zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Zijn ‘Black Friday’-marketingstrategieën even duurzaam als de campagne zelf?

Hoe trekt u ook op langere termijn de aandacht van uw klanten?

30 november 2020 - November, beter bekend als ‘shopvember’, staat helemaal in het teken van Black Friday, het jaarlijkse hoogtepunt om interessante koopjes op de kop te tikken. Bedrijven bedelven consumenten met onweerstaanbare aanbiedingen om hun eindejaarsverkoop extra te stimuleren. Zeker in een jaar als 2020, waar de pandemie heel wat bedrijven in moeilijk vaarwater heeft gebracht, zou dit een boost moeten zijn voor hun omzet.

Toch hebben ook veel bedrijven ook juist de kans aangegrepen om ‘Black Friday’ als concept te herdenken. Nieuwe initiatieven zoals ‘Green Friday’ of ‘Circular Monday (in plaats van Cyber Monday) schieten als paddestoelen uit de grond.


Interessant om te zien hoe bedrijven steeds vaker aandacht besteden aan marketingcampagnes met een duurzame invalshoek. Maar de vraag is: is hun strategie even duurzaam op lange termijn? De pandemie heeft geleid tot grote veranderingen in de gewoontes van de consument en het speelveld is bijna volledig verschoven naar het internet. Dit jaar zijn de beelden van honderden mensen die zich bij de ingang van de winkels hebben verzameld, verdwenen. Dus wat kunnen bedrijven in dit nieuwe scenario doen om de aandacht van hun klanten te trekken, voor Black Friday, maar ook op langetermijn? Selligent Marketing Cloud deelt graag enkele aandachtspunten:

1. Aanpassen aan verandering
We leven in een tijd van grote economische onzekerheid. De consument staat nu meer dan ooit open voor aanbiedingen en kortingen, blijkt uit ons onderzoek. Maar liefst 61 procent van de Nederlandse consumenten is geïnteresseerd in aanbiedingen van producten en diensten. Ze willen toegang hebben tot dezelfde promoties als in de winkel, maar dan vanuit huis. Daarom zijn digitale kanalen essentieel voor het vastleggen en behouden van de aandacht van de consument. Focus daarom als bedrijf op onlinekanalen. Zorg ervoor dat ze up-to-date en toegankelijk zijn. Het is ook belangrijk om aandacht te besteden aan de meest populaire vormen van digitaal winkelen onder consumenten. Consumenten zijn steeds meer geïnteresseerd in het kopen via de app en sociale media. Deze opties mogelijk maken is de sleutel tot succes.

2. Digitale marketing: uw nieuwe beste vriend
Vernieuwen of vergaan. Een onderwerp dat, aan de vooravond van de twee grootste shopping events van het jaar, steeds meer aan kracht wint. Bedrijven kunnen digitale kanalen niet meer omzeilen, ze zijn onontbeerlijk om met hun klanten te communiceren. In die zin spelen de verschillende tools in digitale marketing een belangrijke rol.

E-mailmarketing
Het ontwikkelen van een e-mailmarketingcampagne is een goed begin om de aandacht van de consument te trekken. Het maken van lijsten oftewel target of audience lists met ontvankelijke consumenten, het associëren van het merkimago met de verzonden e-mails, of het bewaken van de marketing pressure om degenen die geen communicatie willen ontvangen niet te overbelasten, zijn enkele van de strategieën die moeten worden gevolgd als het gaat om het ontwikkelen van een goede campagne.

Marketingautomatisering
Het gebruik van marketingautomatisering bij het maken van marketingcampagnes via diverse kanalen kan helpen om processen te stroomlijnen. Hoewel we rekening moeten houden met de frequentie en hoeveelheid e-mail die worden verzonden. Volgens gegevens uit onze Global Connected Consumer Index heeft ruim 36 procent van de Nederlandse consumenten zich in de afgelopen zes maanden uitgeschreven uit drie of meer mailings van merken. Hierbij gaf 47 procent aan dat het ontvangen van te veel communicatie over de verschillende kanalen heen de oorzaak is.
Het is belangrijk om gepersonaliseerde campagnes te creëren, rekening houdend met zowel de prospects en consumenten als met de tijd van het jaar waarin bedrijven hun kortingen promoten. Bijvoorbeeld, voor Black Friday kun je als bedrijf een aftelklok toevoegen waar de consument zich bewust is van de resterende tijd tot de grote dag, en in hem een gevoel van ‘fear of missing out’ genereren.

3. Het belang van een goede website
De website of webshop van het bedrijf moet worden voorbereid op urenlange hectische activiteit. Bedrijven moeten hun websites vóór Black Friday en Cyber Monday getest hebben om er zeker van te zijn dat ze het toegenomen verkeer echt aankunnen. Het aanpassen van aanbiedingen en het aanbevelen van specifieke producten aan de consumenten zal de betrokkenheid en daarmee de reputatie van het merk vergroten.
Deze Black Friday was anders, maar het was nog steeds het grootste shoppingevent van het jaar. Bedrijven staan voor de grote uitdaging om hun consumenten te bereiken via digitale kanalen, en dat deze communicatie niet verloren gaat in de poging tot. Er gaat een nieuwe deur open dankzij digitale marketing, die zich aanpast aan de nieuwe normaliteit.
 

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Jongeren verdienen meer, maar als vrouw minder
 Ransomware schaadt mentale gezondheid IT-professionals
 Onbekwaam personeel veroorzaakt fouten en fysieke ongelukken
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Drie gouden regels voor e-mailmarketing in het nieuwe normaal
 De coronasituatie is het ideale moment voor SEO en online marketing
 Adverteerders besteden in 2019 2,2 miljard euro aan digital advertising
 Sales, marketing en corona: licht aan het einde van de tunnel?
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
advertorial
Waar sta jij voor als leider?
Wat heb je als leider van vandaag en morgen nodig om jouw doelen te behalen? Het antwoord op deze en andere vragen, vind je in het boek ‘Leiderschap in Beeld’ door hoogleraar Jan de Vuijst. TIAS deelt de eerste 4 hoofdstukken in een gratis e-book.
Lees verder
Welke opleiding past bij jou
Hoe vind ik een goede advocaat
Wat kan ik allemaal met een mkb boekhouding
reacties
Een nieuwe taal leren, maar dan anders (1) 
Wat is er nodig voor échte duurzame en sociale impact? (1) 
De Metaverse: wat kan je er eigenlijk mee? (2) 
Helft Nederlandse werknemers last van mentale problemen, verergerd door kosten levensonderhoud (1) 
Data-savvy organisaties zijn winstgevender, veerkrachtiger en innovatiever (1) 
Hoe laat ik anderen zelf nadenken? (1) 
Zeven tips voor het omgaan met klagende medewerkers (4) 
top10
Slechts helft vacatureteksten bevat salarisinformatie
Europese finance- en IT-leiders onthullen pad naar digitale financiële transformatie
Inflatie en de werkplek: vier op de vijf Nederlanders gaan werklocaties niet wijzigingen
Voorspellingen voor 2023: toename Cybercrime-as-a-Service (CaaS) en Reconnaissance-as-a-Service
Werkgevers zien zich door economische onzekerheid genoodzaakt geboekte vooruitgang op arbeidsvoorwaarden terug te draaien
Werken waar je wil – ‘Het nieuwe werken is gewoon werk’
Betrokkenheid bij ESG en DEI daalt, maar stijgt op gebied van aantrekken van talent
Bij diversiteit en inclusie moet je verder kijken dan de groepssamenstelling
Jongeren verdienen meer, maar als vrouw minder
Trends voor de datacenterbranche
meer top 10