zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Werk-privé balans verslechterd door corona

56 procent medewerkers in ICT-sector mist sociale interactie

8 januari 2021 - Voor ruim een derde van de medewerkers (37 procent) is de werk-privé balans slechter geworden sinds de eerste lockdown. Veertien procent van de Nederlandse medewerkers denkt dat zijn of haar werk-privé balans nog verder achteruit zal gaan. Binnen de ICT is de impact van corona nog nadrukkelijker te zien.

Dit blijkt uit het jaarlijkse ‘What Workers Want’ (WWW) onderzoek onder meer dan 1.000 Nederlanders van Hays. In het WWW 2020-rapport geeft Hays de meest recente ontwikkelingen op de arbeidsmarkt weer.


Op dit moment is slechts de helft van Nederland (49 procent) positief over de werk-privé balans. De coronacrisis zorgt voor flink wat veranderingen in ons werkleven. Zo is voor ruim de helft van de Nederlandse medewerkers (61 procent) de werk-privé balans belangrijker geworden. Een goede werk-privé balans is belangrijk voor de (mentale) gezondheid en inzetbaarheid van medewerkers. Voor organisaties en werkgevers ligt een grote uitdaging in het ondersteunen van hun medewerkers en om hen door de veranderingen heen te begeleiden en flexibiliteit te bieden.

Grootste uitdagingen en veranderingen
Verder legt het ‘WWW’-rapport bloot dat er nieuwe uitdagingen zijn ontstaan sinds medewerkers door corona vaak thuis werken. Een sociaal isolement blijkt de grootste uitdaging. Zeker een derde (34 procent) mist sociale interactie en voelt zich geïsoleerder. Ook de verandering in workload is voor zeventien procent een grotere uitdaging geworden en veertien procent heeft moeite met zich aanpassen aan hun nieuwe werkomgeving. Medewerkers denken na over hun leven en de plek van werk daarin. Zeker een derde (34 procent) wil zich laten omscholen of een andere organisatie met meer betekenis zoeken, negentien procent wil vaker vanuit huis werken en zeventien procent wil meer aandacht besteden aan gezondheid en welzijn.

Uitschieter ICT sector
Binnen de ICT is de impact van corona nog nadrukkelijker te zien. Ten opzichte van het landelijk gemiddelde, ervaart ruim twintig procent meer het gemis van sociale interactie als grootste uitdaging, namelijk zeker 56 procent. Toch wil bijna de helft (47 procent) in de toekomst vaker thuis werken. 37 procent wil werken voor een organisatie met meer betekenis en 30 procent zegt meer aandacht te willen besteden aan hun gezondheid en welzijn.
David Trollope, Managing Director Hays Nederland: "Dat de COVID-19-crisis impact heeft op ons werk en onze mentale gesteldheid is maar al te duidelijk. Flexibiliteit vanuit werkgevers is ontzettend belangrijk in het ondersteunen van hun medewerkers hierin. Denk bijvoorbeeld aan de inrichting van de werkdag. Waar de een het prettig vindt om in de avond langer door te werken en tussendoor even wat tijd aan zichzelf te besteden, begint de ander liever vroeg zodat hij of zij tijdig kan afsluiten. Het belangrijkste is dus dat het werk gedaan wordt, en niet zozeer wanneer het gedaan wordt. Aan de manager de taak om hier zo veel mogelijk ruimte te bieden, zolang het niet ten koste gaat van het contact met collega’s en de werkzaamheden. Goede afspraken en richtlijnen rond flexibel werken zijn essentieel en daar plukt uiteindelijk iedereen de vruchten van."
 

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Is technologie onze reddingsboei tijdens lockdown?
 Huizenkopers wijken steeds meer uit naar Overijssel, Groningen, Flevoland en Drenthe
 Leidinggevende stimuleert werknemer niet om te leren
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Eén op de drie werknemers worstelt met werk-privébalans
 Nederlanders hebben de beste werk-privébalans van West-Europa
 Meer flexibiliteit en aandacht werk-privébalans
 Organisaties worstelen met werk-privé balans werknemers
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
advertorial
Marketing Inhaak Kalender 2021 + handige tips
Met de overzichtelijke kalender van Spotler heb je in één oogopslag alle 'inhakers' voor jouw (e-mail) marketingcampagnes van 2021 in beeld. Handig voor eventgebonden acties naar klanten en nieuwsbriefabonnees! Inclusief interessante e-mail marketing tips.
Download de gratis kalender
Lees verder
Wereldwijd actief technologiebedrijf sponsort Nederlands vrouwenteam voor extreme roeirace
reacties
Ontwikkeling e-invoicing zorgt voor toename wereldwijde B2B-commerce in 2015 (1) 
Twee op de drie Nederlanders schaamt zich voor hoesten of niezen in publieke binnenruimtes (1) 
Grote organisaties zorgen beter voor thuiswerkende werknemers (1) 
Culture fit doorslaggevend voor recruiters (1) 
Bij helft Nederlanders komt gezelschapsspel op tafel tijdens feestdagen (1) 
Kwart medewerkers sjoemelt met klokken van tijd  (1) 
Financieel verantwoordelijke weet niet wat belastingplannen Prinsjesdag betekenen voor bedrijf  (1) 
top10
Voordeligste benzinepompen in Nederland bekend
Minder autoverbruik: zo komt uw auto de winter door zonder onverwachte kosten
Deepfakes, virtuele producties en lege bioscopen
Digital Days 2021: jongeren enthousiast maken voor ICT
Tips om uw vloer te beschermen tijdens het thuiswerken
Eén op de drie Nederlanders wil dat werkgever niet-gevaccineerde collega weigert op kantoor
‘Coronastress maakt managers en bestuurders minder capabel’
Bedrijven in duurzame energiesector hebben hogere omzet dan verwacht
In 2020 grootste cao-loonstijging in twaalf jaar
Twijfel is de grote vriend van excellente prestaties
meer top 10