zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

De coronasituatie is het ideale moment voor SEO en online marketing

Zoekmachineoptimalisatie biedt kansen

25 september 2020 - De onlinemarketingsector heeft te lijden onder de coronasituatie. Er moet bespaard worden en de online marketeer komt als eerste buitenspel te staan. Volstrekt onlogisch volgens Joost Beerenbroek, SEO-expert bij Seotech. Volgens hem moeten managers net nu inzetten op het onlinekanaal.

"In crisissituaties zoals deze is online marketing vaak het eerste waar ondernemingen op besparen. Het is logisch dat er gesnoeid moet worden, maar online marketing hoeft nu echt niet het gelag te betalen. Kijk, ik neem er even de cijfers bij. 32 procent van de Nederlanders gaf aan dat ze sinds de coronacrisis meer online hebben uitgegeven. Webshops als AH.nl en Coolblue.nl zagen hun omzet met 15 procent stijgen. Het aantal bezoekers bij Amazon is met 118 procent toegenomen. Is dit omdat de consument meer uitgeeft? Integendeel, die geeft geen cent extra uit. Plaats die feiten even op een rijtje en de conclusie is snoeihard: iedereen verliest behalve de grote online winkels," verduidelijkt hij.



Zoekmachineoptimalisatie biedt kansen
"Het aantal zoekopdrachten op 'online shoppen' en 'online boodschappen doen' is sinds de coronasituatie met ongeveer 800 procent gestegen. De consument is zich van de risico's bewust en kiest voor het onlinekanaal. Tijdens de vorige crisissen was het misschien nog een evident idee om te besparen op online marketing, maar anno 2020 geldt eigenlijk net het omgekeerde. Online marketing is belangrijker dan ooit tevoren. Het is net nu, het moment waarop de omzet via de klassieke kanalen afneemt, dat we het online alternatief moeten omarmen. En dat doen veel managers fout," gaat hij verder.
"Natuurlijk is dat nog meer het geval voor bedrijven die ook echt iets te bieden hebben. Zij kunnen rechtstreeks de vruchten plukken van hun investeringen. Toch zijn het echt niet alleen de bol.coms die nood hebben aan online aanwezigheid. U heeft gegarandeerd een alternatief. Schreeuw het dan van de daken en maak het duidelijk. Nu lukt dat niet meer tijdens een beurs en mond-tot-mondreclame is met de teruglopende sociale contacten wellicht een utopie. Online bereikt de boodschap de consument wel nog. En dat zelfs ongemeen effectief. Speel in op de nieuwe zoekwoorden, zorg dat de website online wordt gevonden en u heeft al een hele stap gezet."

Online is een mooie toekomst beschoren
Volgens Beerenbroek zien veel ondernemingen het online gebeuren als een risico, terwijl het eigenlijk net een zekere investering is: "Ik hoor het wel vaker: 'Maar Beerenbroek, moet ik nu echt inzetten op SEO en online aanwezigheid? Binnenkort is de coronasituatie toch gedaan en dan blijf ik achter met nodeloze investeringen?' Onthoud dat grootse gebeurtenis een grote indruk achterlaten."
Beerenbroek haalt er even een anekdote bij: "Herinnert u zich bijvoorbeeld nog de Hongerwinter van 1945? Ik ook niet, maar 75 jaar later bewaren we nog steeds kliekjes en gebruiken we nog steeds pannenschrapers. 'Geen etensrestjes verkwanselen', dat kregen we met de paplepel mee. De geschiedenis werkt langdurig door. Een deel van de consumenten zal misschien terugkeren naar hun oude gewoontes, maar een deel van de consumenten zal gewoon online blijven kopen. Verloren is de investering dus zeker niet."
   

