zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Corona zorgt voor boost in online verkopen

Winkels zijn ‘the place to be’ om te inspireren, online is er voor de gerichte aanschaf en herhalingsaankopen

4 augustus 2020 - De coronacrisis heeft ervoor gezorgd dat Nederland aan het online winkelen is geslagen. We zijn met zijn allen in één klap digitaal vaardig geworden. Aan ondernemers de oproep: pak de huidige uitdagingen aan! Bij het verkopen van je producten zal het straks gaan om wie er het beste in slaagt om de fysieke en digitale wereld met elkaar te verbinden.

Na de persconferentie van Mark Rutte in maart die de intelligente lockdown aankondigde, zagen we een boost in de online verkopen. Bol.com verkocht in sommige weken tot driemaal zoveel als anders, en ook bij Amazon vlogen de pakketjes de deur uit. Pakketbezorgers kregen de drukste periode ooit voor de kiezen non-food webshops zagen hun omzetten stijgen van wel 60 tot 70 procent rond Pasen. Het zijn berichten vanuit de retail die u meestal vooral rond de kerstperiode hoort.


 
Corona verandert het retaillandschap voorgoed
We bestelden de afgelopen maanden met z'n allen meer online: om het thuiswerken aangenamer te maken, meer speelgoed om de verveling tegen te gaan, we gingen in ons huis klussen of de tuin verfaaien. En ook vonden we het wel gemakkelijk om onze boodschappen online te doen en aan de drukte in de supermarkt te ontsnappen.
"Onze klanten bestellen meer artikelen," klonk het in die begindagen van de crisis bij bol.com. De verkoop van producten om thuis te werken, zoals beeldschermen, laptops of webcams, steeg bij webwinkel bol.com met ruim 300 procent ten opzichte van een paar dagen eerder voor de lockdown. 'Bij de sportartikelen, zoals halters en matjes, merken we een stijging van meer dan 500 procent', zegt Tamara Vlootman, de woordvoerster van bol.com.
Niet iedereen profiteerde van de mogelijkheden van online verkopen. In de modesector kon het online verkoopkanaal de crisis het tij niet keren. Daar liep de omzet in eerste instantie terug. Gelukkig herstelde dat na de eerste beginperiode en zit de groei in online verkopen weer in de lift. Op termijn zal blijken of deze crisis het beginpunt is geweest die het winkelen voorgoed heeft veranderd. Een tijdperk waarin online en offline volwaardig in elkaar zijn opgegaan.
 
Omarm de mogelijkheden van online verkopen
De webwinkels hebben meer kunnen omzetten, maar het is vooral de combinatie van winkel en online verkoop die de sterkste groeicijfers laten zien. Waar oorspronkelijk ongeveer 85 procent van elke euro in traditionele retail werd uitgegeven, zien merken door de uitbraak van het coronavirus nu "dubbele cijfers" groei in hun online omzetten. Kortom, wie tegenwoordig een product wil verkopen, kan niet meer zonder een online winkel. 
Kleine en middelgrote bedrijven kunnen via online verkoopkanalen hun producten aanbieden. Meeliften op de Bol.coms, Amazons en Alibaba’s van deze wereld is dé manier om je online verkopen een boost te geven. Volgens een onderzoek van Shopping Tomorrow start maar liefst 73 procent  van alle Nederlandse consumenten hun zoektocht voor een product op een marketplace zoals bol.com of Amazon.
 
Geregistreerde EAN is onmisbaar
Ondernemers moeten wel opletten dat ze unieke geregistreerde barcodes aanschaffen als zij hun producten aan de man willen brengen. Het is die code waarmee u uw product online én offline kenbaar maakt aan marktplaatsen, verkopers én klanten. Het is dan ook de nadrukkelijke wens van online platformen om aan ieder product een unieke EAN te hangen. Daarom is het zo dat als unu een barcode aanschaft u meteen basisgegevens over product (zoals merknaam, productomschrijving en foto’s) vastlegt.
Pieter Maarleveld, directeur GS1 Nederland: "Als u bedenkt dat wereldwijd er dagelijks tien miljard keer producten worden gescand. Ja, iedereen zit aan de barcode. De realiteit is dat jaarlijks honderdduizenden verschillende artikelen vernieuwd of aangevuld worden. Dan is het evident dat de identificatie van producten op orde moet zijn. We zien de afgelopen jaren de vraag naar barcodes dan ook alleen maar toenemen. Ook dit jaar zien we die trend, daar heeft Corona in ieder geval geen roet in het eten gegooid. Integendeel, de groei blijft aanhouden."
 
