zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Organisaties worstelen met werk-privé balans werknemers

28 juni 2016 - Organisaties lijken vandaag de dag niet goed in staat tegemoet te komen aan de werk-privé balans behoeften van werknemers. Omdat nieuwe generaties die toetreden tot de arbeidsmarkt hier steeds meer waarde aan hechten, is het vinden van een goede werk-privé balans een urgent thema geworden dat tevens kansen biedt.

Dit is een van de conclusies van Jenny Sok in haar proefschrift ‘Make it work, Rethinking the work-home interface’, waarmee zij op 27 juni 2016 promoveerde aan Nyenrode Business Universiteit.



Enorme verschuiving
De veranderingen van de laatste 60 jaar in zowel het werkend als privé-bestaan van mensen lijken de oorzaak van de toenemende behoefte aan een andere werk-privé balans. "Een van de belangrijkste ontwikkelingen is de sterk toegenomen toetreding van vrouwen tot de arbeidsmarkt sinds de jaren ’50-’60. Dit heeft een enorme verschuiving in de verdeling van tijd aan werk en privérollen teweeg gebracht," stelt Sok. "Bovendien worden families steeds diverser door het stijgende aantal echtscheidingen. Ook mantelzorg voor oudere familieleden vraagt meer privétijd van werknemers. Vooral alleenstaande ouders en gescheiden co-ouders hebben doorgaans moeite om werk en zorgtaken te combineren."

Werkbare balans
Jenny Sok probeert in haar dissertatie de vraag te beantwoorden hoe de werk-privé connectie werkbaar kan worden gemaakt. Hierbij heeft ze vanuit maatschappelijk perspectief, organisatie perspectief en individueel perspectief onderzoek gedaan. "Een van de conclusies is dat investeren in de werk-privé balans van medewerkers loont. Werknemers die een positieve werk-privé balans ervaren zijn objectief gezonder, presteren beter en zijn minder vaak afwezig van het werk. Hier ligt dus een kans voor organisaties." aldus Sok.

Diversiteit
Een praktische aanbeveling om werk-privé balans werkbaar in organisaties te maken, is de diversiteit in de organisatie in kaart te brengen. Sok beveelt aan om HR maatregelen te ontwikkelen voor verschillende groepen omdat mannen en vrouwen, jongere en oudere medewerkers verschillende behoeften hebben. Daarnaast wijst ze erop dat er meer vormen van diversiteit zijn dan sekse en leeftijd, zoals culturele achtergrond, levensfase en dergelijke. Ze adviseert de werk-privé behoeften van de verschillende groepen vast te leggen en hierop te monitoren: "Met de informatie die hiermee vrijkomt, kunnen gerichte interventies worden gepleegd indien nodig zodat de werk-privé balans de gewenste kant op gaat."

Het proefschrift van Jenny Sok is hier te lezen.

 
 Doorsturen   1 reactie  

 

Laatste nieuws

 Vijf tips voor de aanschaf van een laptop voor thuiswerken
 Nederlander ziet geen plek voor zichzelf op kansrijke technische arbeidsmarkt
 Hoog niveau werknemersbetrokkenheid na invoering thuiswerken
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Werknemer vindt grensvervaging werk-privé geen probleem
 Helft Nederlandse werknemers wil werk-privé balans verbeteren
 Lager opgeleiden ervaren betere werk-privébalans
 Slechte werk-privé balans verjaagt toppers
 
 
reacties
 
Bert-Jan van der Mieden  |   | 
29-08-2016
 | 
14:58 uur
De werknemer is primair zelf verantwoordelijk voor een goede balans in leven, wonen en werken. De werkgever kan de werknemer daarbij wel ondersteunen. Het volgen van een traject levensregisseur bijvoorbeeld leidt ertoe dat de werknemer zelf de regie ter hand neemt. En heeft o.a. als resultaat dat de individuele doelstellingen en de organisatiedoelstellingen optimaal op elkaar worden afgestemd. Dat is een win-win-situatie, waarbij zowel de organisatie als de werknemer de eigen verantwoordelijkheid neemt.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
advertorial
Marketing Inhaak Kalender 2021 + handige tips
Met de overzichtelijke kalender van Spotler heb je in één oogopslag alle 'inhakers' voor jouw (e-mail) marketingcampagnes van 2021 in beeld. Handig voor eventgebonden acties naar klanten en nieuwsbriefabonnees! Inclusief interessante e-mail marketing tips.
Download de gratis kalender
Lees verder
Wereldwijd actief technologiebedrijf sponsort Nederlands vrouwenteam voor extreme roeirace
reacties
Coronacrisis boost videogebruik voor e-learning en webinars (1) 
Thuiswerkverkeer breekt records begin 2021 (1) 
Invloed corona op arbeidsmarkt: banen in e-commerce en klantenservice in opkomst (1) 
Klanten willen slechts twee dingen (2) 
Drie manieren waarop Internet of Things SEO voorgoed verandert (2) 
Ruim helft Nederlanders openhartig over salaris (1) 
Ontwikkeling e-invoicing zorgt voor toename wereldwijde B2B-commerce in 2015 (1) 
top10
Klanten willen slechts twee dingen
CIO’s hebben behoefte aan meer teamoverstijgend samenwerken
Discriminatie op de arbeidsmarkt actueler dan ooit
Coronacrisis boost videogebruik voor e-learning en webinars
Thuiswerkverkeer breekt records begin 2021
Vier (logistieke) banen die door de Brexit belangrijker zijn dan ooit
‘Thuiswerken’ snelst gestegen thema voor phishing-aanvallen
Nederland tweede van Europa in aantal gemelde datalekken sinds invoering AVG
Vijf tips voor de aanschaf van een laptop voor thuiswerken
Invloed corona op arbeidsmarkt: banen in e-commerce en klantenservice in opkomst
meer top 10