zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Hoe beleeft het Nederlandse bedrijfsleven de coronacrisis?

Tussentijdse bevindingen Nederlandse Innovatie Monitor 2020

23 juli 2020 - Veel Nederlandse bedrijven lijden onder de coronacrisis. De meeste bedrijven verwachten echter binnen een jaar financieel herstel. Enerzijds is de coronacrisis een aanjager van innovatie: bedrijven zetten in op thuiswerken, het digitaliseren van processen en het introduceren van nieuwe verdienmodellen.

Anderzijds is er nu aanzienlijk minder aandacht voor duurzaamheidsthema’s en verkorting van waardeketens. Ook is een op de vier bedrijven afhankelijk van overheidssteun en een even groot deel van de bedrijven kort op salarissen.  Dit blijkt uit een tussenrapportage van de Nederlandse Innovatie Monitor 2020, die is uitgevoerd onder regie van Henk Volberda, hoogleraar Strategisch Management en Innovatie aan de UvA.


 
Bevindingen
De voornaamste bevindingen met betrekking tot de coronacrisis zijn:
 
  • Het merendeel van de ondervraagde bedrijven verwacht binnen een jaar financieel herstel van de coronacrisis – de helft van de bedrijven zelfs binnen een half jaar;
  • Bedrijven verschillen sterk in hun verwachting over de duur van de coronacrisis. Met name tussen branches zijn er sterke verschillen in de verwachtingen over de duur van de coronacrisis;
  • De coronacrisis is een aanjager van innovatie: bedrijven zetten massaal in op thuiswerken, versnelde digitalisering en nieuwe businessmodellen;
  • De aandacht voor duurzaamheidsthema’s neemt slechts beperkt toe en veel bedrijven geven aan niet op zoek te zijn naar kortere waardeketens;
  • Ongeveer een kwart van de bedrijven kort op de salarissen, voornamelijk op die van leidinggevenden;
  • Een op de vier bedrijven zegt door de uitbraak van de coronacrisis afhankelijk te zijn geworden van steun van de overheid.
  • V-vormige crisis
    "De coronacrisis laat diepe sporen achter bij het Nederlandse bedrijfsleven," vertelt Volberda. "Sommige sectoren en met name oude bedrijven zijn harder geraakt dan andere. Toch heeft het een enorme boost gegeven aan thuiswerken, digitalisering van processen en nieuwe online businessmodellen. Helaas krijgen duurzaamheidthema’s minder prioriteit. De meerderheid van de bedrijven gaat uit van een zogenoemde V-vormige crisis die voor maart 2021 achter de rug is."
     

     
     Doorsturen   Reageer  

     

    Laatste nieuws

     Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
     Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
     Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
     

    Gerelateerde nieuwsitems

     Back in business na versoepeling van regels in coronatijd
     Een op drie werkenden wil coronabonus
     High performance teams kunnen organisaties door crisis loodsen
     Wat zijn de regionale gevolgen van corona?
     
     
    reacties
     
    Er zijn nog geen reacties.

    REAGEREN

    Naam:
    Emailadres:
    URL: (niet verplicht) http:// 
     
    Reactie/Opmerking:
    Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
     
    Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
    Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
    reacties
    Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
    ‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
    Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
    Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
    Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
    Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
    Mind your data (1) 
    top10