zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Consumptie huishoudens bijna twee procent hoger in juni

Omstandigheden voor consumptie in augustus minder gunstig dan in juni

26 augustus 2019 - Consumenten hebben in juni 1,7 procent meer besteed dan in juni 2018, meldt het CBS. De groei is lager dan in de voorgaande maand. Consumenten hebben in juni 2019 vooral meer aan kleding, woninginrichting en huishoudelijke apparaten besteed.

Volgens de CBS Consumptieradar zijn de omstandigheden voor de consumptie in augustus minder gunstig dan in juni. De consumptiecijfers zijn gecorrigeerd voor prijsveranderingen en veranderingen in de samenstelling van de koopdagen.



Consument besteedt vooral meer aan duurzame goederen
Consumenten hebben in juni 4,0 procent meer besteed aan duurzame goederen. Ze gaven vooral meer uit aan kleding, woninginrichting en huishoudelijke apparaten. Aan nieuwe personenauto’s hebben consumenten echter opnieuw minder besteed.
Consumenten hebben aan voedings- en genotmiddelen 0,3 procent meer besteed dan een jaar eerder. Ze gaven 1,0 procent minder uit aan overige goederen, zoals energie en motorbrandstoffen. Vorige week meldde het CBS dat de detailhandel in juni 2,8 procent meer heeft omgezet dan in juni 2018. Het verkoopvolume was 2,4 procent hoger. Ook deze cijfers zijn gecorrigeerd voor de samenstelling van koopdagen.
De uitgaven aan diensten, zoals verzekeringen, woninghuur, openbaar vervoer en een bezoek aan restaurant of kapper, lagen in juni 1,7 procent hoger dan een jaar eerder. Uitgaven aan diensten maken ruim de helft van de totale binnenlandse consumptieve bestedingen uit.

Omstandigheden voor consumptie in augustus minder gunstig dan in juni
Het CBS publiceert elke maand ook over de omstandigheden voor de consumptie in de consumptieradar. De consumptie door huishoudens hangt onder meer samen met de verwachtingen van consumenten, de situatie op de arbeidsmarkt en de ontwikkeling van hun vermogen. De indicatoren in de radar hangen goed samen met de consumptie door huishoudens, maar een verbetering van de omstandigheden betekent niet per se een hogere groei van de consumptie.
Volgens de CBS Consumptieradar zijn de omstandigheden voor de consumptie door Nederlandse huishoudens in augustus minder gunstig dan in juni. Dat komt vooral doordat de verwachting van consumenten over de toekomstige ontwikkeling van de werkloosheid minder positief was. Ook waren ondernemers in de industrie minder positief over de toekomstige werkgelegenheid in hun bedrijf en was de groei van de werkzame bevolking op jaarbasis ook iets kleiner dan in de voorgaande maand.
 

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Een carrière in cybersecurity: vijf tips
 FluBot-malware verspreidt zich snel door Europa
 Ziekteverzuim eerste kwartaal 2021: licht dalende trend
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Groei consumptief krediet zet door
 Nederlander leent negentien procent meer in 2016
 Consumentenvertrouwen stijgt langzaam maar zeker
 Particuliere schulden remmen groei consumptie
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
advertorial
Stappenplan voor automatische e-mail campagnes
Door termen als triggers, leadscoring, notificaties, koppelingen, vullingsgraad zie je door de bomen het bos niet meer op het gebied van e-mail marketing automation. In dit white paper legt Spotler al die termen en de voordelen ervan uit. Inclusief handige woordenlijst.
Download het white paper
Lees verder
reacties
Nederlander verhuist minder graag voor baan (1) 
Vrouwen kiezen steeds vaker voor een beroep in de ICT  (1) 
De lente is de beste tijd om te verhuizen (1) 
Koningsdag: toeristen het land in, Nederlanders eruit (1) 
Import gas niet van invloed op Nederlandse energierekening (1) 
De grote impact van zoiets ‘kleins’ als een kop koffie (1) 
Stofzuigen en strijken populairder dan pensioenoverzicht (1) 
top10
De grote impact van zoiets ‘kleins’ als een kop koffie
Top Companies waar u kunt bouwen aan uw carrière zijn bekend
Hoge werkdruk bij grote organisaties zet klantervaring onder druk
Aantal DDoS aanvallen verdubbeld in eerste kwartaal
Bankinvesteringen in blockchain en cryptocurrencies stijgen sterk
Banking Trojan Dridex en Qakbot grootste malwarebedreigingen in maart
De pandemie maakt persoonlijke moederdagcadeaus populair
Hybride werken: zijn we er wel klaar voor?
IT is vertragende factor bij 44 procent van de organisaties
Werken op afstand is een katalysator voor productiviteit, efficiency en diversiteit
meer top 10