zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Finance-afdeling belangrijker geworden door coronacrisis

Digitaliseren en samenwerken noodzakelijk om relevant te blijven

18 februari 2021 - Het belang van finance-afdelingen is tijdens de coronacrisis bij maar liefst 37 procent van de Nederlandse bedrijven toegenomen. Dit blijkt uit onderzoek van de Universiteit van Amsterdam, Agium, Workday en Finance on a Mission onder ruim 250 Nederlandse CFO’s en Finance Professionals. Als zij na de pandemie ook relevant en veerkrachtig willen zijn, moeten financiële afdelingen nu inzetten op digitalisering en soft skills.

Finance-afdelingen vormen steeds meer het hart van de organisatie. Zo stelt de helft (48 procent) van de ondervraagde professionals dat financiële afdelingen nu een grotere rol spelen in multidisciplinaire teams dan voor de coronacrisis. Hier profiteren organisaties zowel op de korte als de lange termijn van. "Financiële activiteiten als prognoses en cashflow- en risicomanagement geven organisaties op korte termijn ademruimte," zegt Stephan Persoon, oprichter en directeur van Agium. "Terwijl met scenario- en business-case analyses bedrijven vooral hun prestaties op de lange termijn verbeteren. Met deze dubbele focus kunnen organisaties risico’s beheersen én profiteren van nieuwe kansen. Het valt op dat andere afdelingen steeds vaker een beroep doen op hun finance-collega’s om besluiten te nemen."


 
Weerbaar
Om de huidige positie van finance afdelingen te versterken, moeten organisaties investeren in digitalisering, data en soft skills, zo blijkt uit het onderzoek. Deze noodzaak lijkt algemeen bekend onder finance professionals. Zo verwacht maar liefst 56 procent van hen meer geld te besteden aan digitalisering. Naast financiële activiteiten bieden andere processen nog veel ruimte voor (digitale) verbetering. Ruim vier op de vijf organisaties halen bijvoorbeeld minder dan 25 procent omzet uit online sales. Persoon: "We zien dat digitale spelers weerbaarder zijn en daardoor sneller van de crisis herstellen. Wanneer organisaties handelen op basis van relevante, betrouwbare en real-time data, kunnen zij nog sneller reageren op veranderingen. Als zij daarnaast ook de samenwerking tussen de verschillende afdelingen door middel van soft skills verbeteren, vergroot dit de veerkracht van de organisatie enorm."
 
Toekomstbestendig
In het onderzoeksrapport benoemt Agium een aantal specifieke aandachtspunten die gevestigde organisaties weer toekomstbestendig maken. Om te beginnen moeten organisaties hun verouderde IT-landschap aanpassen of zelfs volledig vervangen. Vervolgens concludeert het rapport dat slimme bedrijven nu al gangbare technologieën omarmen en zich tegelijkertijd oriënteren op aankomende innovaties. Persoon: "Organisaties verliezen enorm veel tijd aan het onderhouden en werkbaar houden van hun legacy-systemen. Vaak is het veel efficiënter als zij die oude software vervangen. Op dit moment zijn er al veel bewezen technieken, zoals cloud computing, automatische verslaggeving, data-analyse en -visualisatie. Minder gangbaar, maar veelbelovend zijn machine learning en artificial intelligence. Organisaties kunnen nu al anticiperen op deze toekomst door bijvoorbeeld te kijken naar wat werkt in andere sectoren en medewerkers hierin mee te nemen. Als medewerkers enthousiast zijn over de nieuwe mogelijkheden, wordt het een stuk makkelijker om oude vertrouwde technologie los te laten."
 
 

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

  Verbeter uw supplychain, verbeter uw klantervaring
 Vier tips voor een digitale lenteschoonmaak voor uw foto’s en video’s
 Werkende prefereert goed luchtreinigingssysteem boven coronavaccinatie
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Voorspelde toekomstige investering in audiotechnologie weerspiegelt essentiële rol in zakelijk functioneren
 Finance: de sleutel tot wendbaarheid
 Finance professional efficiënter door coronacrisis
 Voor driekwart van de finance professionals is datagedreven bedrijfsvoering een meerjarenplan
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
advertorial
Stappenplan voor automatische e-mail campagnes
Door termen als triggers, leadscoring, notificaties, koppelingen, vullingsgraad zie je door de bomen het bos niet meer op het gebied van e-mail marketing automation. In dit white paper legt Spotler al die termen en de voordelen ervan uit. Inclusief handige woordenlijst.
Download het white paper
Lees verder
reacties
Jongeren willen weer zeeman worden (1) 
Bestuurders willen vaker vergaderen zonder de baas erbij (1) 
IT is vertragende factor bij 44 procent van de organisaties (1) 
Speciaal bedrijfsuitje voor singles biedt kansen (1) 
Vergaderen kost 37 miljard per jaar (1) 
Nederlander verhuist minder graag voor baan (1) 
Vrouwen kiezen steeds vaker voor een beroep in de ICT  (1) 
top10
Top Companies waar u kunt bouwen aan uw carrière zijn bekend
Hoge werkdruk bij grote organisaties zet klantervaring onder druk
Aantal DDoS aanvallen verdubbeld in eerste kwartaal
Banking Trojan Dridex en Qakbot grootste malwarebedreigingen in maart
De pandemie maakt persoonlijke moederdagcadeaus populair
IT is vertragende factor bij 44 procent van de organisaties
Werken op afstand is een katalysator voor productiviteit, efficiency en diversiteit
30 procent vindt dat partnerverlof even lang moet zijn als bevallingsverlof
Beperkte laadinfrastructuur grootste zorg bij aanschaf elektrische auto
Een carrière in cybersecurity: vijf tips
meer top 10