zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Adverteerders besteden in 2019 2,2 miljard euro aan digital advertising

Verwachtingen voor 2020 een stuk minder positief door COVID-19

3 juni 2020 - Conform de verwachting is in 2019 het marktaandeel van digital advertising nog verder gestegen. Inmiddels wordt jaarlijks door adverteerders 2,2 miljard euro van het marketingbudget aan digital advertising besteed. Voor 2020 zijn de verwachtingen echter een stuk minder positief.

Alle respondenten van de Online Ad Spend Study, die Deloitte in opdracht van IAB Nederland uitvoerde en vandaag presenteert, zien dat COVID-19 een negatieve impact heeft op het digitale-marketingbudget. Op basis van de informatie die is verstrekt, verwachten de onderzoekers voor 2020 een daling van de ad spend van gemiddeld 20 procent ten opzichte van 2019.


 
Tien jaar lang digitale groei
Net als in voorgaande jaren heeft digital advertising ook in 2019 traditionele mediatypen als tv, radio en print ver achter zich gelaten. De tienjarige jubileumeditie van de populaire Online Ad Spend Study toont zelfs een samengestelde jaarlijkse groei over de periode van 2012-2019 van 9,7 procent. Net als in voorgaande jaren is search advertising ook in 2019 de belangrijkste drijver van deze groei. Sinds 2013 zien we jaarlijks al de grote invloed van search binnen het totale online-advertentiebudget, het groeipercentage van dit jaar (+vijftien procent) bevestigt dat search een onmisbaar onderdeel is van het advertentiebudget.
 
Acceleratie van traditionele media naar digitaal
Naast een aanhoudende groei van online video (+21 procent) laat het onderzoeksrapport zien dat de sterke opmars van digitalisering van andere traditionele media zich voortzet. Mede dankzij de toename van het aantal schermen en campagnes groeide DOOH-advertising (Digital Out of Home) in 2019 verder door met 35 procent. Ook binnen de nog traditionele audiomarkt worden stappen gezet richting digital en groeide digital audio in 2019 naar verwachting met 44 procent.
 
COVID-19-impact op de ad spend
Het onderzoeksrapport laat zien dat door COVID-19 de ad-spenddaling met name aan het einde van het eerste kwartaal en het begin van het tweede kwartaal van dit jaar is ingezet. De shock die het virus teweegbracht, zorgde volgens de respondenten ervoor dat campagnes, met name in de travel-, entertainment-/events- en automotive industrie, zijn gepauzeerd of gecanceld. Wendy Pouw, directeur IAB Nederland, over de impact van COVID-19 op de digitale-advertentiemarkt: "De COVID-19-uitbraak heeft de wereld, het dagelijks leven en onze industrie drastisch beïnvloed. Wat de volledige impact zal zijn, kunnen we nog niet aangeven. Wat we wel weten, is dat een goed overzicht van de situatie vóór COVID-19 essentieel is voor benchmarking, het begrijpen van de impact en routes naar herstel. De Online Ad Spend Study van IAB Nederland is daarin een onmisbaar instrument."
 
Het tijdperk van tien jaar digitale groei komt ten einde
Nathalie La Verge, digital media-expert Deloitte: "In de tien jaar dat wij onderzoek doen naar de ontwikkelingen binnen de digitale-advertentiemarkt, zijn er veel trends en ontwikkelingen langsgekomen. Zo zagen we de verschuiving naar digital vanuit alle mediumtypen, de groei van mobiel en video, en de dominantie van de global platforms binnen het Nederlandse digitale-marketing-ecosysteem. Met de nieuwe realiteit van COVID-19 zal het tijdperk van tien jaar digitale groei ten einde komen. Met deze turbulente start van het nieuwe decennium liggen er uitdagende tijden voor ons."
 

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Bedrijfseconomisch ontslag: wat nu?
 Ruimbagage meenemen bijna twintig procent duurder in drie jaar
 Werkende ziet digitaal werken als ‘nieuwe manier van werken’
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Influencers onverminderd in trek bij adverteerders tijdens corona-crisis
 Dit jaar nog geen advertenties op WhatsApp
 Digitale reclame in Nederland blijft groter dan andere reclamevormen samen
 Search advertising blijft ongekend populair
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
advertorial
White paper: Segmentatie en profielverrijking in e-mail marketing
Je weet ongetwijfeld dat gesegmenteerde mailings beter aansluiten op je lezerspubliek en om die reden betere ratio’s scoren, maar waar moet je beginnen? Laat dit Spotler white paper je inspireren en op weg helpen.
Download het white paper
 
Lees verder
Geregistreerde Nederlandse elektrische auto's groeit alsmaar door
reacties
(Wanneer) geven we elkaar weer een hand? (2) 
Digital nomad heeft behoefte aan persoonlijk contact met community (2) 
Autobezit voor Nederlanders nog belangrijker in coronatijden (1) 
Helft Nederlanders nog nooit overgestapt van autoverzekering (1) 
Helft bedrijven heeft moeite met datamanagement (1) 
Ook Renault en Nissan snijden in prijzen elektrische auto's (1) 
Vier op de tien vinden klantenservice financiële dienstverleners ondermaats  (2) 
top10
Pandemie heeft drastische gevolgen voor werk en inkomen Millennials en Generatie Z
Welke HR-banen verschijnen de komende tien jaar?
Thuiswerker is zich tijdens lockdown meer bewust geworden van cybersecurity
CEO’s moeten technologie in hun DNA hebben om succesvol te zijn
Onverwachte netwerkproblemen grootste frustratie van IT-teams
Bijna alle partners willen aanvullend geboorteverlof opnemen
Vier redenen waarom het nieuwe werken beter is
Skillspaspoort gaat cv vervangen
“Digitale les heeft positieve invloed op prestaties leerlingen”
Corona-klagen
meer top 10