zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

De grote impact van zoiets ‘kleins’ als een kop koffie

Voorzie uw medewerkers van goede koffie

29 april 2021 - Het coronavirus heeft ervoor gezorgd dat de dagelijkse gang van zaken binnen bedrijven sterk is veranderd. Hoeven u en medewerkers niet perse aanwezig te zijn op het werk? Dan is het advies om thuis te werken om verspreiding van het coronavirus te voorkomen. Contact met medewerkers (en hun onderlinge contact) verloopt veelal via de telefoon, videobellen of mail.

Niet iedereen vindt dit een fijne manier van werken en veel mensen missen het persoonlijke contact. De aanwezigheid op werk heeft namelijk ook een sociale functie. Buurten bij medewerkers mag niet meer zomaar, en bovendien moeten mensen die wel aanwezig zijn afstand houden. Wat nu extra belangrijk is geworden op de werkvloer? De koffieautomaat!  Sjoerd Keer van Gio Coffee benoemt diverse voordelen van het drinken van koffie op werk, waaronder het reeds genoemde bevorderen van de sociale cohesie.


 
Koffieautomaat als centrale ontmoetingsplek
Keer vertelt eerst nog wat meer over de belangrijke sociale rol van koffie binnen bedrijven. "Bij de koffieautomaat komen u en medewerkers elkaar tegen. Dit is uitgerekend de plek om even bij te praten, te informeren bij elkaar hoe het op zakelijke of privévlak gaat en nieuwtjes uit te wisselen. Bovendien vergroot het het saamhorigheidsgevoel als u voor uw medewerkers koffie haalt, of zij onderling dat doen."
 
Meer tevreden medewerkers
Als manager wilt u uw medewerkers natuurlijk tevreden houden. Uit onderzoek is gebleken dat koffie daarbij een grote rol speelt, zo legt Keer uit. "Is het u bijvoorbeeld wel eens opgevallen hoe vaak goede koffie in vacatures zelfs als secundaire arbeidsvoorwaarden wordt genoemd? Goede koffie geeft een rustmomentje, maar ook daarna weer het gevoel dat men er weer tegenaan kan. Over slechte koffie zal dan ook hoogstwaarschijnlijk geklaagd worden."
 
Bijdragen aan een betere wereld
Maatschappelijk verantwoord ondernemen is de laatste jaren steeds belangrijker geworden. Keer legt uit hoe u als ondernemer ook kan bijdragen aan een betere wereld door een bewuste keuze te maken als het aankomt op koffie. "Bijvoorbeeld door te kiezen voor koffie met het certificaat van Rainforest Alliance. Zo helpt u de ontwikkeling van koffieboeren en de natuur en het milieu rondom plantages te beschermen."
Ook dichterbij kunt u impact hebben door koffie te drinken. Ze benoemt dat bijvoorbeeld hun organisatie diverse initiatieven steunt in eigen land. "Voor ieder kopje koffie dat via ons gedronken wordt, gaat een cent naar een nationaal goed doel. Dit jaar is het doel gesteld om 150.000 euro te doneren aan Hulphond Nederland, het Nationaal Ouderenfonds en Jantje Beton."
 
 

 
 Doorsturen   1 reactie  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Vijf tips voor een goed functioneringsgesprek in coronatijd
 Waarom data de redding zijn voor het gesprek bij de koffieautomaat
 Nederlanders willen vaker koffie buiten de deur
 Koffiemachine voor kantoor: drie tips
 
 
reacties
 
Harm Hardeman  |   | 
3-05-2021
 | 
09:13 uur
Goede koffie is uiteraard belangrijk om medewerkers tevreden te houden. Als je als bedrijf veel klanten over de vloer krijgt, is het zeker net zo belangrijk om hun goede koffie aan te bieden.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10