zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Waardering tonen belangrijkste voor werkgeluk jongeren

Juist in tijden van crisis zorgt waardering voor betrokkenheid en productiviteit

27 oktober 2020 - Crisis of niet: het tonen van waardering is met 68 procent het allerbelangrijkste aspect voor het werkgeluk van jongeren. Dat blijkt uit onderzoek onder het YC Jongerenpanel onder 500 jongeren tussen de vijftien en 30 jaar. Door de huidige situatie zijn veel werkgevers hun prioriteiten opnieuw aan het bekijken, wat voor onzekerheid kan leiden bij met name jonge werknemers.

Waardering tonen aan medewerkers zou een focuspunt moeten zijn voor werkgevers om jonge medewerkers met plezier te laten werken. Het effect van genoeg waardering tonen resulteert volgens het panel in meer betrokkenheid (61 procent), hogere productiviteit (57 procent), hogere verbondenheid met collega’s (43 procent) en minder stress (42 procent).


"Aandacht schenken aan wat medewerkers belangrijk vinden, wordt nog weleens vergeten. Vooral in tijden van crisis liggen de prioriteiten vaak bij andere zaken," zegt Ineke Kooistra, CEO van YoungCapital. "Maar persoonlijke aandacht loont altijd. Juist nu is het belangrijk voor jonge medewerkers om zich verbonden te voelen. Het versterkt niet alleen de motivatie, maar houdt ook de bedrijfscultuur in stand, en dat is erg belangrijk als mensen vanuit huis werken."
Om waardering te tonen hoeven werkgevers echt niet alles uit de kast te trekken. Want wie denkt dat jongeren alleen maar blij worden van geld, heeft het mis. Uit de resultaten blijkt dat voor 76 procent geld geen rol speelt in het wel of niet gewaardeerd voelen. Zij voelen zich vooral gewaardeerd door de kleine dingen, zoals het ontvangen van een compliment of het krijgen van persoonlijke aandacht. De complimenten krijgen ze het liefst van eigenaren van het bedrijf (64 procent), gevolgd door leidinggevenden (54 procent) en directe collega’s (33 procent). Wat ze dan het liefst horen? ‘Je doet het supergoed’, ‘Ik ben blij met je’ of ‘Bedankt voor je harde werken’.

Zonder waardering op zoek naar een andere baan
Het niet of nauwelijks tonen van waardering heeft volgens jongeren zelfs een direct negatief effect. Zo geeft 65 procent aan erover na te denken om op zoek te gaan naar een andere baan als ze geen waardering krijgen. Iets minder drastisch, maar nog steeds negatief zijn de bijeffecten: 55 procent geeft aan zich door het uitblijven van waardering minder betrokken te voelen, de helft van de jongeren wordt er onzeker door, 40 procent voelt zich minder verbonden met collega’s, 32 procent investeert minder in het werk en bij 31 procent zorgt het voor stress. Slechts vier procent zegt dat te weinig waardering geen enkel effect op hen heeft.
Naast het tonen van waardering is het mogen maken van fouten (57 procent), het ontvangen van feedback (53 procent), vertrouwen krijgen (52 procent) of het krijgen van vrijheid (47 procent) ook belangrijk voor het werkgeluk van jongeren. Direct aan de slag met het tonen van waardering aan de slag? Dat kan via deze pagina.
 
 

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Fitheid Nederland holt terug tijdens lockdown
 Flexkrachten: feestdagen niet het moment voor waardering
 IT'ers zuchten onder personeelsgebrek en onderwaardering
  Waardering draagt in grote mate bij aan bevlogenheid onder verpleegkundigen
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Pas op met het snijden in de kosten als ondernemer
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10