zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Waardering draagt in grote mate bij aan bevlogenheid onder verpleegkundigen

16 mei 2018 - Zorgprofessionals staan in hun werk steeds meer onder druk. Veranderende wet- en regelgeving, stijgende macht van verzekeraars, de vergrijzing van de samenleving en technologische ontwikkelingen dragen bij aan grote veranderingen in de zorg.

Deze ontwikkelingen hebben impact op het psychologische welzijn van verpleegkundigen. Toch zijn verpleegkundigen en verzorgenden over het algemeen aanzienlijk meer bevlogen dan de gemiddelde Nederlandse werknemer.* Dat blijkt uit onderzoek in opdracht van HappyNurse, waarin de mate van energie en het geluk van verpleegkundigen in Nederland werd onderzocht. 


Het onderzoek HappyThermometer is uitgevoerd in maart en april 2018 door prof. dr. Wilmar Schaufeli (hoogleraar Arbeids- en Organisatiepsychologie, Universiteit Utrecht) onder 729 Nederlandse verpleegkundigen, verzorgenden en zorgprofessionals in de thuiszorg en in zorginstellingen. Van alle respondenten werken er 180 voor HappyNurse. Een opvallend resultaat uit het onderzoek is dat meer dan de helft van de verpleegkundigen van HappyNurse (53 procent) bevlogen is, in vergelijking met 23 procent van de andere verpleegkundigen in het onderzoek. De gemiddelde Nederlandse werknemer scoort op bevlogenheid slechts vijftien procent. HappyNurses blijken minder vaak last te hebben van burn-out klachten (vier procent) tegen respectievelijk dertien procent en zestien procent van de andere verpleegkundigen en de zorgprofessionals. Van alle Nederlandse werknemers heeft vijftien procent last van burn-out klachten.
 
Rolconflicten en gebrek aan vertrouwen in management vergroten kans op burn-out
Bij alle verpleegkundigen vormen het gebrek aan vertrouwen in leidinggevenden, te weinig waardering en rolconflicten grote risicofactoren als het gaat om de kans op burn-out klachten. Ook wordt de hoeveelheid werk die verzet moet worden en de spanning die dat oproept als belastend ervaren. Overall zorgt een optimistische instelling voor minder burn-out klachten. De bevlogenheid van de groep andere verpleegkundigen is minder groot dan bij HappyNurses. Op de factoren die daarbij van belang zijn (passend werk hebben, waardering krijgen, voldoen aan verwachtingen, afwisseling en optimisme) scoren zij minder hoog. Er wordt veel van hen verwacht als het gaat om werkdruk, regelgeving en rapportage en de combinatie van werk en privé, maar daar staan relatief weinig compenserende en positieve energiebronnen tegenover.
 
Gelukkige patiënten dankzij gelukkige verpleegkundigen
Marijke Horstink, oprichtster en directrice van HappyNurse licht de onderzoeksresultaten toe: "Alleen gelukkige verpleegkundigen leveren de beste zorg aan patiënten. Daarom besteden wij veel aandacht aan het invullen van een duidelijke rol, afwisseling in het werk en het kunnen leren en ontwikkelen. Dit zijn allemaal belangrijke energiebronnen voor verpleegkundigen om eventuele stress beter het hoofd te kunnen bieden. Als meer zorgaanbieders daar voldoende aandacht aan zouden besteden, zou de mate van stress onder zorgmedewerkers verminderd worden en het werkgeluk vergroot! Met als uiteindelijke resultaat: betere zorg voor alle patiënten." 
 

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Welke HR-banen verschijnen de komende tien jaar?
 Onverwachte netwerkproblemen grootste frustratie van IT-teams
 CEO’s moeten technologie in hun DNA hebben om succesvol te zijn
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Van een taart tot 250 euro cash
 Meer waardering voor werkgevers die medewerkers betrekken bij beslissingen
 Respect en waardering leiden tot gezonde werknemers
 Lagere beloning heeft weinig invloed op betrokkenheid en bevlogenheid
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
advertorial
[Infographic] Marketingmogelijkheden met beschikbare klantdata
Je e-mail marketingsoftware is gevuld met veel klantgegevens: ’kale’ gegevens waar je waarschijnlijk weinig oog voor hebt. Bekijk je data eens anders en ontdek dat er een wereld aan marketingmogelijkheden opengaat. Deze infographic van Spotler helpt je vast op weg.
Download de infographic
Lees verder
Geregistreerde Nederlandse elektrische auto's groeit alsmaar door
reacties
Digital nomad heeft behoefte aan persoonlijk contact met community (2) 
Autobezit voor Nederlanders nog belangrijker in coronatijden (1) 
Helft Nederlanders nog nooit overgestapt van autoverzekering (1) 
Helft bedrijven heeft moeite met datamanagement (1) 
Ook Renault en Nissan snijden in prijzen elektrische auto's (1) 
Vier op de tien vinden klantenservice financiële dienstverleners ondermaats  (2) 
Thuiswerken & flexibiliteit: Nederlander verwacht blijvende impact op werk door pandemie  (1) 
top10
Coronacrisis gaat grotendeels aan cybersecuritymarkt voorbij
Het geheim van succesvolle cybersecurity: business in verbinding met IT
Autobezit voor Nederlanders nog belangrijker in coronatijden
Hoe kunnen banken en financiële instellingen reageren op COVID-19?
Helft bedrijven heeft moeite met datamanagement
Twee derde van de Europese organisaties maakt actief gebruik van kunstmatige intelligentie
Iedereen aan de slag, aan de slag voor iedereen
De toetsstenen voor leiderschap in vier criteria
De onstuitbare opmars van de barcode in het dagelijks leven
Wat zijn de regionale gevolgen van corona?
meer top 10