zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Hypotheekaanvragen voor verbetering woning stijgen met 48 procent

2020 historisch jaar voor woningmarkt als gevolg van coronacrisis

4 januari 2021 - In 2020 is het aantal hypotheekaanvragen van huizenkopers- en bezitters tot en met november met 24 procent gestegen. Vooral huizenbezitters waren actiever op de woningmarkt, ruim één derde van het aantal aanvragen was afkomstig van deze groep. Zo steeg het aantal mensen dat ervoor koos hun hypotheek over te sluiten explosief met 64 procent.

Hierdoor konden zij nog profiteren van een historisch lage rente. Ook het aantal hypotheekaanvragen voor de verbetering van de woning steeg sterk: met 48 procent in vergelijking met 2019, blijkt uit cijfers van De Hypotheker. Door de sterk stijgende huizenprijzen en de krapte op de huizenmarkt besluiten veel huizenbezitters niet te verhuizen, maar te investeren in de eigen woning. Doordat veel Nederlanders door corona thuiswerken, kiezen zij ook vaker voor een aanpassing van hun huis, bijvoorbeeld door met een extra (werk)kamer of uitbouw ruimte te creëren.


 
Uitzonderlijk jaar
2020 gaat de boeken in als een uitzonderlijk jaar voor de woningmarkt, waarbij verschillende records zijn verbroken. Hoewel een daling van het aantal hypotheekaanvragen door de coronacrisis werd verwacht, was juist het tegendeel het geval. Na de uitbraak van de crisis was een zeer sterke stijging zichtbaar van het aantal hypotheekaanvragen. Zo nam het aantal aanvragen in het tweede kwartaal met bijna de helft toe in vergelijking met dezelfde periode een jaar geleden. Bijna een kwart van de hypotheekaanvragen in 2020 was volgens De Hypotheker afkomstig van oversluiters. Zo wilden veel woningbezitters vanaf maart profiteren van de historisch lage hypotheekrente nadat de hypotheekrente licht steeg. In juli zette de daling opnieuw in waardoor er ook in het derde kwartaal aanzienlijk meer oversluiters (+32 procent) actief waren in vergelijking met dezelfde periode vorig jaar. Vooral 55-plussers (41 procent) en huizenbezitters in de leeftijd van 45 tot 55 (28 procent) kozen er dit jaar voor hun hypotheek over te sluiten. Doordat zij al langere tijd in hun koophuis wonen, profiteren zij van een lagere hypotheekrente als het einde van hun rentevaste periode in zicht komt wat lagere maandlasten oplevert.
 
Verbouwen en verduurzamen woning wint in 2020 sterk aan populariteit
Een andere belangrijke oorzaak van de sterke groei van het aantal hypotheekaanvragen is het aantal huizenbezitters dat besloot hun woning te verbouwen of verduurzamen. In vergelijking met 2019 groeide deze groep dit jaar met maar liefst 48 procent. Vooral in de leeftijdscategorie 35 tot 45 jaar (32 procent) en 25 tot 35 jaar (24 procent) besloten veel huizenbezitters te investeren in de eigen woning. Vanwege de krapte op de woningmarkt en de sterk stijgende huizenprijzen kiezen zij er voor niet te verhuizen. Zo stegen de huizenprijzen het derde kwartaal met ruim elf procent en kost een gemiddelde woning nu een bedrag van 344.000 euro. De coronacrisis heeft het investeren in de eigen woning versneld, doordat veel woningbezitters vanuit huis werken en de behoefte aan meer ruimte is toegenomen. Bovendien kunnen woningeigenaren die de waarde van hun woning zien stijgen hun hypotheek tegen de huidige lage rente verhogen om deze overwaarde te benutten. Dit extra geld wordt gebruikt voor energiebesparende maatregelen of om het wooncomfort te vergroten.
De coronacrisis heeft een uitzonderlijke stijging van het aantal hypotheekaanvragen tot gevolg gehad. "Ondanks de huidige onzekerheid zijn zowel oversluiters als huizenkopers nog steeds actief op de woningmarkt. Dit is onder meer het gevolg van de coronacrisis, omdat veel mensen verwachtten dat de hypotheekrente juist sterk zou stijgen. Sinds juli is echter een dalende trend ingezet en in december heeft de hypotheekrente het laagterecord van maart zelfs verbroken," vertelt Menno Luiten, commercieel directeur van De Hypotheker. "Door de steeds grotere schaarste aan betaalbare woningen en de almaar stijgende huizenprijzen kiezen veel huizenbezitters er daarom liever voor te investeren in de eigen woning om het wooncomfort te verhogen of hun huis te verduurzamen. Naar verwachting zal deze ontwikkeling zich in 2021 voortzetten, aangezien de krapte op de huizenmarkt alsmaar toeneemt."
 

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Een op de vijf managers let op etniciteit bij aannemen medewerkers
 COVID-19 brengt nieuwe cyberdreigingen aan het licht
 Nederlandse sollicitant omschrijft zichzelf het vaakst als ‘teamplayer’, ‘gemotiveerd’ en ‘ambitieus’
 

Gerelateerde nieuwsitems

 VEH: Europese taxatierichtlijn kost huiseigenaren miljoenen per jaar
  40 procent huurders in vrije sector wil liever koopwoning
 Nederlander denkt dat smart home inbreuk maakt op privacy
 Consumptie huishoudens bijna twee procent hoger in juni
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
advertorial
Plan van Aanpak: 3 stappen voor meer e-mail marketingsucces
In dit white paper / Plan van Aanpak legt Spotler uit hoe je 1) je doelen en doelgroepen in kaart brengt, 2) met welke middelen je je doelen en doelgroepen bereikt en 3) wie het uitvoert en wanneer. Download het handige document, inclusief checklist.
Download het Plan van Aanpak
Lees verder
5 redenen waarom het aanhaken van een freelance online marketeer de juiste keuze is
Wat je allemaal moet weten bij het verbouwen van je kantoorruimte
reacties
Tips om online de perfecte werknemer te vinden (1) 
'Beleggers hebben binnen 3 tot 6 jaar hun geld terug' (1) 
Subsidie voor ondernemende uitvinders (1) 
Optimisme technische bedrijven overstijgt coronacrisis (1) 
Een vijfde keurt tattoos op kantoor af (1) 
Marketeer mist kennis van online marketing (1) 
Nederlander werkt na corona liever niet meer tegelijk met partner vanuit huis (1) 
top10
Pandemie inspireert Nederlanders tot gerichte om- en bijscholing naar banen van toekomst
Nederlandse sollicitant omschrijft zichzelf het vaakst als ‘teamplayer’, ‘gemotiveerd’ en ‘ambitieus’
Logisch dat we zo vaak onlogisch denken
De toekomst van IT innovaties in vijf opvallende steden
Nederlandse werknemer wil nieuwe digitale vaardigheden
Bijna 900 procent meer aanvallen met fileless malware
Nederland stijgt zeven plaatsen op Global Gender Gap Index
CXO’s in EMEA zetten fors in op cloudgebaseerde back-up
Marketing- en salesafdelingen werken langs elkaar heen
AI-ificatie en cloudautomatisering: ontwikkelingen in onvoorspelbare tijden
meer top 10