Overbrug fysieke en digitale wereld
Bedrijven profiteren van de voortdurende groei in online aankopen door de consument. Maar hoe gaat het verder in de winkels? De fundamentele verandering van winkelen zit in het koopgedrag van consumenten. Winkels zijn ‘the place to be’ om te inspireren, online is er voor de gerichte aanschaf en herhalingsaankopen.
 Ook uit recente cijfers van het CBS zien we dat de verkopen van in Nederland gevestigde webwinkels in het eerste kwartaal van 2020 20,2 procent hoger is dan in hetzelfde kwartaal een jaar eerder. Bij de internetverkopers kan onderscheid worden gemaakt tussen pure webwinkels en ‘multichannelers’. De omzet van pure webwinkels was in het eerste kwartaal van 2020 18,8 procent hoger dan een jaar eerder. Bij de multichannelers was de online-omzet in deze periode 22,3 procent hoger
Maarleveld: "We verwachten dat de verschuiving naar online verkopen niet tijdelijk is. Mooi om te zien dat traditionele winkelketens die geïnvesteerd hebben in hun online kanaal nu het meest profiteren. We leven immers in een verbonden wereld. Het gaat in de toekomst vooral om het overbruggen van de fysieke en digitale wereld. De link tussen technologie, consumenten en bedrijven is dat de identificatie van alles mogelijk maakt. Daarom hebben we die GS1 standaarden nu en in de toekomst hard nodig."
 

 
 Doorsturen   4 reacties  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Online sector blijkt crisisbestendig tijdens coronapandemie
 Vergroot het succes van uw webshop met VPS hosting
 Forse toename personalisering in B2B e-commerce
 Sterke klantauthenticatie: wat verandert er voor mij als consument?
 
 
reacties
 
Martijn  |   | 
13-08-2020
 | 
10:34 uur
Wij merkten ook een boost in onze webshop in het begin van de corona crisis. We horen nu wel van veel online bedrijven in onze omgeving dat de piek voorbij is en we nu weer een rustige zomer in zijn gegaan.
Niels  |   | 
7-09-2020
 | 
10:04 uur
Wat wij merken is dat het nogal verschilt per webshop. Ook merken we enorme verschillen in de buitenlandse sites, bv. in België, maar ook in Spanje, Duitsland, Frankrijk, Oostenrijk, enz.
marco bouman  |   | 
18-02-2021
 | 
13:04 uur
Tja, dat zijn nog eens stijgingen. En het mooie is, deze stijgingen komen puur door externe factoren.

Ik begeleid al jaren bedrijven om online te groeien, maar dan komt de groei van binnenuit. Betere zichtbaarheid en conversie optimalisatie.
ik heb wel eens groei percentages van 150% gezien binnen 1 jaar.

Dus als al die webshops (maar ook sites) zelf de online groei maken en ook nog eens extern worden geholpen. Dan wordt het een stuk rustiger in de winkelstraat.

groetjes, Marco
Theo van der Zee  |   | 
5-07-2021
 | 
17:35 uur
Interessant om te zien ook hoe een dergelijke onverwachte stijging ook op andere punten in de keten gevolgen heeft. Zo toont nog steeds een groot deel van de webshops een melding over langere levertijden vanwege drukte bij partijen als PostNL.

Hier zie je dan ook meteen de kracht weer van wanneer zaken als bezorging in-house gehaald worden (zoals Coolblue dat bijvoorbeeld doet). Zij konden namelijk wel profiteren van de golf omhoog, maar zonder de afhankelijkheid van de zwakkere punten in de keten.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10