zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Werk-privé balans verslechterd door corona

56 procent medewerkers in ICT-sector mist sociale interactie

8 januari 2021 - Voor ruim een derde van de medewerkers (37 procent) is de werk-privé balans slechter geworden sinds de eerste lockdown. Veertien procent van de Nederlandse medewerkers denkt dat zijn of haar werk-privé balans nog verder achteruit zal gaan. Binnen de ICT is de impact van corona nog nadrukkelijker te zien.

Dit blijkt uit het jaarlijkse ‘What Workers Want’ (WWW) onderzoek onder meer dan 1.000 Nederlanders van Hays. In het WWW 2020-rapport geeft Hays de meest recente ontwikkelingen op de arbeidsmarkt weer.


Op dit moment is slechts de helft van Nederland (49 procent) positief over de werk-privé balans. De coronacrisis zorgt voor flink wat veranderingen in ons werkleven. Zo is voor ruim de helft van de Nederlandse medewerkers (61 procent) de werk-privé balans belangrijker geworden. Een goede werk-privé balans is belangrijk voor de (mentale) gezondheid en inzetbaarheid van medewerkers. Voor organisaties en werkgevers ligt een grote uitdaging in het ondersteunen van hun medewerkers en om hen door de veranderingen heen te begeleiden en flexibiliteit te bieden.

Grootste uitdagingen en veranderingen
Verder legt het ‘WWW’-rapport bloot dat er nieuwe uitdagingen zijn ontstaan sinds medewerkers door corona vaak thuis werken. Een sociaal isolement blijkt de grootste uitdaging. Zeker een derde (34 procent) mist sociale interactie en voelt zich geïsoleerder. Ook de verandering in workload is voor zeventien procent een grotere uitdaging geworden en veertien procent heeft moeite met zich aanpassen aan hun nieuwe werkomgeving. Medewerkers denken na over hun leven en de plek van werk daarin. Zeker een derde (34 procent) wil zich laten omscholen of een andere organisatie met meer betekenis zoeken, negentien procent wil vaker vanuit huis werken en zeventien procent wil meer aandacht besteden aan gezondheid en welzijn.

Uitschieter ICT sector
Binnen de ICT is de impact van corona nog nadrukkelijker te zien. Ten opzichte van het landelijk gemiddelde, ervaart ruim twintig procent meer het gemis van sociale interactie als grootste uitdaging, namelijk zeker 56 procent. Toch wil bijna de helft (47 procent) in de toekomst vaker thuis werken. 37 procent wil werken voor een organisatie met meer betekenis en 30 procent zegt meer aandacht te willen besteden aan hun gezondheid en welzijn.
David Trollope, Managing Director Hays Nederland: "Dat de COVID-19-crisis impact heeft op ons werk en onze mentale gesteldheid is maar al te duidelijk. Flexibiliteit vanuit werkgevers is ontzettend belangrijk in het ondersteunen van hun medewerkers hierin. Denk bijvoorbeeld aan de inrichting van de werkdag. Waar de een het prettig vindt om in de avond langer door te werken en tussendoor even wat tijd aan zichzelf te besteden, begint de ander liever vroeg zodat hij of zij tijdig kan afsluiten. Het belangrijkste is dus dat het werk gedaan wordt, en niet zozeer wanneer het gedaan wordt. Aan de manager de taak om hier zo veel mogelijk ruimte te bieden, zolang het niet ten koste gaat van het contact met collega’s en de werkzaamheden. Goede afspraken en richtlijnen rond flexibel werken zijn essentieel en daar plukt uiteindelijk iedereen de vruchten van."
 

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Een op de vijf managers let op etniciteit bij aannemen medewerkers
 COVID-19 brengt nieuwe cyberdreigingen aan het licht
 Nederlandse sollicitant omschrijft zichzelf het vaakst als ‘teamplayer’, ‘gemotiveerd’ en ‘ambitieus’
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Eén op de drie werknemers worstelt met werk-privébalans
 Nederlanders hebben de beste werk-privébalans van West-Europa
 Meer flexibiliteit en aandacht werk-privébalans
 Organisaties worstelen met werk-privé balans werknemers
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
advertorial
Plan van Aanpak: 3 stappen voor meer e-mail marketingsucces
In dit white paper / Plan van Aanpak legt Spotler uit hoe je 1) je doelen en doelgroepen in kaart brengt, 2) met welke middelen je je doelen en doelgroepen bereikt en 3) wie het uitvoert en wanneer. Download het handige document, inclusief checklist.
Download het Plan van Aanpak
Lees verder
5 redenen waarom het aanhaken van een freelance online marketeer de juiste keuze is
Wat je allemaal moet weten bij het verbouwen van je kantoorruimte
reacties
'Beleggers hebben binnen 3 tot 6 jaar hun geld terug' (1) 
Subsidie voor ondernemende uitvinders (1) 
Optimisme technische bedrijven overstijgt coronacrisis (1) 
Een vijfde keurt tattoos op kantoor af (1) 
Marketeer mist kennis van online marketing (1) 
Nederlander werkt na corona liever niet meer tegelijk met partner vanuit huis (1) 
Huizenkopers wijken steeds meer uit naar Overijssel, Groningen, Flevoland en Drenthe (1) 
top10
Pandemie inspireert Nederlanders tot gerichte om- en bijscholing naar banen van toekomst
Nederland stijgt zeven plaatsen op Global Gender Gap Index
De toekomst van IT innovaties in vijf opvallende steden
Nederlandse werknemer wil nieuwe digitale vaardigheden
Logisch dat we zo vaak onlogisch denken
Bijna 900 procent meer aanvallen met fileless malware
CXO’s in EMEA zetten fors in op cloudgebaseerde back-up
Nederlandse sollicitant omschrijft zichzelf het vaakst als ‘teamplayer’, ‘gemotiveerd’ en ‘ambitieus’
Marketing- en salesafdelingen werken langs elkaar heen
De belangrijkste trends in mobile voor de zakelijke markt
meer top 10