 
 Doorsturen   5 reacties  

 

Laatste nieuws

 Een vierdaagse werkweek door digital en artificial intelligence
 Stages winnen aan effectiviteit als baanvindkanaal tijdens corona
 Kwart werkzoekende jongeren heeft geen vertrouwen in zoektocht naar baan
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Mobiel wordt in 2020 nog belangrijker voor SEO-specialisten
 Zeven seo factoren die óók in 2019 werken
 Waarom SEO en contentmarketing niet los van elkaar gezien moeten worden.
 SEO meer dan alleen de juiste keywoorden
 
 
reacties
 
Kim  |   | 
25-09-2020
 | 
09:49 uur
Goed artikel! Met de corona crisis blijkt weer dat het ontzettend belangrijk is dat je bedrijf online vindbaar is nu veel mensen nog steeds thuis werken.
Vivienne Westerhoud  |   | 
28-09-2020
 | 
00:57 uur
Helemaal mee eens dat bedrijven juist nu in zouden moeten zetten op vindbaarheid in de zoekmachines. Met een goede content marketing strategie en voldoende kennis van SEO, is dat goed te doen. Het is voordeliger als je deze kennis in huis haalt, zodat je zelf kunt werken aan je vindbaarheid en geen dure bureaus in hoeft te schakelen. SEO is ondoorzichtig en complex, maar zeker geen rocket sience. Over de beginselen van de technische kant van SEO schreef ik een gratis E-book deze zomer. Super eenvoudig uitgelegd, maar een mooi begin voor kennis, die elke ondernemer tot zich zou moeten nemen. Juist nu!
j van alphen  |   | 
5-10-2020
 | 
08:57 uur
Goedemorgen graag neem ik kennis van dit onderwerp.

Bijvoorbaat dank.

Mvrgr,

Jeroen
Kim  |   | 
28-10-2020
 | 
09:58 uur
Vivienne, er is inderdaad heel veel dat je zelf kunt doen! Zeker voor lokale vindbaarheid, dat in deze tijd erg belangrijk is zijn er veel mogelijkheden!
Rob  |   | 
29-10-2020
 | 
13:40 uur
''Het is voordeliger als je deze kennis in huis haalt''

In deze coronatijd is SEO kennis in huis halen niet echt gemakkelijk... Hopelijk wordt alles snel beter.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
advertorial
De Nieuwsbrief Checklist: 49 punten voor een zorgeloze verzending
Bij het versturen van een nieuwsbrief kan veel fout gaan. Fouten maken is menselijk, maar natuurlijk maak je ze liever niet. Om fouten te voorkomen, heeft Spotler een allesomvattend document met 49 checkpoints gemaakt. Superhandig!
Download de gratis checklist
Lees verder
Dit is waarom de beveiliging van jouw domein zo belangrijk is
Het managen van jouw onderneming aan de hand van een sterk netwerk doe je zo
Een bedrijf kopen of verkopen, wat zijn de haken en ogen?
reacties
Saaie baan slecht voor het hart (1) 
HR-professional heeft hekel aan digitale sollicitatiegesprekken (2) 
Hervormingsplan voor woningmarkt goed ontvangen door makelaars (1) 
Logisch dat we zo vaak onlogisch denken (1) 
Hoogwaardige audio-oplossingen bepalend voor welzijn, efficiëntie en professionele uitstraling van hybride werkers (1) 
Vijf AI-lessen die COVID-19 ons leerde (1) 
Pandemie heeft grote impact op werkmotivatie jongeren  (1) 
top10
Stages winnen aan effectiviteit als baanvindkanaal tijdens corona
Futurizen. Het nieuwe werkwoord voor managers
HR-professional heeft hekel aan digitale sollicitatiegesprekken
Zieke medewerker bleef werken om financiële redenen
Een vierdaagse werkweek door digital en artificial intelligence
Managers worstelen 2,5 keer vaker met disrupties dan C-level
Crisiscommunicatie in een steeds complexere wereld
Cloud-native architectuur vereist andere applicatiebeveiliging
De gevaren van het lekken van persoonlijke gegevens en wat u ertegen kunt doen
Hybride werken na de pandemie? Zo richt u dat cloud-technisch in
meer top 10