgen werknemers meer zelfvertrouwen en ontwikkelen ze hun professionele vaardigheden. En daar pluk jij als werkgever op jouw beurt de vruchten weer van.

 
 Doorsturen   2 reacties  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

 De focus op ‘purpose’ in plaats van ‘profit’: hype of paradigmaverschuiving?
 De geheimen van het bedrijf met 26 CEO’s
 Nederlandse CEO AEX-fonds verdiende in 2017 gemiddeld 3,6 miljoen euro
 CEO: zet ethisch handelen medewerker hoger op de bedrijfsagenda
 
 
reacties
 
Ellen Loopstra  |   | 
5-09-2019
 | 
23:10 uur
Inderdaad. Ik ben het helemaal met Robert eens! Ik zou het zelfs nog verder willen trekken.
Ik ben van mening dat dit niet alleen belangrijke succesfactoren zijn van een CEO, maar van 'de professional' vandaag de dag. Als de CEO deze eigenschappen bezit en sturing geeft aan professionals die deze eigenschappen ook hebben wordt het makkelijker de huidige snel veranderende wereld de baas te blijven.
De dynamiek maakt dat een lineaire top-downbenadering niet (meer) de meest effectieve manier is. Duurzame verandering komt vandaag de dag van binnenuit en is systemisch van aard. Dat lukt alleen met professionals die bovengenoemde leiderschapskwaliteiten bezitten.
Mijn ervaring is dat daar nog een boel te winnen valt.
Het geeft mij altijd veel voldoening als ik als Leiderschapscoach de cultuur weet te transformeren naar een prettige open werksfeer.
Ellen Loopstra  |   | 
16-09-2019
 | 
12:56 uur
Inderdaad. Ik ben het helemaal met Robert eens! Ik zou het zelfs nog verder willen trekken.
Ik ben van mening dat dit niet alleen belangrijke succesfactoren zijn van een CEO, maar van 'de professional' vandaag de dag. Als de CEO deze eigenschappen bezit en sturing geeft aan professionals die deze eigenschappen ook hebben wordt het makkelijker de huidige snel veranderende wereld de baas te blijven.
De dynamiek maakt dat een lineaire top-downbenadering niet (meer) de meest effectieve manier is. Duurzame verandering komt vandaag de dag van binnenuit en is systemisch van aard. Dat lukt alleen met professionals die bovengenoemde leiderschapskwaliteiten bezitten.
Mijn ervaring is dat daar nog een boel te winnen valt.
Het geeft mij altijd veel voldoening als ik als Leiderschapscoach de cultuur weet te transformeren naar een prettige open werksfeer.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Pas op met het snijden in de kosten als ondernemer
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10